Ik denk niet dat dat veralgemeend moet worden, maar dat dit specifiek per geval bekeken moet worden, mensen die bijvoorbeeld pas aangespoeld zijn en nog in centra zitten, waarin het naar het schijnt leven is in verschrikkelijke omstandigheden, dat kan best. Als ze veilig en wel naar hun land terug kunnen keren en daar onder min of meer normale omstandigheden kunnen leven, dan is het niet nodig om hier te blijven.
Maar ik vind het mensonwaardig om mensen die hier gevestigd zijn, met kinderen die hier zijn opgegroeid, vrienden hebben gemaakt, naar school gaan, terug te onttrekken van hier en terug op het vliegtuig te zetten, als dat niet hun eigen keuze is. Gewoon vanuit nationalistische gevoelens. Dan moeten ze het procedureproces maar anders in elkaar of zo steken, want van die toestanden, dat vind ik tegenover hen toch echt niet kunnen. Het gaat hier echt wel om mensen. Wie denken wij te zijn? Alsof we ook maar een idee hebben wat het is.
Ik denk alleen niet dat je de grenzen helemaal open moet zetten - want en dan...In realiteit, wat er dan op zo'n beslissing gebeurt, is dat de extreem - rechtse nationalistische partijen veel meer stemmen gaan halen en de boel gaan overnemen. Wat alleen een averechts effect zou opwekken en haat en angst zal aanwakkeren. Daarom ben ik voorstander om het echt geval per geval te bekijken, te luisteren en dan te bepalen.
[ bericht aangepast op 24 mei 2015 - 9:56 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.