• hey!
    Ik ben aan het kijken naar wat elektrische gitaren omdat ik er uiteindelijk een wil kopen.
    Ik heb alleen een paar vragen voordat ik er een koop. dus als iemand ervaring heeft met een elektrische gitaar, dan hoor ik het graag!
    Van tevoren wil ik wel vast even zeggen, ik speel al een tijdje acoustische gitaar (western) dus heb daar wel ervaring mee, ik heb geen gitaarles.
    De vragen:
    - Als je een elektrische gitaar koopt, heb je dan altijd een versterker nodig? (zo nee, wanneer wel/niet?)
    - Mijn ouders zijn bang voor overlast, heb je echt last van overlast of teveel geluid met een elektrische gitaar?
    - wat zijn de beste (betaalbare) elektrische gitaren?
    Verder is alle informatie natuurlijk welkom! Op internet kan ik helaas niet vinden wat ik zoek over de elektrische gitaar dus deel je kennis als je wilt.
    Alvast bedankt!


    Can you even find the one who dies his red heart to black?

    Een versterker heb je wel nodig, anders hoor je alleen het geluid van de snaren en ik dacht dat je het volume van de versterker kon veranderen met een draaiknop (na even gegoogled te hebben zag ik inderdaad versterkers met een volumeregelaar).

    Verder heb ik geen verstand van gitaren en versterkers (':

    Met mijn mini-beetje verstand, zal je het nu krijgen.

    Als je al akoestische speelt, is dat heel goed, maar als je (uit jouw naam vermoedelijk) van rock houd, is les heel handig. Omdat je dan riffs moet spelen en die zijn nou eenmaal niet heel makkelijk, vooral niet als je geen normale les heb gehad.
    Je kan het geluid verharden/verzachten met de boxen en volgens mij kun je in sommige ook nog oortjes doen, maar ik weet niet of het met dat was of drumstellen. Haha. Een versterker is wel nodig ja.
    En ik zou beginnen met een goedkope, alles-in-een en dan eventueel als je heel goed bent een duurdere kopen, dan heb je de boxen etc. al dus hoef je die niet meer te kopen.

    Verder, ik speel alleen maar akoestische dus ik heb niet echt een idee.


    wat was dit ookalweer

    Mijn broertje heeft er een van ongeveer 110,- denk ik, alleen hij kijkt er niet meer naar om omdat hij te lui was om te oefenen en als ie ging oefenen hij keihard als ik sliep ging spelen.

    Maar je hebt wel een versterker nodig en er zijn gitaren waar je het geluid kan verstellen en natuurlijk de versterker kan je zo hard en zo zacht instellen als hoe je wilt, en als je ouders bang zijn voor overlast kwa geluid kan ik je verzekeren dat dat niet het geval zo is, alleen als je hem echt loeihard zet op beiden gitaar/versterker dan hoor je het pas heel luid en schel.

    Ik denk dat de antwoorden grotendeels al gegeven zijn. Wat betreft merken e.d. heb ik er helaas geen verstand van. Ik speel zelf alleen akoestisch.

    Wel supergaaf dat je elektrisch wilt gaan spelen!


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Voor het oefenen heb je niet altijd een versterker nodig, maar als je echt hoorbaar wilt zijn, is een versterker wel handig. Op versterkercombi's kan je vaak een koptelefoon (wel een speciale input) inpluggen, dus voor overlast hoef je niet zo bang te zijn.
    Zelf heb ik een goedkoop dingetje van Ibanez en daar ben ik wel tevreden mee. Dus kijk zeker eens bij Ibanez. En de beste tip die ik je kan geven, is dat je eigenlijk het beste nog naar een muziekwinkel kan gaan en daar advies vragen.

    Als je meer vragen hebt, kan je wel bij mij terecht. ^^


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    - Als je een elektrische gitaar koopt, heb je dan altijd een versterker nodig? (zo nee, wanneer wel/niet?)
    In principe niet, je kan ook met een Line6 Pod oid spelen, maar het makkelijkst is toch echt een versterker.
    - Mijn ouders zijn bang voor overlast, heb je echt last van overlast of teveel geluid met een elektrische gitaar?
    Hangt van het formaat van je versterker af. Als je een Rectifier haalt moet je 'm inderdaad niet voorbij volume 0.05 willen draaien thuis. Simpele oplossing is kiezen voor een kleine oefenversterker van 5 of 10 watt. Een transistorversterker kan wel, maar het geluid daarvan is over het algemeen slechter. Als je toch een transistorbak haalt, is een Roland Cube denk ik je beste optie - daar zitten wat handige effecten op gemonteerd.
    - wat zijn de beste (betaalbare) elektrische gitaren?
    Squier (budgetmerk van Fender) is veelzijdig, Epiphone (budgetmerk van Gibson) is wat meer rock, Ibanez verkoopt goedkopere metalgitaren. Mijn advies; zoek op Marktplaats voor een tweedehands! Fender is bijvoorbeeld een prima merk waarvan op Marktplaats prima gitaren staan voor ca. 200 euro. Tip: zoek eerst even in de lokale muziekwinkel wat voor gitaar je mooi vindt klinken en lekker speelt. Zeker als je net elektrisch begint is uiterlijk totaal niet belangrijk. (:


    "My future is the future."

    Pelekai schreef:
    Voor het oefenen heb je niet altijd een versterker nodig, maar als je echt hoorbaar wilt zijn, is een versterker wel handig. Op versterkercombi's kan je vaak een koptelefoon (wel een speciale input) inpluggen, dus voor overlast hoef je niet zo bang te zijn.
    Zelf heb ik een goedkoop dingetje van Ibanez en daar ben ik wel tevreden mee. Dus kijk zeker eens bij Ibanez. En de beste tip die ik je kan geven, is dat je eigenlijk het beste nog naar een muziekwinkel kan gaan en daar advies vragen.

    Als je meer vragen hebt, kan je wel bij mij terecht. ^^


    Don't walk. Run, you sheep, run.