• An aromantic is a person who experiences little or no romantic attraction to others. Where romantic people have an emotional need to be with another person in a romantic relationship, aromantics are often satisfied with friendships and other non-romantic relationships. What distinguishes romantic relationships from a non-romantic relationships can vary diversely, but often includes physical connection (holding hands, cuddling, etc.) The aromantic attribute is usually considered to be innate and not a personal choice, just as the lack of sexual attraction is innate to asexuals. It is important to note that aromantics do not lack emotional/personal connection, but simply have no instinctual need to develop connections of a romantic nature. Aromantics can have needs for just as much empathetic support as romantics, but these needs can be fulfilled in a platonic way.


    ongeveer een paar maanden geleden maakte ik het uit met mijn inmiddels ex, het ging al geruime tijd niet lekker met me en ik had ruimte nodig.
    voor hem was het echt zwaar klote, hij had door dat het niet lekker met me ging maar ik stopte alles al geruime tijd weg.
    ik voelde me opgesloten, ontweek hem en trok me terug bij dingen als arm over schouder en alles.
    een geruime tijd vroeg ik me af of er iets mis met me was, en kwam bij toeval op tumblr langs de term "aromantic" en het aromantic spectrum.
    het woord trok me aan en ik zocht verder en vond de term lithromantic, ook wel akoiromantic.
    An orientation in which one can feel a romantic attraction towards others and also enjoy romantic relationships in theory, but not needing that affection to be reciprocated or be in a relationship with the one the feelings are directed towards. Either that, or they may stop feeling the attraction once in a relationship or stop enjoying it.

    dit matchte precies bij wat ik had ervaren. momenteel hou ik het er dus bij dat ik waarschijnlijk een lith/akoiromantic ben.
    zijn er hier op Q nog meer mensen die zich in het aromantic spectrum bevinden?
    //voor meer info: AVENwiki//


    Natsu Dragneel`s flames are brighter than my future

    Ik vind altijd dat ze die benamingen veel te ver doordraven en alles in een hokje moeten plaatsen, zelfde geld voor geslachten tegenwoordig. Mensen moeten het lekker zelf weten, maar ik vind het goed genoeg als je zegt dat je aromantisch of aseksueel bent. Ik snap niet waarom er nog verder gegraven en benaamd moet worden, net alsof mensen echt niks te doen hebben. ;x Zo te zien kunnen ze het niet eens eens worden over de naam.

    [ bericht aangepast op 12 april 2015 - 19:46 ]


    Your make-up is terrible

    Ik denk dat mensen verder zoeken naar correcte benaming omdat de andere termen hun gevoelens en of geslacht niet helemaal dekt. Yatogami is niet helemaal aromantisch, omdat ze eerst blijkbaar wel blij was met haar romantische relatie en toen opeens niet meer (ik hoop dat ik het helemaal goed heb begrepen). Aromantisch is dan niet helemaal de juiste benaming.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Assassin schreef:
    Ik vind altijd dat ze die benamingen veel te ver doordraven en alles in een hokje moeten plaatsen, zelfde geld voor geslachten tegenwoordig. Mensen moeten het lekker zelf weten, maar ik vind het goed genoeg als je zegt dat je aromantisch of aseksueel bent. Ik snap niet waarom er nog verder gegraven en benaamd moet worden, net alsof mensen echt niks te doen hebben. ;x Zo te zien kunnen ze het niet eens eens worden over de naam.


    k snap wat je bedoelt, van wat ik weet botste het woord lithromantic dus is het akoi geworden en beiden worden nu een soort van gebruikt,
    voor mij geeft het vooral opluchting dat ik niet de enige ben en dat ik straks niet weer iemand heel veel pijn doe (hij was er echt kapot van), maar ik snap wat je bedoelt.


    Natsu Dragneel`s flames are brighter than my future

    Hm, ik twijfel nog steeds. Ik weet onderhand vrij zeker dat ik ergens op het ace spectrum zit, maar dat is voorlopig zo ongeveer het enige, en zelfs daar heb ik nu en dan weer twijfels over. Mijn seksuele/romantische oriëntatie is een beetje ???. (krul)

    Maar fijn dat je een term hebt gevonden die zo goed bij jou past! Er zijn altijd mensen die al de verschillende termen onzin vinden, maar ik vind het alleen maar positief dat er steeds nieuwe dingen bij komen als dat betekent dat meer en meer mensen iets vinden waar ze zich echt prettig bij voelen. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Quatrefoil schreef:
    Ik denk dat mensen verder zoeken naar correcte benaming omdat de andere termen hun gevoelens en of geslacht niet helemaal dekt. Yatogami is niet helemaal aromantisch, omdat ze eerst blijkbaar wel blij was met haar romantische relatie en toen opeens niet meer (ik hoop dat ik het helemaal goed heb begrepen). Aromantisch is dan niet helemaal de juiste benaming.


    Dat snap ik wel, maar ik denk dat sommige mensen zich gewoon erg graag speciaal willen voelen en dan te ver doorschieten in zulke dingen. Het klinkt namelijk gewoon als iets dat iedereen kan overkomen en wat ook heel veel mensen overkomt, mij ook. Maar ik ben nog niet één van die dingen als het me eens overkomen is. Maar ik ben dan ook van mening dat mensen zich er niet zo druk om moeten maken en gewoon hun leven moeten leiden zoals zij dat willen en zich niet in hokjes moeten stoppen. Daar word je toch ook niet gelukkig van?


    Your make-up is terrible

    In alle eerlijkheid heb ik geen flauw idee. (cat) Voor seks vind ik mezelf sowieso nog veel te jong, dus mijn seksuele oriëntatiecrisis stel ik nog even uit, maar op romantisch gebied heb ik het idee dat ik ergens rond demiromantic hang. Ik weet in ieder geval bij mezelf dat er een groot verschil is tussen een crush en echt verliefd zijn en dat het bij mij heel lang kan duren en heel veel vertrouwen kost voordat die switch omgaat.

    Het enige wat ik wel al zeker weet is dat ik zowel jongens als meiden leuk vind. Hoera voor een fractie van zekerheid. (krul)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Assassin schreef:
    (...)

    Dat snap ik wel, maar ik denk dat sommige mensen zich gewoon erg graag speciaal willen voelen en dan te ver doorschieten in zulke dingen. Het klinkt namelijk gewoon als iets dat iedereen kan overkomen en wat ook heel veel mensen overkomt, mij ook. Maar ik ben nog niet één van die dingen als het me eens overkomen is. Maar ik ben dan ook van mening dat mensen zich er niet zo druk om moeten maken en gewoon hun leven moeten leiden zoals zij dat willen en zich niet in hokjes moeten stoppen. Daar word je toch ook niet gelukkig van?


    Dat is een hele mooie instelling, maar helaas kan niet iedereen zich daarin vinden. Voor veel mensen is het juist een ontzettende opluchting als ze ontdekken dat er toch een label of "hokje" is dat bij hen past. Dat kan heel belangrijk zijn voor sommigen, zeker mensen die altijd dachten dat ze de enigen waren met bepaalde gevoelens en dat er iets mis was met hen. Het is een manier om je te identificeren, andere mensen met vergelijkbare ervaringen te vinden en aan mensen duidelijk te maken wie of wat je bent. Het is prima als jij liever geen labels plakt, maar het is ook prima als andere mensen zich daar juist wel prettig bij voelen. Dat is een persoonlijke voorkeur. ^^

    Alle termen zijn op een bepaald moment verzonnen, ook dingen die nu zo simpel lijken als hetero/homo/bi. Het ontstaan van nieuwe labels is iets wat altijd al heeft plaatsgevonden. Bepaalde dingen zullen inderdaad overbodig blijken en over tien jaar weer vergeten zijn, maar dat betekent niet dat het verkeerd is om ze nu uit te proberen. En natuurlijk maakt een relatie waarin je later minder gevoelens had je niet meteen lith-/akoiromantic, maar dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat je asexual bent omdat je een bepaald persoon niet aantrekkelijk vindt.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Assassin schreef:
    (...)

    Dat snap ik wel, maar ik denk dat sommige mensen zich gewoon erg graag speciaal willen voelen en dan te ver doorschieten in zulke dingen. Het klinkt namelijk gewoon als iets dat iedereen kan overkomen en wat ook heel veel mensen overkomt, mij ook. Maar ik ben nog niet één van die dingen als het me eens overkomen is. Maar ik ben dan ook van mening dat mensen zich er niet zo druk om moeten maken en gewoon hun leven moeten leiden zoals zij dat willen en zich niet in hokjes moeten stoppen. Daar word je toch ook niet gelukkig van?


    Om eerlijk te zijn denk ik dat heel veel mensen zo'n label juist wel fijn zouden vinden. Het is nooit leuk om in een hokje gestopt te worden, maar jezelf houvast geven in de vorm van een benaming kan voor veel mensen al een hoop schelen, zelfs al is het alleen maar het idee dat je gehoord wordt en dat je niet de enige bent die het gevoel heeft zo in elkaar te zitten.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    -

    [ bericht aangepast op 13 april 2015 - 8:24 ]


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Ik snap dat mensen het fijn vinden dat anderen hetzelfde voelen en dit weten, maar ik ben gewoon van mening dat sommige van die benamingen te ver gaan en te diep graven, alsof je elke nies een speciale naam wilt geven. Het lijkt me eerlijk gezegd ook nogal rot dat als je je benaming gevonden hebt, je er plots ineens weer vanaf moet wijken omdat je je ineens weer anders voelt. Wat dan? Ik denk dat je dan ook erg onzeker kan worden. Daarom vind ik die ruimere omschrijvingen met de wat meer standaard benamingen gewoon wat beter. Heb je ook wat meer ruimte om jezelf te ontplooien zonder dat je het gevoel hebt dat je je ergens aan moet houden omdat je denkt dat het is wat je bent.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    Ik snap dat mensen het fijn vinden dat anderen hetzelfde voelen en dit weten, maar ik ben gewoon van mening dat sommige van die benamingen te ver gaan en te diep graven, alsof je elke nies een speciale naam wilt geven. Het lijkt me eerlijk gezegd ook nogal rot dat als je je benaming gevonden hebt, je er plots ineens weer vanaf moet wijken omdat je je ineens weer anders voelt. Wat dan? Ik denk dat je dan ook erg onzeker kan worden. Daarom vind ik die ruimere omschrijvingen met de wat meer standaard benamingen gewoon wat beter. Heb je ook wat meer ruimte om jezelf te ontplooien zonder dat je het gevoel hebt dat je je ergens aan moet houden omdat je denkt dat het is wat je bent.


    Dat hoeft niet per se. Seksuele oriëntatie is niet iets wat je kunt kiezen, maar wel tot op zekere hoogte flexibel. Mensen kijken daar vaak een beetje vreemd tegenaan, maar eigenlijk is dát juist vreemd, als je het mij vraagt. Een mens is vrijwel nooit één ding zijn hele leven lang, dus ook het label dat het beste past kan veranderen, net als je lievelingseten of persoonlijkheid. Het probleem ligt wat dat betreft meer in de hoofden van mensen en onze houding als maatschappij dan bij de verscheidenheid aan labels, denk ik. Zeker als je nog bezig bent uit te vogelen wat het beste past zou het oké moeten zijn om verschillende dingen uit te proberen.

    Maar goed, ik snap dat je een andere mening hebt dan ik, en dat is prima. Ik snap je ook wel, want meer algemene termen vangen grotere groepen en zijn soms gewoon gemakkelijker of simpeler, dat klopt. Gebruik daarvan heeft zeker ook voordelen.
    Ik vind het alleen jammer dat er vaak zo'n negatieve houding is tegenover labels die wel dieper gaan dan "gewoon" gay of ace. Dit soort zaken liggen vaak al ingewikkeld en emotioneel genoeg, en als iemand een label heeft gevonden waar hij of zij zich prettig bij voelt heeft verder niemand daar last van, zelfs als het iets is wat (nog) niet vaak gebruikt wordt.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Dat hoeft niet per se. Seksuele oriëntatie is niet iets wat je kunt kiezen, maar wel tot op zekere hoogte flexibel. Mensen kijken daar vaak een beetje vreemd tegenaan, maar eigenlijk is dát juist vreemd, als je het mij vraagt. Een mens is vrijwel nooit één ding zijn hele leven lang, dus ook het label dat het beste past kan veranderen, net als je lievelingseten of persoonlijkheid. Het probleem ligt wat dat betreft meer in de hoofden van mensen en onze houding als maatschappij dan bij de verscheidenheid aan labels, denk ik. Zeker als je nog bezig bent uit te vogelen wat het beste past zou het oké moeten zijn om verschillende dingen uit te proberen.

    Maar goed, ik snap dat je een andere mening hebt dan ik, en dat is prima. Ik snap je ook wel, want meer algemene termen vangen grotere groepen en zijn soms gewoon gemakkelijker of simpeler, dat klopt. Gebruik daarvan heeft zeker ook voordelen.
    Ik vind het alleen jammer dat er vaak zo'n negatieve houding is tegenover labels die wel dieper gaan dan "gewoon" gay of ace. Dit soort zaken liggen vaak al ingewikkeld en emotioneel genoeg, en als iemand een label heeft gevonden waar hij of zij zich prettig bij voelt heeft verder niemand daar last van, zelfs als het iets is wat (nog) niet vaak gebruikt wordt.


    Ik ben het wel met je eens, hoor, dat mensen nooit één ding in hun hele leven zijn en dat het kan veranderen. Ik denk alleen dat het plakken van labels ervoor zorgt dat mensen banger zijn om uiteindelijk daarvan af te wijken, omdat het hen in eerste instantie een gevoel van begrip en veiligheid heeft opgeleverd. En natuurlijk omdat iedereen om hen heen denkt dat ze iets zijn en ze dan ineens met iets anders komen. Als je dan wat ruimere begrippen gebruikt, is dat niet zo.

    Wat ik trouwens wel lastig vind is dat ik tegenwoordig Wikipedia moet gebruiken om te begrijpen hoe mensen hun seksualiteit in elkaar zit en het dan vervolgens nog niet eens klopt.


    Your make-up is terrible

    Ik heb zelf ook precies hetzelfde ervaren in een relatie en nadat ik het om die reden had uitgemaakt bedacht dat ik gewoon geen romantisch persoon ben. Daar ben ik later op terug gekomen: ik denk dat ik wel degelijk romantisch kan zijn in de juiste situatie, of in dit geval met de juiste persoon. Ik zou geen label op jezelf plakken na één liefdeservaring. Dat verandert je perspectief, terwijl je misschien wel veel romantischer bent dan je denkt.


    i put the fun in funeral

    Ik denk dat ik me op dit moment eigenlijk ook wel in een aromantisch spectrum bevind. Ik moet er echt niks van hebben eigenlijk, mijn leven is goed zoals het nu is.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Assassin schreef:
    Ik vind altijd dat ze die benamingen veel te ver doordraven en alles in een hokje moeten plaatsen, zelfde geld voor geslachten tegenwoordig. Mensen moeten het lekker zelf weten, maar ik vind het goed genoeg als je zegt dat je aromantisch of aseksueel bent. Ik snap niet waarom er nog verder gegraven en benaamd moet worden, net alsof mensen echt niks te doen hebben. ;x Zo te zien kunnen ze het niet eens eens worden over de naam.


    No growth of the heart is ever a waste