• De stelling van deze week luidt:
    Als de oorlog over is, moeten vluchtelingen terugkeren naar hun land van herkomst.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik denk niet dat dat veralgemeend moet worden, maar dat dit specifiek per geval bekeken moet worden, mensen die bijvoorbeeld pas aangespoeld zijn en nog in centra zitten, waarin het naar het schijnt leven is in verschrikkelijke omstandigheden, dat kan best. Als ze veilig en wel naar hun land terug kunnen keren en daar onder min of meer normale omstandigheden kunnen leven, dan is het niet nodig om hier te blijven.
    Maar ik vind het mensonwaardig om mensen die hier gevestigd zijn, met kinderen die hier zijn opgegroeid, vrienden hebben gemaakt, naar school gaan, terug te onttrekken van hier en terug op het vliegtuig te zetten, als dat niet hun eigen keuze is. Gewoon vanuit nationalistische gevoelens. Dan moeten ze het procedureproces maar anders in elkaar of zo steken, want van die toestanden, dat vind ik tegenover hen toch echt niet kunnen. Het gaat hier echt wel om mensen. Wie denken wij te zijn? Alsof we ook maar een idee hebben wat het is.

    Ik denk alleen niet dat je de grenzen helemaal open moet zetten - want en dan...In realiteit, wat er dan op zo'n beslissing gebeurt, is dat de extreem - rechtse nationalistische partijen veel meer stemmen gaan halen en de boel gaan overnemen. Wat alleen een averechts effect zou opwekken en haat en angst zal aanwakkeren. Daarom ben ik voorstander om het echt geval per geval te bekijken, te luisteren en dan te bepalen.

    [ bericht aangepast op 24 mei 2015 - 9:56 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Ik denk niet dat dat veralgemeend moet worden, maar dat dit specifiek per geval bekeken moet worden, mensen die bijvoorbeeld pas aangespoeld zijn en nog in centra zitten, dat kan best. Maar ik vind het mensonwaardig om mensen die hier gevestigd zijn, met kinderen die hier zijn opgegroeid, vrienden hebben gemaakt, naar school gaan, terug te onttrekken van hier en terug op het vliegtuig te zetten, als dat niet hun eigen keuze is. Gewoon vanuit nationalistische gevoelens. Dan moeten ze het procedureproces maar anders in elkaar of zo steken, want van die toestanden, dat vind ik tegenover die mensen toch echt wel niet kunnen.




    precies dit ^


    ~Born Tiger, Not Gonna Live Like a Dog~ Fame, Flash, Light. GIVE IT TO ME!

    Ik weet niet
    Als je hier al vrienden heb, het goed met iedereen kan vinden, een goede baan heb, zal ik niet zeggen dat diegene gelijk terug moet.
    Soms zijn er wel van die gevallen die zich net hier vestigen en dan zal ik wel zeggen dat ze wel terug kunnen. Niet gemeen bedoelt


    you said "plese don't ever change" but you don't like me they way i am

    Dat hangt erg van het geval af, maar ik ben geneigd gewoon nee te zeggen. Als mensen terug wíllen, natuurlijk, dan moeten ze dat doen, maar vluchtelingen zijn niet voor niets vluchtelingen. De meeste van hen hebben vreselijke dingen meegemaakt. Het is niet te bizar om te denken dat een deel nog liever vluchteling zou blijven dan terug te keren naar de plaats van die herinneringen. Dat is nog afgezien van het feit dat sommige mensen hier al jaren wonen, hier kinderen hebben gekregen en een bestaan hebben opgebouwd, en dat het enorm wreed zou zijn om ze dan weer te ontwortelen omdat iemand heeft besloten dat ze wel weer terug kunnen naar "hun eigen land". Bovendien gaat het niet altijd om letterlijke oorlogen waar mensen voor vluchten - dat kan ook zijn vanwege seksuele voorkeur of omdat ze een politieke mening hebben waar de mensen aan de macht niet van gediend zijn. Hoe besluit je in zo'n geval wanneer je ze terug stuurt?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Dat hangt erg van het geval af, maar ik ben geneigd gewoon nee te zeggen. Als mensen terug wíllen, natuurlijk, dan moeten ze dat doen, maar vluchtelingen zijn niet voor niets vluchtelingen. De meeste van hen hebben vreselijke dingen meegemaakt. Het is niet te bizar om te denken dat een deel nog liever vluchteling zou blijven dan terug te keren naar de plaats van die herinneringen. Dat is nog afgezien van het feit dat sommige mensen hier al jaren wonen, hier kinderen hebben gekregen en een bestaan hebben opgebouwd, en dat het enorm wreed zou zijn om ze dan weer te ontwortelen omdat iemand heeft besloten dat ze wel weer terug kunnen naar "hun eigen land". Bovendien gaat het niet altijd om letterlijke oorlogen waar mensen voor vluchten - dat kan ook zijn vanwege seksuele voorkeur of omdat ze een politieke mening hebben waar de mensen aan de macht niet van gediend zijn. Hoe besluit je in zo'n geval wanneer je ze terug stuurt?


    "I thought I heard a plane crashing, but now I think it was your passion snapping" - La Dispute

    Toevalling gaat mijn schrijfopdracht voor mijn examen van Nederlands hierover. Ik ga hem niet plakken in geval van plagiaat als ze het vinden, maar als je alles op een rij zet is dite cht de beste oplossing.


    Darling, in the end, you've got to be your own hero, because everybody's busy trying to save themselves.

    Square schreef:
    Dat hangt erg van het geval af, maar ik ben geneigd gewoon nee te zeggen. Als mensen terug wíllen, natuurlijk, dan moeten ze dat doen, maar vluchtelingen zijn niet voor niets vluchtelingen. De meeste van hen hebben vreselijke dingen meegemaakt. Het is niet te bizar om te denken dat een deel nog liever vluchteling zou blijven dan terug te keren naar de plaats van die herinneringen. Dat is nog afgezien van het feit dat sommige mensen hier al jaren wonen, hier kinderen hebben gekregen en een bestaan hebben opgebouwd, en dat het enorm wreed zou zijn om ze dan weer te ontwortelen omdat iemand heeft besloten dat ze wel weer terug kunnen naar "hun eigen land". Bovendien gaat het niet altijd om letterlijke oorlogen waar mensen voor vluchten - dat kan ook zijn vanwege seksuele voorkeur of omdat ze een politieke mening hebben waar de mensen aan de macht niet van gediend zijn. Hoe besluit je in zo'n geval wanneer je ze terug stuurt?


    Queer zijn is gewoon alles

    Als ik eerlijk ben weet ik hier niet goed een mening over te formuleren. Het is gewoon een lastige kwestie.


    26 - 02 - '16

    Ik vind dat ze het zelf mogen kiezen...


    tiptoe through the tulips...

    Ze zijn nu hier, dus ze zijn een deel van ons geworden. Anders heeft het hele woord 'integratie' helemaal geen betekenis als we het onderscheid blijven maken. Als je in Nederland komt als vluchteling en mag blijven en een leven opbouwt, ben je Nederlander geworden (of Belg of waar je dan ook heen gaat). We sturen niet iemand van ons eigen volk weg naar een land waar het nog een chaos is, dus ook hen niet.
    In eerste instantie dacht ik meteen ja, maar ik besef ook dat het veel gecompliceerder ligt. Mensen hebben hier net hun leven op de rails en moeten dan weer terug naar een verwoest gebied. Zowel letterlijk als figuurlijk verwoest. Dan ontneem je ze opnieuw van alles.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik weet hier niet genoeg over om echt een mening te kunnen geven, maar ik vind in ieder geval niet dat je iemand die bijvoorbeeld al achttien jaar in Nederland leeft zomaar terug mag sturen.

    [ bericht aangepast op 24 mei 2015 - 12:55 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Oneens. Ten eerste hebben die mensen hier ondertussen een leven opgebouwd. Het zou oneerlijk zijn hen terug te sturen, zodat ze weer opnieuw moeten beginnen. Dit met de uitzondering van als ze zelf willen terug gaan. En daarnaast ben ik ook nog eens tegen het begrip van grenzen. Waarom mogen wij bepalen dat anderen hier niet mogen leven? Iedereen zou vrij moeten zijn te gaan en staan waar ze willen.


    What would Emma do?

    Oneens, soms dan hebben ze hier een heel leven opgebouwd en verliezen ze goede vrienden. Stel je komt op je vijfde in een vreemd land, eerst zou je denk ik niets liever willen dan terug gaan naar huis (maar het is te gevaarlijk). Dan leer je langzaam het nieuwe land, de nieuwe sitautie te accepteren, je groeit hier op en krijgt vrienden, zit hier op school, je krijgt misschien zelfs een relatie met een inheems kind en dan moet het roer opnieuw om? Ik vind dat je zo iemand niet kan verplichten om terug te gaan.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Oneens, dat mogen ze zelf kiezen. Als ze hier al hun leven hebben opgebouwd, is het moeilijk ineens terug te gaan.


    Ik wil een tuin vol egels

    Square schreef:
    Dat hangt erg van het geval af, maar ik ben geneigd gewoon nee te zeggen. Als mensen terug wíllen, natuurlijk, dan moeten ze dat doen, maar vluchtelingen zijn niet voor niets vluchtelingen. De meeste van hen hebben vreselijke dingen meegemaakt. Het is niet te bizar om te denken dat een deel nog liever vluchteling zou blijven dan terug te keren naar de plaats van die herinneringen. Dat is nog afgezien van het feit dat sommige mensen hier al jaren wonen, hier kinderen hebben gekregen en een bestaan hebben opgebouwd, en dat het enorm wreed zou zijn om ze dan weer te ontwortelen omdat iemand heeft besloten dat ze wel weer terug kunnen naar "hun eigen land". Bovendien gaat het niet altijd om letterlijke oorlogen waar mensen voor vluchten - dat kan ook zijn vanwege seksuele voorkeur of omdat ze een politieke mening hebben waar de mensen aan de macht niet van gediend zijn. Hoe besluit je in zo'n geval wanneer je ze terug stuurt?


    I appreciate the masterpiece that is you, because your existence alone is art