• De stelling van deze week luidt:
    Democratie is voor elk land de beste staatsvorm.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik denk het wel, ja. Dit soort stellingen doen me altijd denken aan Winston Churchill met zijn “democracy is the worst form of government except for all the rest” uitspraak. Praktisch alle andere staatsvormen houden in dat een kleine groep mensen de macht in handen heeft, wat nooit goed afloopt voor de rest van de bevolking, zelfs als er mooie idealen achter schuilen. Ook democratische stelsels hebben een hoop problemen in de uitvoering en de feitelijke verdeling van macht is lang niet altijd zo mooi als die in theorie zou moeten zijn, maar tot iemand iets beters verzint, zullen we het hier maar mee moeten doen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Ik denk het wel, ja. Dit soort stellingen doen me altijd denken aan Winston Churchill met zijn “democracy is the worst form of government except for all the rest” uitspraak. Praktisch alle andere staatsvormen houden in dat een kleine groep mensen de macht in handen heeft, wat nooit goed afloopt voor de rest van de bevolking, zelfs als er mooie idealen achter schuilen. Ook democratische stelsels hebben een hoop problemen in de uitvoering en de feitelijke verdeling van macht is lang niet altijd zo mooi als die in theorie zou moeten zijn, maar tot iemand iets beters verzint, zullen we het hier maar mee moeten doen.


    Precies dit. Elke regeringsvorm heeft pros en cons, maar als we moeten kiezen uit het 'gamma' aan bestaande regeringsvormen, is democratie volgens mij degene waarbij de meeste mensen redelijk vrij kunnen leven.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Nee, oneens. Het is typisch weer van die Westerse arrogantie om zoiets te zeggen. Ik geloof niet dat er een 'beste' staatsvorm is, er zijn gewoon meerdere staatsvormen die allen zo zijn voor- en zijn nadelen hebben.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Om heel eerlijk te zijn durf ik dat niet te bevestigen of te ontkennen. Ik denk meer dat democratie een van de minst slechte staatsvormen is, maar die bewering is ook grotendeels gebaseerd op wat ik zelf heb ondervonden as of now.
    Bottom line is; mensen kunnen niet met macht omgaan, in welke context of staatsvorm dat ook is. Bewijs? Angst zaaien om te regeren. Daar gebruiken ze geweren, hier gebruiken ze de EU.


    No growth of the heart is ever a waste

    Hashirama schreef:
    Om heel eerlijk te zijn durf ik dat niet te bevestigen of te ontkennen. Ik denk meer dat democratie een van de minst slechte staatsvormen is, maar die bewering is ook grotendeels gebaseerd op wat ik zelf heb ondervonden as of now.
    Bottom line is; mensen kunnen niet met macht omgaan, in welke context of staatsvorm dat ook is. Bewijs? Angst zaaien om te regeren. Daar gebruiken ze geweren, hier gebruiken ze de EU.


    26 - 02 - '16

    Hashirama schreef:
    Om heel eerlijk te zijn durf ik dat niet te bevestigen of te ontkennen. Ik denk meer dat democratie een van de minst slechte staatsvormen is, maar die bewering is ook grotendeels gebaseerd op wat ik zelf heb ondervonden as of now.
    Bottom line is; mensen kunnen niet met macht omgaan, in welke context of staatsvorm dat ook is. Bewijs? Angst zaaien om te regeren. Daar gebruiken ze geweren, hier gebruiken ze de EU.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik ben hier misschien wel westers arrogant over, maar ja. Het is niet ideaal en er zijn nadelen aan, maar er is geen andere staatsvorm die het volk inspraak geeft over de regering.
    Er zijn misschien dingen die nadelig zijn, maar anders heb je straks een of andere randebiel aan de macht die niet eens weet wat je van een land moet maken.


    #dealwithit (cool) NecklessOfHope --> Trohman

    Eens

    Square schreef:
    Ik denk het wel, ja. Dit soort stellingen doen me altijd denken aan Winston Churchill met zijn “democracy is the worst form of government except for all the rest” uitspraak. Praktisch alle andere staatsvormen houden in dat een kleine groep mensen de macht in handen heeft, wat nooit goed afloopt voor de rest van de bevolking, zelfs als er mooie idealen achter schuilen. Ook democratische stelsels hebben een hoop problemen in de uitvoering en de feitelijke verdeling van macht is lang niet altijd zo mooi als die in theorie zou moeten zijn, maar tot iemand iets beters verzint, zullen we het hier maar mee moeten doen.



    Precies dit, inclusief de quote.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Sablier schreef:
    Nee, oneens. Het is typisch weer van die Westerse arrogantie om zoiets te zeggen. Ik geloof niet dat er een 'beste' staatsvorm is, er zijn gewoon meerdere staatsvormen die allen zo zijn voor- en zijn nadelen hebben.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Hashirama schreef:
    Om heel eerlijk te zijn durf ik dat niet te bevestigen of te ontkennen. Ik denk meer dat democratie een van de minst slechte staatsvormen is, maar die bewering is ook grotendeels gebaseerd op wat ik zelf heb ondervonden as of now.
    Bottom line is; mensen kunnen niet met macht omgaan, in welke context of staatsvorm dat ook is. Bewijs? Angst zaaien om te regeren. Daar gebruiken ze geweren, hier gebruiken ze de EU.


    Seasons will change, but I shall remain

    Sablier schreef:
    Nee, oneens. Het is typisch weer van die Westerse arrogantie om zoiets te zeggen. Ik geloof niet dat er een 'beste' staatsvorm is, er zijn gewoon meerdere staatsvormen die allen zo zijn voor- en zijn nadelen hebben.


    Wat lijkt je dan een andere staatsvorm die qua voor- en nadelen ongeveer gelijk is aan democratie? Dat is niet flauw bedoeld, ik ben oprecht benieuwd. ^^
    Want je hebt absoluut gelijk dat alle staatsvormen goede en slechte kanten hebben. Ik ben het ook volledig met je eens dat de Westerse wereld nogal arrogant kan zijn over dit soort dingen - vooral als we democratie naar andere landen "brengen" en onszelf daarvoor schouderklopjes geven - maar om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat er een staatsvorm is die voor meer mensen prettig uitpakt dan democratie, dus zou ik dat wel de "beste" noemen, al is het natuurlijk verre van perfect. Aan de andere kant is het wel weer zo dat ik geen andere staatsvorm behalve democratie heb meegemaakt. Alles wat ik weet over andere systemen is via boeken en media aan me gepresenteerd die zijn gemaakt met het uitgangspunt dat democratie goed is, dus het is goed mogelijk dat ik hier een erg subjectief beeld van heb, hoe objectief ik het ook probeer te bekijken. Maar als je geen democratie hebt, kom je toch al snel uit op een oligarchie of theocratie of zelfs dictatuur, voor zover ik weet, waarin veruit het grootste deel van de bevolking nauwelijks inspraak heeft in hoe een land wordt bestuurd, en dat lijkt me toch onder geen enkele omstandigheid positief?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Sablier schreef:
    Nee, oneens. Het is typisch weer van die Westerse arrogantie om zoiets te zeggen. Ik geloof niet dat er een 'beste' staatsvorm is, er zijn gewoon meerdere staatsvormen die allen zo zijn voor- en zijn nadelen hebben.


    | 'Sorry for being awesome, losers,' Call had said before he blacked out. | The Iron Trial

    Oneens, ik denk niet dat er een beste staatsvorm is. Het hangt ook af van hoe nauw alles wordt na geleefd en of ze zich aan hun beloften houden of niet. Het communisme, bijvoorbeeld heeft een prachtig idee maar een heel slechte uitvoering. Iedere staatsvorm heeft zo zijn voor- en nadelen.

    [ bericht aangepast op 7 dec 2014 - 16:46 ]


    Ex astris, sciencia

    Oneens. WIJ denken inderdaad dat democratie de beste staatsvorm is omdat zo'n beetje alle Westerse landen dit hebben. Wij voelen de nood om andere landen 'te gaan redden' en hen te democratiseren, maar de waarheid is dat zij hier vaak helemaal geen nood aan hebben.
    Democratie is in onze ogen de beste optie, maar in het algemeen denk ik dat er meer dan genoeg andere staatsvormen zijn die ook aan onze noden kunnen voldoen.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien