• wooh, k heb deze week dus een algemene natuurwetenschappen Tse,
    op zich al een drama om het feit dat ik slecht ben in dit soort vakken en ze ook allemaal heb laten vallen, maar het word nog leuker.
    de docenten //een is weg, nu hebben we een ander// leggen totaal niet uit, en de module slaat ook nergens op, een stencil pakketje met letterlijk een leesboek.
    we hadden dus geen idee wat we moesten leren, dus we kregen een lijstje met een samenvatting van alles wat we moesten leren.
    oftewel, 10% staat misschien in de modules en de rest is totaal niet te vinden.
    docent helpt verder ook niet echt dus yay, een groot drama dit.

    om dit topic nog nuttig te houden, hebben jullie ook van dit soort situaties gehad?

    //ik moest dit eff kwijt, this het hele jaar al zo bij anw/


    Natsu Dragneel`s flames are brighter than my future

    Mijn ANW ging gewoon over reclames en koolstofkringlopen en DNA dus ik heb echt medelijden met je haha, wat voor niveau doe je?
    En inderdaad, aanvechten dat je die toets niet hoeft te maken. Moet je hem dan toch maken, dan zal het gemiddelde zeer laag liggen en kun je daarmee naar een coördinator stappen. School moet daar wel iets aan doen.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Ik snap er geen hol van.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Weekes schreef:
    Mijn ANW ging gewoon over reclames en koolstofkringlopen en DNA dus ik heb echt medelijden met je haha, wat voor niveau doe je?
    En inderdaad, aanvechten dat je die toets niet hoeft te maken. Moet je hem dan toch maken, dan zal het gemiddelde zeer laag liggen en kun je daarmee naar een coördinator stappen. School moet daar wel iets aan doen.


    zijn we ook van plan, zelfs de mensen die goed zijn met natuurkunde snappen er niets van,
    k doe vwo, we zijn ook de enige die dit vak krijgen bij ons.


    Natsu Dragneel`s flames are brighter than my future

    Jellal schreef:
    (...)

    zijn we ook van plan, zelfs de mensen die goed zijn met natuurkunde snappen er niets van,
    k doe vwo, we zijn ook de enige die dit vak krijgen bij ons.


    Ik doe ook vwo maar bij ons hadden de mensen met natuurkunde juist géén ANW, alleen als je dus geen N- profiel had had je ANW waardoor het intens makkelijk was. Ik heb medelijden met je. :')


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Hm, ja, op de middelbare waren stencils en losse papieren wel heel erg populair bij de leerkrachten en van NASK snapte ik er gewoon geen bal van. Totdat een Russische vrouw lesgaf, die hielp mij wel met het uitleggen en hielp mij zelfs om de test met afloop te verbeteren. Ze was zo lief, pff.

    [ bericht aangepast op 19 jan 2015 - 19:31 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Jellal schreef:
    (...)

    thank ya so much!
    het grootste probleem zit in deze formule



    en plaatsbepaling via driehoeksmeting methode


    Was even eten.

    Ah, de lorentzfactor. Moet je ermee kunnen rekenen, of moet je begrijpen wat je ermee kunt voor je toets of beide? -ik heb namelijk nooit moeten rekenen met ANW, dus dat vroeg ik mij even af.

    Heb je al enige kennis over de driehoeksmeting of moet ik dat gewoon even volledig voor je uiteenzetten?


    Happy Birthday my Potter!

    Hè wat vervelend. Ik snapte twee jaar terug ook de nut van het vak totaal niet, maar gelukkig ging het mij wel goed af.
    Daarbij wil ik natuurlijk best mijn hulp aanbieden, als je dat handig vindt. Ik zie dat andere mensen hun hulp ook al hebben aangeboden.

    Los van het vakinhoudelijk gedeelte, vind ik de tip van Gibbs ook een hele goede. Vooral als je dus met meerdere ouders gaat klagen. (:


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Rider schreef:
    (...)

    Was even eten.

    Ah, de lorentzfactor. Moet je ermee kunnen rekenen, of moet je begrijpen wat je ermee kunt voor je toets of beide? -ik heb namelijk nooit moeten rekenen met ANW, dus dat vroeg ik mij even af.

    Heb je al enige kennis over de driehoeksmeting of moet ik dat gewoon even volledig voor je uiteenzetten?


    de lorenzfactor is erg onduidelijk wat ze nou precies willen dus het zal allemaal wel, het driehoeksmeting zou wel nice zijn als het je niet te veel tijd kost


    Natsu Dragneel`s flames are brighter than my future

    Jellal schreef:
    (...)

    de lorenzfactor is erg onduidelijk wat ze nou precies willen dus het zal allemaal wel, het driehoeksmeting zou wel nice zijn als het je niet te veel tijd kost


    Oké, de driehoeksmeting maakt gebruik van het feit dat de vorm van een driehoek vastligt wanneer de basiszijde en de hoeken van de twee punten bekend zijn (HZH) -om dit te checken of te begrijpen kan je altijd even proberen om verschillende driehoeken te tekenen met één zijde van 4 cm en aanliggende hoeken waarvan de linker hoek 40 graden en de rechter 70 graden is. Dat gaat je niet lukken.

    De driehoeksmeting heeft twee vormen: voorwaartse insnijding en achterwaartse insnijding.

    Voorwaartse insnijding hoe ik het heb geleerd:
    (Ik heb het alleen geleerd met een horizontale bekende zijde helaas, anders moet je met het argument werken, maar dat heb ik nooit hoeven doen. Hij is horizontaal als de Y waarden van de twee bekende coördinaten gelijk zijn)

    Je kan de plaats van het derde punt bepalen wanneer je de coördinaten en hoeken van de twee andere punten weet. Stel je hebt een driehoek met de punten A, B, en C. Van A en B weet je de coördinaten en van de bijbehorende hoeken a en b weet je de graden.

    Stap 1: Zijde AB kan je dan ook bepalen door middel van de stelling van pythagoras (wortel van (XB-XA)^2+(YB-YA)^2).

    Deze stap moet sws zo, ook als je met het argument werkt!

    Stap 2: Daarna gebruik je de sinusregel om of zijde AC of zijde BC uit te rekenen. De sinusregel:
    AB/sin c = AC/ sin b = BC/ sin a
    AC=(ABxsin b)/sin c
    BC=(ABxsin a)/sin c

    (De hoeken a en b zijn bekend en de hoek c kan je uitrekenen door 180-a-b te doen)

    Stap 3: De coördinaten berekenen
    XC=XA+(ACxcos a)
    YC=YA+(ACxsin a)
    of
    XC=YB+(BCxcos b)
    YC=YB+(BCxcos b)

    Dus de coördinaten van punt C zijn (XC,YC).


    Ik probeer nog uit te vinden hoe het met het argument moet, maar snap je dit iig? Achterwaartse insnijding heb ik volgens mij ook niet gehad, dus ook dat ben ik nog even aan het uitvogelen c;

    [ bericht aangepast op 20 jan 2015 - 20:39 ]


    Happy Birthday my Potter!

    Oké, hier is de voorwaartse insnijding als je met het argument werkt (en de basiszijde AB dus niet horizontaal/evenwijdig met de X-as is). Ik denk iig dat dit klopt. Ik weet het niet 100% zeker, want ik kon geen precieze goede uitleg vinden, dus heb mijn logische denkwerk gebruikt om dingen te combineren.


    Stap 1: hetzelfde

    Stap 2: Het argument berekenen



    Als (YB-YA) kleiner is dan nul, moet je je antwoord verhogen met 200.

    (arctan = tan^-1 op je rekenmachine. Dat is SHIFT tan)

    Stap 3: AC berekenen, dit staat uitgelegd bij stap 2 van mijn vorige uitleg.

    Stap 4: Het argument van AC berekenen door je bij stap 2 berekende argument van AB min hoek a te doen. Hiervoor moet je hoek a omzetten naar decimale graden.
    hoek a/ 0,9 = hoek a in decimale graden
    argument AC = argument AB - hoek a in decimale graden

    Stap 5: Je coördinaten berekenen.

    XC= XA + ACxsin argument AC
    YC= YA + ACxcos argument AC

    Dus de coördinaten van punt C zijn (XC,YC).


    Happy Birthday my Potter!

    Rider schreef:
    Oké, hier is de voorwaartse insnijding als je met het argument werkt (en de basiszijde AB dus niet horizontaal/evenwijdig met de X-as is). Ik denk iig dat dit klopt. Ik weet het niet 100% zeker, want ik kon geen precieze goede uitleg vinden, dus heb mijn logische denkwerk gebruikt om dingen te combineren.

    Stap 1: hetzelfde

    Stap 2: Het argument berekenen



    Als (YB-YA) kleiner is dan nul, moet je je antwoord verhogen met 200.

    (arctan = tan^-1 op je rekenmachine. Dat is SHIFT tan)

    Stap 3: AC berekenen, dit staat uitgelegd bij stap 2 van mijn vorige uitleg.

    Stap 4: Het argument van AC berekenen door je bij stap 2 berekende argument van AB min hoek a te doen. Hiervoor moet je hoek a omzetten naar decimale graden.
    hoek a/ 0,9 = hoek a in decimale graden
    argument AC = argument AB - hoek a in decimale graden

    Stap 5: Je coördinaten berekenen.

    XC= XA + ACxsin argument AC
    YC= YA + ACxcos argument AC

    Dus de coördinaten van punt C zijn (XC,YC).


    omg, thank you so much! het is al veel helderder!


    Natsu Dragneel`s flames are brighter than my future

    Jellal schreef:
    (...)

    omg, thank you so much! het is al veel helderder!


    Graag gedaan, van de Achterwaartse insnijding snap ik helaas zelf ook niet heel veel. Mocht je moeten rekenen met de lorentzfactor dan kan ik je vertellen dat de c in de formule altijd de lichtsnelheid is, dus c=2,99792458•10^8 (ook wel 3,0•10^8 afgerond). v is de snelheid van het object, dus die zou dan in je opdracht gegeven moeten staan.

    Je hebt de lorentzfactor nodig wanneer je de energie van een bewegend deeltje wil berekenen met E=mc^2 (de speciale relativiteitstheorie). Bij een bewegend deeltje moet je namelijk rekening houden met de snelheid en dan wordt de formule E=ymc^2. De y is de lorentzfactor.

    De lorentzfactor is genoemd naar Hendrik Lorentz, een Nederlander ^^ mochten ze dat willen weten.


    Happy Birthday my Potter!

    Rider schreef:
    (...)

    Graag gedaan, van de Achterwaartse insnijding snap ik helaas zelf ook niet heel veel. Mocht je moeten rekenen met de lorentzfactor dan kan ik je vertellen dat de c in de formule altijd de lichtsnelheid is, dus c=2,99792458•10^8 (ook wel 3,0•10^8 afgerond). v is de snelheid van het object, dus die zou dan in je opdracht gegeven moeten staan.

    Je hebt de lorentzfactor nodig wanneer je de energie van een bewegend deeltje wil berekenen met E=mc^2 (de speciale relativiteitstheorie). Bij een bewegend deeltje moet je namelijk rekening houden met de snelheid en dan wordt de formule E=ymc^2. De y is de lorentzfactor.

    De lorentzfactor is genoemd naar Hendrik Lorentz, een Nederlander ^^ mochten ze dat willen weten.


    haha, echt heel erg bedankt, misschien dat de berekeningen nu wel gaan lukken yay!


    Natsu Dragneel`s flames are brighter than my future

    Jellal schreef:
    (...)

    haha, echt heel erg bedankt, misschien dat de berekeningen nu wel gaan lukken yay!


    Ik hoop het! Ik vind het echt belachelijk dat je dit moet doen voor ANW zonder enige goede uitleg. Ik vond het al een belachelijk vak, omdat de ene helft expres niet dat soort vakken heeft gekozen en de andere helft het bijna allemaal al heeft bij bio, nat en schei, maar dit spant echt de kroon.


    Happy Birthday my Potter!

    Rider schreef:
    (...)

    Ik hoop het! Ik vind het echt belachelijk dat je dit moet doen voor ANW zonder enige goede uitleg. Ik vond het al een belachelijk vak, omdat de ene helft expres niet dat soort vakken heeft gekozen en de andere helft het bijna allemaal al heeft bij bio, nat en schei, maar dit spant echt de kroon.


    docent #1 zei dat het leuk was als we dit konden maar het niet hoefde terwijl docent #2 zegt dat het zeker is dat het op de tse komt.
    de mensen die natuurkunde hebben en alles zeggen dat anw veel moeilijker is als hun natuurkunde/scheikunde dus yay T_T


    Natsu Dragneel`s flames are brighter than my future