• De stelling van deze week luidt:
    Als de oorlog over is, moeten vluchtelingen terugkeren naar hun land van herkomst.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Histoire schreef:
    Ik denk niet dat dat veralgemeend moet worden, maar dat dit specifiek per geval bekeken moet worden, mensen die bijvoorbeeld pas aangespoeld zijn en nog in centra zitten, waarin het naar het schijnt leven is in verschrikkelijke omstandigheden, dat kan best. Als ze veilig en wel naar hun land terug kunnen keren en daar onder min of meer normale omstandigheden kunnen leven, dan is het niet nodig om hier te blijven.
    Maar ik vind het mensonwaardig om mensen die hier gevestigd zijn, met kinderen die hier zijn opgegroeid, vrienden hebben gemaakt, naar school gaan, terug te onttrekken van hier en terug op het vliegtuig te zetten, als dat niet hun eigen keuze is. Gewoon vanuit nationalistische gevoelens. Dan moeten ze het procedureproces maar anders in elkaar of zo steken, want van die toestanden, dat vind ik tegenover hen toch echt niet kunnen. Het gaat hier echt wel om mensen. Wie denken wij te zijn? Alsof we ook maar een idee hebben wat het is.

    Ik denk alleen niet dat je de grenzen helemaal open moet zetten - want en dan...In realiteit, wat er dan op zo'n beslissing gebeurt, is dat de extreem - rechtse nationalistische partijen veel meer stemmen gaan halen en de boel gaan overnemen. Wat alleen een averechts effect zou opwekken en haat en angst zal aanwakkeren. Daarom ben ik voorstander om het echt geval per geval te bekijken, te luisteren en dan te bepalen.

    Dit^


    Seasons will change, but I shall remain

    Oneens. Kijk,als er straks weer oorlog uitbreekt,waar zouden ze dan heen moeten??? In het land waar ze niet vandaan komen,voelen ze zich denk ik ook veiliger.


    Niemand kan de DonderClan overwinnen!

    Ik vind dat er dan eerst gekeken moet worden naar de situatie.
    Als die mensen al 10 jaar hier wonen, zijn ze hier buitenlanders, maar in daar zijn ze Nederlanders. Ze kunnen wel terug, maar ze zijn (shit woord kwijt ehm uitgeburgerd?) in hun eigen land.
    Verer kan de oorlog wel voorbij zijn, maar dat betekent niet dat het land ook weer volledig op de rails is.
    En als die mensen hier kinderen hebben gekregen, hebben die kids hier vrienden en een leven opgebouwd. Dat je dan zegt ''Dat kind is 100% buitenlander'' is onzin.

    [ bericht aangepast op 24 mei 2015 - 22:01 ]


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Histoire schreef:
    Ik denk niet dat dat veralgemeend moet worden, maar dat dit specifiek per geval bekeken moet worden, mensen die bijvoorbeeld pas aangespoeld zijn en nog in centra zitten, waarin het naar het schijnt leven is in verschrikkelijke omstandigheden, dat kan best. Als ze veilig en wel naar hun land terug kunnen keren en daar onder min of meer normale omstandigheden kunnen leven, dan is het niet nodig om hier te blijven.
    Maar ik vind het mensonwaardig om mensen die hier gevestigd zijn, met kinderen die hier zijn opgegroeid, vrienden hebben gemaakt, naar school gaan, terug te onttrekken van hier en terug op het vliegtuig te zetten, als dat niet hun eigen keuze is. Gewoon vanuit nationalistische gevoelens. Dan moeten ze het procedureproces maar anders in elkaar of zo steken, want van die toestanden, dat vind ik tegenover hen toch echt niet kunnen. Het gaat hier echt wel om mensen. Wie denken wij te zijn? Alsof we ook maar een idee hebben wat het is.

    Ik denk alleen niet dat je de grenzen helemaal open moet zetten - want en dan...In realiteit, wat er dan op zo'n beslissing gebeurt, is dat de extreem - rechtse nationalistische partijen veel meer stemmen gaan halen en de boel gaan overnemen. Wat alleen een averechts effect zou opwekken en haat en angst zal aanwakkeren. Daarom ben ik voorstander om het echt geval per geval te bekijken, te luisteren en dan te bepalen.

    Niet over het algemeen. Ik vind dat het ligt aan de tijd dat iemand al in Nederland is en of het voor diegene nog wel veilig is daar. Ook na de oorlog ka het daar nog gevaarlijk zijn.
    En stel nou dat jij al vijf jaar hier bent en een eigen huis hebt, nieuwe vrienden, de taal spreekt en gelukkig bent? Dan hoeft diegene wat mij betreft ook niet terug. Maar stel nou dat iemand ergens een maand is en dat de oorlog dan stopt en het veilig is voor diegene. dan moet hij van mij wel terug ja.

    Dit soort vraagstukken vind ik altijd moeilijk. Natuurlijk kunnen we niet altijd maar iedereen hier toelaten, en hier laten wonen. Toch ben ik wel van mening dat we het in Nederland erg goed hebben, en dat we dat moeten kunnen delen met mensen die minder bevoorrecht zijn. Zoals al eerder gezegd hier, denk ik dat er zeker moet worden gekeken naar de zaak zelf. Mensen die al zijn geïntegreerd in Nederland en hier hun steentje kunnen bijdragen zou ik niet zomaar weer terugsturen.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Ben het eens met de reactie over per geval bekijken. En dan niet zozeer qua duur van verblijf, maar inzet en wilskracht. Mensen die er wat voor doen om in de maatschappij te passen, inburgeren, werk vinden, taal leren, en niet alleen omdat het moet, maar ze daadwerkelijk inzien dat ze het zo goed kunnen hebben. Schande als je die mensen verplicht terug stuurt.


    Brave like a cheetah ~ Dorothy & Manila

    Elis schreef:
    Toevalling gaat mijn schrijfopdracht voor mijn examen van Nederlands hierover. Ik ga hem niet plakken in geval van plagiaat als ze het vinden, maar als je alles op een rij zet is dite cht de beste oplossing.


    It's not because I choose to avoid people, that I'm anti-social.

    ligt eraan, als het land 100% veilig is moeten ze terug. Anders wordt het zo leeg in dat land enzow

    Stelling: Als de oorlog over is, moeten vluchtelingen terugkeren naar hun land van herkomst.
    Als ze hier een nieuw leven hebben opgebouwd, daarmee bedoel ik, betaald werk (dus zorgen voor jezelf), een huis en andere noodzakelijkheden vind ik dat ze mogen blijven.
    Maar als ze hier leven in een asielzoekers centrum, of ze leven van een uitkering, vind ik dat ze terug moeten.
    Dat klinkt misschien heel hard, maar Nederland kan niet voor de hele wereld zorgen...


    You never know what's about to happen ~

    Naja, t' is hun eigen keuze. Als zij zich meer hier op hun gemak voelen dan daar, mogen ze van mij hier blijven.

    Diep van binnen zegt een stemmetje ja, stuur maar terug.
    Maar zoals ook al is aan gegeven, zodra de kinderen hier zijn opgegroeid en iedereen netjes aan onze normen en waarden voldoen en proberen onze taal te begrijpen dan mogen ze blijven.

    Helaas heb ik al zo vaak de 'slechtere' mee gemaakt, tuurlijk snap ik dat ze niet voor niks zijn gevlucht maar je kan wel proberen netjes te leven zoals wij doen.

    Square schreef:
    Dat hangt erg van het geval af, maar ik ben geneigd gewoon nee te zeggen. Als mensen terug wíllen, natuurlijk, dan moeten ze dat doen, maar vluchtelingen zijn niet voor niets vluchtelingen. De meeste van hen hebben vreselijke dingen meegemaakt. Het is niet te bizar om te denken dat een deel nog liever vluchteling zou blijven dan terug te keren naar de plaats van die herinneringen. Dat is nog afgezien van het feit dat sommige mensen hier al jaren wonen, hier kinderen hebben gekregen en een bestaan hebben opgebouwd, en dat het enorm wreed zou zijn om ze dan weer te ontwortelen omdat iemand heeft besloten dat ze wel weer terug kunnen naar "hun eigen land". Bovendien gaat het niet altijd om letterlijke oorlogen waar mensen voor vluchten - dat kan ook zijn vanwege seksuele voorkeur of omdat ze een politieke mening hebben waar de mensen aan de macht niet van gediend zijn. Hoe besluit je in zo'n geval wanneer je ze terug stuurt?


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Gewoon ja. Als ze hier willen blijven komen ze maar een huis ect. En regelen ze papieren. Sort van emigranten idee. Dan zijn het ook geen vluchtelingen meer.