Ik heb zelf al vanaf m'n 16de een spiraal en ik ben zelf alleen maar tevreden en positief erover. Zelf stap ik ook absoluut niet terug op de pil, want ik heb veel te veel goeie ervaringen met het mirenaspiraaltje.
Een koperspiraal raad ik dus wel af, in verband met de baarmoederhalsontstekingen inderdaad. M'n allereerste was dus een koperspiraal en daarmee had ik inderdaad veel en continue ontstekingen omdat m'n lichaam zich zo wat tegen dat koper verzette. Ik heb nu de afgelopen 6/7 jaar het mirena spiraal en ik zweer erbij. Met de pil is de menstruatiepijn zoveel erger - bij mij toch - en het allerfijnste vind ik toch echt dat ik geen omkijken ernaar heb. De pil vergat ik gewoon continue. En tja, geen bloedingen meer voor mij, dat is ook echt luxe want voor m'n spiraal zat ik continue met bloedarmoede tijdens die periode. (ik heb dus wel nog de menstruatiepijn en opgeblazen gevoel en chagrijnigheid, maar ik ben allang blij dat ik gewoon niet meer bloedt iedere maand).
Natuurlijk, ikzelf ben er alleen maar positief over omdat het voor mij werkt. M'n schoonzus daarentegen heeft er juist ellende mee gehad, in de zin dat het spiraal dus enkele weken na het zetten, verzakte en daardoor verwijderd moest worden. Maar ze moest er wel gewoon voor betalen.
Het zetten van een spiraal, toegegeven, is niet fijn. Maar dat is zo maar even dat je pijn voelt (ook afhankelijk van je eigen pijngrens), een momentopname waarna je - normaal gezien - gewoon 5 jaar geen omkijken meer naar hebt. Je hoeft niet bang te zijn wanneer je ziek bent dat je de pil teruggeeft of als je het vergeet. Natuurlijk, als het spiraal verzakt en eruit moet, is het zwaar klote omdat je dan die momentopname hebt gehad en het dan ook nog eens voor niks is geweest...
Afin, dit is dus ook gewoon mijn stukje ervaring en zoals ik al zei, ik zweer zelf echt met het spiraaltje.
“If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”