• Ik vind deze man zo ontzettend fascinerend. Voor de mensen onder ons die zich nooit in het leven van deze koning hebben verdiept, waar ik in kan komen, even een samenvatting zijn leven.

Henry de achtste is de koning van Engeland geweest van 1509 tot 1547, de beste man is echter niet de geschiedenis ingegaan als een machtige krijger maar als een vrouwenverslinder. Hij is maar liefst zes keer getrouwd, en al zijn vrouwen is het niet allemaal even goed vergaan. De volgorde van zijn vrouwen wordt soms versimpeld in de volgende, licht ironische vorm:
    Catharina van Aragon - Divorced
    Anna Boleyn - Beheaded
    Jane Seymour - Died
    Anna van Kleef - Divorced
    Catharina Howard - Beheaded
    Catharina Parr- Survived

Hij is van twee van zijn vrouwen gescheiden, en heeft er twee laten onthoofden. Henry was geobsedeerd door het produceren van zijn nageslacht. Uiteindelijk kreeg hij een zoontje die jammer genoeg niet ouder dan 16 jaar is geworden. Ook heeft is hij de vader van een van de beruchtste royals van Engeland, namelijk Bloody Mary. En een van de grootste staatshoofden allertijden Elizabeth I the Virgin Queen.

Ik heb geen idee wat ik zo verdomd fascinerend vind aan deze man, maar als het mogelijk was zou ik graag eens een kopje koffie met hem drinken. ='D

Wat vinden jullie nou de meest fascinerende historische personen?
    -x-

'Nobody said it was easy

Divorced,
    Beheaded,
    Died.

Divorced,
    Beheaded,
    Survived
    .

Enige dat me nog kan herinneren dat ik op school van hem geleerd heb.

''Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.''

Ik ken hem vooral van de serie The Tudors. Ik vind hem een heel apart persoon, hij onthoofd twee van zijn vrouwen, hij is gescheiden van een omdat hij haar lelijk vond en een omdat hij of graag een zoon wilde of omdat hij een jongere vrouw wilde. Elizabeth I en Bloody Mary vind ik interessanter dan hem.

Physics is awesome

Amiable schreef:
    (...)
    Oh leuk, wat ga je precies uitzoeken voor je PWS?

Ikzelf vind de hoofdvraag niet zo interessant, maar mijn partner en PWS-begeleider (die dus ons werkstuk moet beoordelen) zijn er haast lyrisch over, dus ik heb mij ingeschikt in het volgende: "Was Elizabeth I meer vrouw of koningin?"
    Godzijdank mag ik de religieuze en politieke kant belichten, want dat vind ik vreselijk leuk en waar mijn partner niets mee heeft, terwijl mijn partner de persoonlijke zaken behandelt, wat zij leuk vindt en waar ik niets mee heb. Daardoor is er een balans waarin we elk doen wat we leuk vinden en zo ieder onze expertise omtrent Elizabeth kunnen loslaten op de antwoorden van de deelvragen en uiteindelijk onze hoofdvraag. Die samenwerking staat mij heel erg aan. c:

[ bericht aangepast op 19 okt 2014 - 23:30 ]

"A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

Same here, ik kan ook in het koningshuis van verschillende landen helemaal opgaan! Vorig schooljaar had ik dat bijvoorbeeld helemaal met Lodewijk XIV, omdat heel het examen over hem ging.

If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

Henry VIII, by far. Mede door The Tudors, ik heb mezelf ook niet voor niets ooit eens Tudor genoemd :Y)
    Al moet ik zeggen dat ik Marie Antoinette ook behoorlijk interessant vind.

Deep inside, I've never felt alive

Eleonora van Aquitanië vond ik tot nu toe de beste :'D En ik studeer geschiedenis. (:
    Ze heeft de hele Europese middeleeuwse politieke geschiedenis overhoop gezet met haar 'mannen-geswitch' (:
    En was zo irritant dat ze haar opsloten in de kelders en ze mocht er alleen uit op familiefeestjes. Gezellig moet dat geweest zijn. (:

[ bericht aangepast op 20 okt 2014 - 11:19 ]

Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

Haha, het grappige aan de Tudors is dat hij wordt geportreteerd als zo'n echte vrouwenverslinder, terwijl hij echt zoveel succes niet had. Hij woog KILO's. Nu ja, zijn machtpositie heeft het allemaal enigszins gecompenseerd. (:

[ bericht aangepast op 20 okt 2014 - 11:24 ]

Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

Henry was een bitch. Het lag aan zijn eigen D dat hij geen jongetjes kon produceren.

i put the fun in funeral

Overkill schreef:
    Henry was een bitch. Het lag aan zijn eigen D dat hij geen jongetjes kon produceren.

haha syfilis much

Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

Het verhaal van Henry Vlll is inderdaad vreselijk goed neergezet in The Tudors, helaas kon ik gewoon niet door de serie heen komen, enkel de stukjes met Anne Boleyn en Mary vond ik leuk, zelf vind ik het ook opvallend dat veel historische series allemaal in elkaar lopen. Zo speelde de familie Tudor ook in The White Queen, wat ook wel vet in elkaar gezet was.
    Mijn meest fascinerende personen zijn toch wel de Borgia familie. Ik ken ze ook uit één van de serie's die over hun is gemaakt, The Borgia's en de cast is echt gruwelijk goed. :') Heel jammer dat de serie uit het niets gestopt was.

''There is no hell, no heaven either. This world is what we make of it.''

Oh, Henry VIII. Die mag niemand missen, denk ik. En die horrible histories filmpjes zijn zo leuk! Ik zou trouwens liever geen kopje koffie met hem drinken, straks neemt hij nog tot vrouw en onthoofd hij me...

Om terug te komen op je vraag: mijn favoriete historische figuur is Frederik de Grote (koning van Pruisen). Ook een fascinerende man.

Rest in Peace, Son of Gondor

Funtom schreef:
    (...)

Ikzelf vind de hoofdvraag niet zo interessant, maar mijn partner en PWS-begeleider (die dus ons werkstuk moet beoordelen) zijn er haast lyrisch over, dus ik heb mij ingeschikt in het volgende: "Was Elizabeth I meer vrouw of koningin?"
    Godzijdank mag ik de religieuze en politieke kant belichten, want dat vind ik vreselijk leuk en waar mijn partner niets mee heeft, terwijl mijn partner de persoonlijke zaken behandelt, wat zij leuk vindt en waar ik niets mee heb. Daardoor is er een balans waarin we elk doen wat we leuk vinden en zo ieder onze expertise omtrent Elizabeth kunnen loslaten op de antwoorden van de deelvragen en uiteindelijk onze hoofdvraag. Die samenwerking staat mij heel erg aan. c:

[/i]Klinkt goed, ben benieuwd wat eruit komt![/i]

'Nobody said it was easy

Ik had ooit iets van hem gehoord maar het is echt door dit topic dat ik er iets bij heb geleerd.

The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

nerveus schreef:
    Same here, ik kan ook in het koningshuis van verschillende landen helemaal opgaan! Vorig schooljaar had ik dat bijvoorbeeld helemaal met Lodewijk XIV, omdat heel het examen over hem ging.

Yesss, ik ook met Lodewijk XIV. Vooral omdat mijn leraar het zo leuk bracht, denk ik. Volgens mij gingen we toen namelijk iets meer in op hoe ijdel hij was dan zijn enorme centralisatie van de macht. :') En vanwege dan zonnejurkje. Heh.

Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

Ik ga voor Marie Antoinette :Y)
    Ik bedoel, als het volk geen brood heeft, waarom eten ze dan geen cake?

i put the fun in funeral