Ik vraag het mij af.
Aan de ene kant ben ik op de basisschool gepest door leerlingen en zelfs mijn juf vanwege mijn "beperkingen" (ik heb ADHD en ASS, beide een milde vorm). Ik had toen graag gehad dat, ook al had ik specifieke begeleiding, mijn klasgenoten en mijn juf eens begeleiding kregen. Wel vrolijk meedoen aan het lesprogramma over pesten, maar echt iets doen? Nee. Aan de andere kant: dat is mijn specifieke slechte ervaring en die gaat niet voor iedereen op. Er is steeds meer kennis en aandacht op zowel basisscholen als middelbare scholen voor mensen met een beperking, leerachterstand, handicap, gedragsstoornis, etc. Dit omdat instellingen als de Ambelt die bijv. rugzakges doen op middelbare scholen zich terug moeten trekken en/of worden overgenomen binnen de school/scholengemeenschap zelf. Scholen krijgen steeds meer de taak van begeleider op zich, dus die kennis vergaren zij al automatisch, Natuurlijk zit er een verschil in leerkracht en leerling, maar als een leerkracht een leerling in kwestie behandelt met een specifieke "beperking" op de juiste manier en zonder te veel gedoe, dan nemen leerlingen dat ook over. Daarbij, de manier waarop docenten reageren op grapjes over, opmerkingen tegen, etc. van leerlingen speelt daarbij ook een rol. Je zou er misschien op de basisschool vanaf groep 4 of 5 periodegewijs er aandacht aan besteden. Je kan daarmee doorgaan tot in de 3e of 4e klas. Maar echt nodig, zeg maar veel? Nee, ik denk niet dat mijn klasgenoten er baat bij zullen hebben om meer over ADHD of ASS te weten. Het gaat mij waarschijnlijk meer slechts dan goed bezorgen, omdat ze weten wat je hebt en ze je zo gaan zien. Dat gebeurde bij mij op de basisschool. Alweer: dat is specifiek, maar zo werken mensen wel. Ik weet nog dat ik in de 3e klas zat met allemaal nieuwe mensen. Op een gegeven moment gingen we met een groepje naar de supermarkt dicht bij school en vertelde een meisje, met wie ik toen veel omging, mij: "Ja, Myke, ik had gehoord dat jij altijd zo snel boos wordt, maar dat is helemaal niet zo. Ik vond 't eerst niet leuk dat je bij ons in de klas kwam, maar je bent juist hartstikke leuk en gezellig." En dan zeggen mensen dus dat ik ASS heb. Eigenlijk zegt dit twee dingen: 1) leerlingen vergroten enorm wat er is gebeurt - ja, ik ben wel 'ns boos geworden op school, maar veel? Nee. Alleen ik lag altijd overhoop met meisjes die veel invloed hadden en een combinatie van (bijna) altijd dezelfde personen en invloed in de algemene opvatting doet het verhaal wat opblazen :') - en 2) een inzicht kan ook veranderen.
Kort samengevat: ik heb geen idee. Ik zou op de basisschool vanaf de middenbouw er periodegewijs aandacht aan besteden, maar echt veel meer aandacht? Is het nodig? Nee. Ik denk niet dat er een probleem zit in het beleid. Het kan beter, dat wel, maar er is niet iets dat nu stokt. Mensen worden er echt niet leuker of liever om, misschien gaan ze het eerder juist opblazen en zich anders gedragen. Ik heb echt geen zin om een sociaal hobbyproject te worden van alle meisjes in mijn jaar die toegepaste psychologie willen studeren.
[ bericht aangepast op 16 nov 2014 - 22:44 ]
"A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife