Stelling 1: Abortus is gelijk aan moord.
Moeilijk. Een kind leeft al van de eenentwintigste dag, dus in principe doe je iets levend dood. Langs de andere kant heeft dat kind er geen besef van, het heeft volgens mij ook geen pijn. Je neemt een leven af, maar doet het pijnloos en zonder dat het kind het beseft, zonder dat het kind al een band heeft met iemand of iemand met het kind. Dat vind ik geen moord.
Stelling 2: Abortus is bij minderjarigen aanvaardbaarder dan bij meerderjarige
Ik vind het niet zo. Het hangt niet af van de leeftijd, maar van de situatie. Als je hebt gevreeën voor een kind en uiteindelijk wil je het toch niet tegenover iemand die, ik zeg maar wat, verkracht wordt, maakt dat voor mij veel meer verschil dan iemand van zestien jaar die abortus pleegt tegenover iemand van negenendertig.
Stelling 3: De termijn waarin abortus is toegestaan moet verlengd worden.
Neen. Wat voor verschil zou het maken of dat nu veertien of zestien weken zijn? Hoe langer je wacht, hoe meer het kind zich ontwikkelt. Ik vind wel dat ze het over heel Europa gelijk moeten trekken.
Stelling 4: Tienermoeders komen altijd uit een BSO- of TSO-richting.
Altijd is een gevaarlijk woord en ik ken geen getallen, dus ik kan dat niet zeggen. Sowieso vind ik dit een heel zwart-witte stelling en is het zeer cru verwoord zonder rekening te houden met statistieken of wat dergelijks.
Het feit is wel - denk ik, dat mensen niet niet veel kansen krijgen in hun leven en niet goed ingelicht worden over dingen vaak ook niet veel kansen krijgen op school - hun ouders zijn ergens tegen, willen dat ze direct gaan werken, weet ik veel en dus in een BSO richting terecht komen. Dan is de kans op tienerzwangerschap groter. Maar hiermee moet je wel in rekening brengen dat nog steeds heel veel mensen uit een BSO er zitten uit interesse en dit 'argument' moet dus ook zo opgevat worden. Het soort mensen die tienermoeders zijn, belanden vaker in een watervalsysteem dóór hun kansen die ze krijgen, terwijl ze ASO of TSO misschien wel aankunnen en het hen meer interesseert - denk ik, maar zoals ik zei: Ik heb geen cijfers en belandden zo in een BSO richting. Laat me hier duidelijk stellen dat dit een heel duidelijk voorbeeld is van 'het één is het ander, maar het ander is niet het één'. Mensen die tienermoeders zijn belanden denk ik vaker in zo'n richting, maar mensen die in zo'n richting belanden (en vat belanden hier niet verkeerd op, daarmee bedoel ik gewoon dat) zijn niet vaak tienermoeders. Het hangt af van persoon tot persoon en natuurlijk heb je er ook in ASO richtingen zitten, dat zeg ik helemaal niet. Het ligt helemaal niet aan de richting, zoals ik daarnet zei met mijn "het één komt vaak uit in het ander, maar het ander niet in het één", het ligt aan de persoon.
Ik geloof dat dit misschien wat verwarrend kan overkomen, maar ik hoop oprecht dat jullie mijn standpunt niet verkeerd opvatten. Ik ken genoeg treffelijke mensen en ik vind niet dat zo'n stelling dus waar is (gezien het feit dat het erop neer komt dat het aan de richting ligt en niet aan de persoon). Er zijn volgens mij nog steeds meer mensen in een BSO richting die echt doen wat ze willen doen dan in een ASO richting, wat ik veel meer waardeer. Vat dit alsjeblieft niet verkeerd op, want ik ben het dan ook oneens met deze stelling.
Stelling 5: Tienermoeders moeten gestimuleerd worden om hun middelbare school af te maken. Er moet een aangepast systeem komen waardoor ze de gemiste examens kunnen inhalen.
Eens. Je school is heel belangrijk voor later. Probeer maar eens aan werk te raken als je je middelbaar in de eerste plek al niet hebt afgewerkt. Ze moeten sowieso de opportuniteit krijgen hun examens in te kunnen halen.
Ik hoop dat het je helpt. (:
[ bericht aangepast op 31 mei 2015 - 10:28 ]
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried