Wat stom dat je Nederlands examen zo slecht ging! Het is jammer dat je er niet eerder iets mee gedaan hebt, dan had je een faalangstreductietraining kunnen volgen. Dit heb ik onlangs gedaan en daar heb ik veel baat bij gehad. Als je het fijn vindt, kan ik wel even opzoeken wat tips zijn die ik in mijn training heb gekregen?
Het is vooral belangrijk om door te hebben wanneer het fout gaat. Leg dan je pen neer en concentreer je op een ademhalingsoefening, zodat je dan in ieder geval weer wat rustiger wordt. Je kan overigens ook nadenken over factoren die het maken van een toets ten positieve beïnvloeden. Ik mag bijvoorbeeld een flesje water mee naar binnen en een plek voor in het lokaal, omdat ik daar echt veel baat bij heb. Op mijn kladblad heb ik altijd een rijtje met handelingen staan die ik kan volgen als ik een paniekaanval of black-out op voel komen. Ik kan ze wel in een PB sturen? En verder helpt het misschien als je contact opneemt met je mentor. Die moet haast wel ervaring hebben met leerlingen met faalangst, aangezien het iets is wat best vaak voorkomt. Misschien kan je naar de zorgcoördinator van je school gaan? Die heeft er zeker ervaring mee en tips voor hoe je ermee om kan gaan.
"Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."