Underestimated schreef:
(...)
Hoogbegaafdheid houdt vaak ook een ander soort denkwijze in(net zoals het kleuren zien in dagen en andere dingen), wat voor mij een van de redenen is dat ik vaak verkeerd ben begrepen en anders ben. Het is niet dat ik dat heel erg vind, want, om het maar zo te zeggen, houd ik wel van mijn denkwijze en typeert het me. Iedereen denkt anders, maar sommige denkwijzes wijken toch net wat meer af, en dat kan soms voor problemen zorgen.
Ik ben het trouwens niet eens, maar ook niet oneens met de stelling. Het hangt van de situatie af. Als er een positieve sfeer hangt in de klas en alles prima lijkt te lopen, lijkt het me niet heel nodig. Maar op het moment dat er problemen rond het onderwerp ontstaan, is het beter als de docent dan beslist om het daar eens over te hebben. Ik vind niet dat er regels over moeten komen, maar dat docenten de verantwoordelijkheid op zich te horen nemen om daarop te letten. Jammer genoeg zijn niet alle docenten en scholen even goed.
Ik weet best wat hoogbegaafdheid inhoud, hoor, haha (en neen, dat is niet aanvallend bedoeld). Wat betreft dat kleuren zien in dagen, daar heb je uiteraard een punt. In dagen, cijfers, letters, ... Ik zeg niet dat hoogbegaafd zijn makkelijk is, maar zelf heb ik er nog niet echt problemen mee gehad - of toch in ieder geval niet dat ik weet dat het daarvan komt.
Ik denk op een andere manier dan andere mensen uit mijn klas. Ik ga dieper in op vragen en ik vraag me ook veel meer af waarom, maar als ik die vraag stel is het altijd: "Leaaaaah." Of het antwoord van de leerkrachten: "Omdat het zo is." Dat is overigens niet het enige, maar gewoon om even een voorbeeld te geven. Daarbij is hoogbegaafdheid niet enkel een kwestie van intelligentie, maar ook van creativiteit en doorzettingsvermogen.
Daarnaast bestaan er uiteraard veel ergere dingen dan wat ik heb, dat beweer ik ook helemaal niet. DCD en hoogbegaafdheid geven mij niet zo'n problemen als andere "stoornissen", om het zo te verwoorden, maar ik weet uiteraard niet wat dat bij anderen is. (:
[ bericht aangepast op 20 nov 2014 - 21:46 ]
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried