Oneens. Ik vind het punten systeem prima zoals het bij mij op school ging.
Sommige toetsen kunnen puur alleen beoordeelt worden op goed/fout. Geen tussenweg. Maar er zijn genoeg toetsen (vaak ook mondeling) waarop kan worden beoordeeld hoe iemand zich heeft voorbereid. Daar wordt ook een cijfer voor gegeven, maar dan wel met het oog op hoe iemand gepresteerd en voorbereid heeft. Als iemand zijn best niet doet valt hij uiteindelijk toch door de mand.
Door examenstof in een les te behandelen zijn leerlingen er bij gebaat die wel komen opdagen en in een les opletten. Wij hadden in sommige lessen een regel, zoveel keer je huiswerk vergeten, heb je geen toegang tot de les.
Uiteindelijk is het hun eigen verantwoordelijkheid. Heb je vwo-denkniveau en inzet, zul je het halen. Heb je havo-denkniveau maar doe je er alles aan om vwo te halen, zul je het hoogstwaarschijnlijk halen. Heb je vwo-denkniveau maar doe je er totaal geen moeite voor, kan het zo maar eens zijn dat je een (paar) niveau(s) lager niet haalt (wat ook kan komen door te weinig uitdaging).
Inzet is belangrijk en kan je net een paar stapje verder brengen. Het is ook een kwestie van hoe intelligent je bent. Inzet is niet de garantie om een hoger niveau te halen. Ben dan ook realistisch dat deze mensen rondom hun eigen niveau moeten blijven, want je hele leven op je tenen lopen om nog net naar hbo of uni te kunnen wordt ook niemand beter van.
Het enige wat je niet kunt zien achter die cijfers zijn persoonlijke omstandigheden. Bij mij op de middelbare konden ze bij persoonlijke omstandigheden extra herkansingen geven, zodat diegene nog een keer de kans kreeg om te laten zien wat hij in z'n mars heeft.
[ bericht aangepast op 8 juni 2015 - 7:47 ]
Brave like a cheetah ~ Dorothy & Manila