• Bron

    Meneer De Wever, beseft u dat u mensen tegen elkaar opzet?

    Margo Van Landeghem is klinisch psycholoog en relatie- en gezinstherapeut. Ze schreef deze brief op haar Facebookpagina.

    Beste meneer De Wever,

    Ik maak me geen illusies. De kans dat u deze brief effectief leest is bijzonder klein. Maar dat is niet erg want in feite is hij niet ècht aan u gericht.

    Laat mij mezelf even voorstellen. Ik ben een vrouw die reeds 35 lentes meemaakte, 1 huwelijksfeest, 2 bevallingen, een 5-tal diploma-uitreikingen (de kleuterschool meegerekend) en 12 nieuwjaarsrecepties op het werk. Ik vroeg me voor het schrijven van deze brief af wat wij gemeen zouden kunnen hebben. Ik hou het op Latijnse lessen, een zeker (niet hetzelfde) gevoel voor humor en een licht narcistisch kantje dat bij één van ons al wat meer uitgesproken is dan bij de ander.

    Wat ik nog vergeet te vermelden is dat ik klinisch psycholoog en relatie- en gezinstherapeut van beroep ben. Eén en ander maakt dus dat ik de afgelopen jaren vooral met de menselijke psyche ben bezig geweest en niet zozeer met politiek. Tot ik begin dit jaar geheel per abuus 'admin' werd (ik wist niet eens wat dat woord betekende) van de facebookgroep 'Extra Slechte Vlamingen'. Dat bleek een nogal links gesitueerde politieke discussiegroep te zijn. Ik zeg u eerlijk dat ik aanvankelijk vooral heb gedaan alsof ik iets van politiek kende. En hoe langer ik het opvolg, hoe minder ik ervan begrijp.

    Schoenmaker blijf bij je leest. Noem het beroepsmisvorming, maar ik heb de automatische neiging om de taal van mensen aandachtig te beluisteren. De taal verraadt hoe een persoonlijkheid werd gevormd, wat iemands drijfveren zijn, hoe iemand in het leven staat. Ik observeer u nu al een tijdje en wil daar enkele losse bedenkingen over formuleren. Ik weet het, deze feedback is ongevraagd. Maar anderzijds ben ik ook zo goed als gedwongen geweest om uw discours te aanhoren aangezien me terugtrekken in een donker hol me geen optie leek.

    Ik steek meteen van wal, time is money. Waarom hebt u steeds een vijand nodig? Eerst waren het de Walen, dan de PS, dan de werklozen, dan de 'sossen' in het algemeen, nu weer de vakbonden. Mijn opsomming zal wel niet volledig zijn. Maar waarom heeft een man met zo veel macht als u het nodig om een vijand te hebben? Omdat u zich effectief een slachtoffer voelt? Dat geloof ik niet. Het enige dat ik kan bedenken is dat u dat vijandbeeld gebruikt om uw beleid op te stoelen, het aanvaardbaar te maken.

    Mensen moeten geloven dat er werkelijk een vijand is, dan worden ze bang en willen ze zichzelf beschermen door middel van de richtlijnen die u natuurlijk al heeft klaarliggen. Safety first. Niemand wil graag verrast worden door een moslimextremist aan zijn voordeur. Logisch dus dat er extra geïnvesteerd wordt in 'veiligheid', meer blauw op straat, controle, bewaking en militair tuig.

    Maar goed, ik wil het niet zozeer over uw beleid hebben dan wel over uw discours. Beseft u dat u mensen tegen elkaar opzet? Dat u door elke dissidente stem als 'crimineel' en 'bijna misdadig' te bestempelen, u de bevolking in twee kampen tracht te verdelen? De kampen variëren en verschillen al eens van naam. Momenteel is het de 'werkwillige, economisch rendabele, ijverige, nuchtere, consciëntieuze' groep die lijnrecht wordt gepositioneerd tegenover de 'luie, profiterende, dromerige, over-emotionele en agressieve' groep.

    Een man met uw intelligentie kan niet anders dan dat beseffen. Dan is de enige andere mogelijkheid dat u het met opzet doet. U wilt het land verdelen, bewijzen dat het niet werkt, het onbestuurbaar maken. Hoe meer er wordt gevochten, hoe beter.

    Twaalf jaar praktijk in psychiatrie biedt je toch wat menselijk inzicht. En u, meneer De Wever, wilt helemaal geen constructief beleid op poten zetten. Ik merk dat aan uw discours. Een discours vol negativiteit, vol polarisatie, steeds met de vinger wijzend naar wie de grote schuldige is.

    Maar wat dan met het motief? Mijn hypothese is dat u vooral de geschiedenisboeken wilt halen, uw naam wilt vereeuwigen, iets wilt betekend hebben. En tot nu toe verloopt alles volgens plan, u doet dat voortreffelijk.

    Mag ik u zeggen dat ik dat persoonlijk erg betreur? Ik zie een maatschappij die afdrijft van wat een samen-leving kan zijn. Vijandigheid maakt zich meester van de bevolking. Iedereen wordt achterdochtig, kijkt argwanend naar zijn collega's, zijn familie, zijn vrienden. De sfeer verziekt. Maar volgens u is er geen alternatief. Ik durf te beweren dat dit laatste een logische denkfout is, een opzettelijke denkfout die gemaakt wordt om op demagogische wijze uw beleid op te dringen aan de grote massa.

    Ik weiger mensen onder te verdelen in economisch meer of minder rendabel. Niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden en is verantwoordelijk voor eigen geluk en ongeluk. De rekening hoeft niet te kloppen ten koste van alles. Er is geen gelijkheid, enkel gelijkwaardigheid. Wat mij betreft, wordt het hoog tijd voor wat ethiek binnen de politiek. Ik hoop dat er snel iemand opstaat om die leemte te vullen en dat aan deze persoon een volledig hoofdstuk in de geschiedenisboeken wordt gewijd.

    Nogmaals, ik maak me geen illusies. De kans dat u deze brief daadwerkelijk leest is bijzonder klein. Dat geeft niks.

    Ik wens u desalniettemin prettige feestdagen toe.

    Met vriendelijke groeten,

    Margo Van Landeghem


    Well, I have to say: Respect, mens, respect. Volgens mij verwoord ze exact de gedachten van héél veel mensen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik houd me dus totaal niet bezig met politiek, maar dat was een ellenlange brief waarin ze goed de dingen verwoord heeft.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Wallace schreef:
    Ik houd me dus totaal niet bezig met politiek, maar dat was een ellenlange brief waarin ze goed de dingen verwoord heeft.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Ik was halverwege de brief en toen haakte ik af. Later lees ik het wel helemaal en dan zal ik er mijn mening over uiten.


    Quiet the mind, and the soul will speak.