Eens.
Al vind ik persoonlijk niet, dat je afgestraft zou moeten worden, als je vanzelf hoge punten haalt, zonder je daarvoor echt hoeft te zwoegen, want daar kun je zelf weinig aan doen, de ene is nu gewoon slimmer dan de andere. Ik denk ook niet dat het een goed idee is om te zeggen van: zij haalt lage punten, maar ze doet wel zo haar best, dus ze kan opdat niveau blijven. Dan lok je mensen ook maar in de val, als ze het niet halen op de hoge school/universiteit dan blijven ze ook met totaal lege handen achter, dus ik ben niet helemaal voorstander van beoordelen PUUR op inzet ook. Aan de andere kant, denk ik wel dat er meer aandacht voor inzet van iemand ook moet komen, rekening houdend met de punten dan. Sommige mensen tonen veel inzet en hebben daardoor het vermogen wel, maar zijn er nog niet helemaal. Dan moet je hen de mogelijkheid geven te groeien, een studieaanpak laten ontwikkelen. Andere kinderen tonen dan heel erg weinig inzet, maar zijn in principe wel erg intelligent en hebben zeker de mogelijkheden. Dan vind ik ook niet dat je minderjarigen daarop moet afstraffen, door hun toekomst in duigen te gooien. Waarschijnlijk zitten die jongeren met emotionele moeilijkheden, zoals problemen thuis bijvoorbeeld.
Ik vind dus dat er zeker naar meer gekeken moet worden dan meer dan de punten, maar ik zou ze wel zeker als de maatstaf behouden. Er zou alleen veel humaner mee moeten worden omgegaan. Leraren moeten verder kijken dan hun neus lang is, want sommigen kijken alleen maar naar het blaadje en niet naar het kind of naar de jongere. Wat ik dus niet juist vind, want de werkelijkheid is vaak wat complexer dan dat. Maar het criterium van punten moet zeker wel behouden blijven, en ik ben niet echt voorstander om iemand louter op zijn goede werkhouding ook te beoordelen, zonder die resultaten weet te boeken. Vroeg of laat komen zij dan toch in de problemen terecht, in latere studies. Wel vind ik dat er veel meer in rekenschap moeten genomen dan de resultaten op iemands blaadje - sommige jongeren hebben zeker de potentie, maar zijn nog niet rijp genoeg, anderen zijn wel intelligent, maar zitten met teveel emotionele ballast. Er moet zeker soepeler mee worden omgegaan en ook naar de jongeren op zich gekeken worden. Wel denk ik dat er een grens is en dat je niet iedereen in richtingen kan laten meedraaien, die hen gewoon niet liggen, alleen omdat ze inzet tonen. Dan hou je die mensen ook maar bezig en laat je ze uiteindelijk achter met niets. Ik denk dat het belangrijkste is dat mensen op hun plaats zitten, naar hun eigen interesses, vaardigheden en aanleg. Daarom moet je sommige leerlingen ook zeker niet uitsluiten in een bepaalde richting, omdat het even wat moeilijk gaat met hun punten.
[ bericht aangepast op 7 juni 2015 - 9:26 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.