Er zijn, om heel eerlijk te zijn, best wel veel dingen die me kunnen ergeren aan verhalen.
Een van de dingen die ik het allerbelangrijkst vind is dat er goed gebruik wordt gemaakt van alinea's. Als het hele hoofdstuk één groot blok tekst zonder enters is, ga ik er niet eens aan beginnen. Vlak daarna komt de interpunctie rond aanhalingstekens en algemene spelling. Ik weet dat niet iedereen goed is in dat soort dingen en natuurlijk zijn fouten menselijk, maar ze moeten toch wel tot een minimum beperkt blijven, anders begin ik de tekst haast automatisch te bèta-readen in mijn hoofd en mis ik helemaal waar het verhaal over gaat, wat erg zonde is. Tot slot maakt een begin waarin je personage wakker wordt en je uitgebreid zijn/haar ochtendroutine begint te beschrijven me niet bepaald enthousiast. Ik kan niet beweren dat ik zelf nooit zo aan een verhaal ben begonnen, maar het is erg standaard, vaak erg saai en voegt niets toe aan het plot. Als je je lezer informatie wilt geven over je hoofdpersoon, kun je daar beter een andere manier voor verzinnen.
Maar goed, wat ik ook zeg, uiteindelijk blijft schrijven iets wat je niet kunt leren door alleen maar tips op te volgen, tenminste niet naar mijn mening. Het is iets wat je zelf moet doen en waarbij je vooral ook veel moet blijven lezen, want het gaat erom dat jíj begint te herkennen wat wel en niet goed is/werkt, niet dat je de "regels" die iemand anders heeft opgesteld in je hoofd stampt en je daar netjes aan houdt. Je zult nooit iedereen tevreden kunnen stellen, dus wees niet bang om fouten te maken. Het mooie aan schrijven is dat er juist helemaal geen regels zijn. Natuurlijk zijn er spellingregels en bepaalde richtlijnen voor een goed verhaal waar veel mensen zich aan zullen proberen te houden, maar als je dat graag wilt, kun je die allemaal breken, want het is jouw verhaal en je moet daarmee precies dat doen wat jij graag wilt, ongeacht de mening van anderen. Al kan het wel handig zijn zo nu en dan "wat jij graag wilt" en "de mening van anderen" één ding te maken, want soms hebben ze toch eens iets nuttigs te zeggen. :'D
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan