Ik heb al lang last van buikpijn en nog meer vervelende dingen. Met lang bedoel ik dus al een aantal jaren. Soms kwam de buikpijn plotseling, wat heel irritant was. Zo stond ik soms in een winkel bijna te janken van de buikpijn of moest ik me ziek melden op school. Paracetamol werkte voor geen meter ! Mensen om me heen vonden me altijd een aansteller. Ik kreeg regelmatig te horen 'zo erg is die pijn toch ook weer niet?'. Ja, die pijn was zo erg. Mensen vonden het raar dat ik heel vettig voedsel vermeed, want dan kreeg ik last van mijn buik. Niet alleen vettig voedsel, maar ook frisdrank, met of zonder prik. Op ten duur was ik ook gestopt met het drinken van melk, omdat ik na een glas melk helemaal misselijk werd en als gevolg ook buikpijn. Eerst dacht ik dat ik lactose intolerantie had, sinds mijn tweelingzus dat heeft.
Door het examen stress werd het helemaal erg. Continue buikpijn, misselijk en regelmatig naar de wc. Ik begon zelf een paar kilo te verliezen en toen drong het tot me door dat er iets niet goed was. Darm en maag ziektes zitten in mijn familie, dus ben ik maar naar de huisarts gegaan. Hij was er een tijdje niet, dus kon ik er pas vandaag heen.
En ja hoor, hij had een antwoord: PDS, afkorting voor Prikkelbaredarmsyndroom en in volksmond ook wel spastische darmen genoemd. Hij had natuurlijk wel eerst ziekte van Crohn uitgesloten, sinds het veel voorkomt in mijn familie en ZVC is wel schadelijk en PDS niet. Ik ben dus geen aansteller zoals andere mensen zeggen. Ik kan werkelijk niet tegen vettig eten. Nu heb ik darm verslappers gekregen en moet ik langzaam aan een soort 'dieet' beginnen. Ik moet zelf zoeken wat fijn is en wat niet. Ik ben heel blij dat ik eindelijk weet wat het is c:!
Zijn er nog meer mensen hier die het hebben? Zo ja, wat doe jij er tegen om de pijn te verminderen?
Seasons will change, but I shall remain