Overkill schreef:
(...)
Je mag denken wat je wil volgens het strafboek. Het is namelijk alleen strafbaar om je in het openbaar beledigend uit te laten. In de praktijk wordt er overigens sowieso vrij weinig aan racisme gedaan. Er is immers regelmatig een tekort aan rechters in Nederland en racistische opmerkingen worden zo vaak gemaakt, dat het een onbegonnen zaak is dat aan te pakken. Alleen als je een politicus bent en je 'minder Marokkanen!' gaat roepen, wil je nog wel eens, onder druk van een antidiscriminatiebureau, vervolgd worden.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik weet dat mijn zin verkeerd geïnterpreteerd kan worden, maar voor de duidelijkheid, bedoel ik nogmaals: het gaat niet op de gedachten. Zolang de gedachten niet in de praktijk zouden doorsluipen is er geen enkel probleem. Maar het probleem van racisme is dat het hier gaat om een denkbeeld, en denkbeeld bepaalt gedrag. Het denkbeeld sluipt vanzelf in het gedrag door, en dan is het dus geen denkbeeld meer. Maar een daadwerkelijk handelen. Dan zijn het, in tegenstelling tot het niet ingaan op seksuele drift, geen gedachten meer, die je alleen maar denkt. Je hebt inderdaad gelijk. Er wordt weinig aan gedaan, en dat is jammer. Ik zat nu wel in eerste instantie met politici in mijn hoofd toen ik dat ik dat bericht in quote schreef. Maar toch vind ik bovendien dat het ook op geheel maatschappelijk niveau, het racistisch opstellen van individuen, tegenover andere individuen, niet zomaar iets is wat valt te aanvaarden. Het is een gevaarlijk proces is die je zomaar kunt laten gebeuren. omdat ''het nu éénmaal zo is'' Ach ja, laten we er maar naar kijken. Neen. het is een maatschappelijk probleem, zoals er meer maatschappelijke problemen zijn. Er zijn andere wegen genoeg waarop maatschappelijke problemen kunnen aangepakt worden dan alleen het gerecht.
[ bericht aangepast op 31 maart 2015 - 14:06 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.