• Sorry als dit op het verkeerde subforum staat, moet nog een beetje mijn weg zien te vinden hier ;').

    Ik heb morgen een nederlands tentamen die ik moet maken, waarvan ik 70% goed moet hebben voor een voldoende. Ik vind de nederlandse taal behoorlijk lastig (ondanks dat ik zelf nederlander ben), en vraag jullie daarom even om hulp.
    In een onderdeel van de oefentoets was het de bedoeling aan te geven of de zin fout was of niet. Hier had ik twee fouten gemaakt, en ik kan niet zo goed achterhalen waarom...

    1. Zij beseft zich dat dit moeilijk is.
    waarom is dit fout?

    2. Is dat het meisje waarmee jij gedanst hebt op het beginfeest?
    waarom is dit fout?

    De zinnen die ik als fout heb aangevinkt en die goed waren is wat lastiger te bespreken, dus ik laat die even achterwegen ;')
    Thanks voor de hulp, waardeer het zeer dat je even hebt gekeken naar het forum!

    1. Het is 'zich realiseren' en 'beseffen'. Beseffen is geen wederkerend werkwoord, dus die 'zich' mag er niet staan.
    2. Naar personen verwijs je met 'met wie'. Naar dingen en dieren verwijs je met 'waarmee', dus dan moet het 'met wie' zijn.

    Succes met je tentamen. (:


    Take risks and conquer your fears.

    De eerste zin is fout omdat beseffen geen wederkerend werkwoord is. Je beseft je niet, je beseft. Het hoort dus "Zij beseft dat dit moeilijk is" te zijn, zonder zich.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Corday schreef:
    1. Het is 'zich realiseren' en 'beseffen'. Beseffen is geen wederkerend werkwoord, dus die 'zich' mag er niet staan.
    2. Naar personen verwijs je met 'met wie'. Naar dingen en dieren verwijs je met 'waarmee', dus dan moet het 'met wie' zijn.

    Succes met je tentamen. (:


    Precies dit. ^^

    + Een klein beetje zelfpromotie: wist je dat we op Q een story over spelling en grammatica hebben die door de bèta's wordt geschreven en onderhouden? Als je morgen een tentamen hebt zul je waarschijnlijk al een hoop leerstof hebben over vrij specifieke onderwerpen, maar misschien komt het toch ooit van pas. :3


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Precies dit. ^^

    + Een klein beetje zelfpromotie: wist je dat we op Q een story over spelling en grammatica hebben die door de bèta's wordt geschreven en onderhouden? Als je morgen een tentamen hebt zul je waarschijnlijk al een hoop leerstof hebben over vrij specifieke onderwerpen, maar misschien komt het toch ooit van pas. :3


    Dat is goed om te weten, bedankt!

    En de rest ook super bedankt voor jullie reacties, het kwartje is gevallen ;')

    Lang leven de beta's.=')


    You were born original, don't die as a copy.