Ik ben half voor en half tegen. Het onderwijs is heel belangrijk om te leren dat niet iedereen hetzelfde standpunt heeft als jij en dat mensen anders denken.
Ik denk gewoon dat tot een bepaalde leeftijd jongeren echter nog niet in staat zijn om dat feit te accepteren en op die manier te denken. Als je een volwassen klas hebt, waarin de leerlingen echt nadenken voordat ze iets zeggen, zie ik geen probleem. Natuurlijk moeten er een aantal afspraken gemaakt worden en moet iedereen die naleven. Ik zou dus best begrijpen als een leraar dit zou doen in bijvoorbeeld een 5 havo of 5/6 vwo klas zou doen. Op jongere leeftijd zou ik geen discussies gaan maken in een klas, natuurlijk kunnen de leraren wel vertellen over verschillende geloven enz.
Ik ben er zeker mee eens dat kinderen zouden moeten leren om openminded te zijn. Ik doe dit jaar een exchange year in de VS in Texas en ik heb zeker geleerd om openminded te zijn, terwijl ik omringd wordt met vooral heel veel jongeren die dat totaal niet zijn. Heb ik daarom geen vrienden hier? Nee, maar dat komt omdat ik heb geleerd dat er mensen op deze wereld zijn die anders denken en dat accepteer ik. Helaas zijn er heel veel mensen die dat niet hebben geleerd. Daarom is het belangrijk dat leraren deze discussie af en toe aangaan, maar wel met regels en een volwassen klas die het aan kan.
"Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa