Ilse123 schreef:
(...)
Maar hoe doe je dat, die signalen afgeven? Ik ben echt een leek hierin, heb nog nooit een vriendje gehad of zo, dus ik weet écht niet hoe ik hem duidelijk moet maken dat ik hem echt heel erg leuk vind, zonder dat ik mezelf compleet voor schut zet.
Ik zit er namelijk ook nog mee dat hij zich wel wat anders gedraagt als mijn broer er niet bij is. Dan is hij alleen maar op mijn broer gericht.
Dichte, vertrouwelijke banden smeden met mensen is eigenlijk zo moeilijk niet. Soms is het belangrijker van eerst dit tewerk te stellen en jullie zo dichter bij elkaar te brengen dan er meteen voor uit te komen. Tenzij je begint te merken dat er echt iets gaande is tussen jullie beiden. Dan kun je, zoals Manon (Patholoog) zegt inderdaad signalen uitzenden. Tijdens een gesprek, kijk eens of hij oogcontact houdt als jij dat doet (dit is een gemakkelijke, maar overduidelijke indicatie). En vrij veilig, tenzij je hem krachtig zit aan te gapen, kun je dit subtiel doen. Als hij gevoelens heeft, zal hij vanzelf aanhouden.
Dit is gemakkelijk om te 'testen'.
Niet bang zijn als hij het niet doet. Je kunt hem ook proberen 'in te binden' in tussentijd. Je kunt iemand 'leuk' vinden, maar heus niet alle koppels zijn gestart met een wederzijdse aantrekking. Veel mensen groeien gewoon naar elkaar toe.
Dit is in principe zo moeilijk niet en kun je perfect zelf sturen. Je kunt perfect een intieme band met iemand opbouwen, zonder je de vriendschapslijn ook maar enigzins overschrijd. Ik heb een behoorlijk aantal emotioneel dichte banden met mensen.
De truc is simpel. Geïnteresseerd in hen zijn als PERSOON. Mensen waarderen dat - als ze voelen dat jij een veilige plek bent, verdicht je band sowieso. Wees emotioneel warm en open. Dit is belangrijk. Als jullie over het eten en het weer en lichte topics blijven praten, zal het altijd oppervlakkig blijven en kan je alleen hopen dat hij jou ook leuk vindt. Smijt die rotzooi overboord, en ga iets dieper. Niet door jezelf als een steunpilaar aan hem op te gaan smijten, en jezelf af te sluiten en alles over hem te moeten weten, maar net door jezelf open te stellen. Veel mensen willen wel een relatie en hebben veel vriendschappelijke relaties, maar hebben moeite met intiemere relaties op te bouwen. Hoewel dit niet zo moeilijk is. Het komt neer op warm zijn, jezelf open te stellen (nooit verder dan waar je comfortabel bij bent, en gewoon attent te zijn. De kunst is om je helemaal op de andere persoon te focussen, niet door te gaan vissen, maar doormiddel van jezelf open te stellen. Deel meningen, wees attent, toon met kleine dingen dat je er voor hen bent - geloof me, dat zet jou meteen boven een ander.
Bijvoorbeeld gewoon door een sms te zenden om dingen te vragen: "zie je het zitten om morgen naar je nieuwe school te gaan? Of: Hoe is het gegaan? (: - bij gelijk wat- zo toon je dat je er voor hen bent, maar je doet helemaal iets onvriendschappelijk, het werkt wel heel goed om de band te verdichten door attente dingen te doen voor mensen.
En dan zeggen ze bijvoorbeeld dat ze zenuwachtig zijn. En dan stel je hen maar gerust door iets van: dat snap ik hoor, dat was ik vorig jaar ook toen ik zelf veranderde, maar het viel echt mee. Er zijn altijd wel meer nieuwe mensen [blahblahblah], hoef je niet over in te zitten hoor. (: Zie je, gewoon langzaam de lijn tussen vriendschap en meer vertrouwelijk vervagen, werkt soms beter dan zeggen: ik ben verliefd op je - vooral als je twijfelt, omdat dan de kans bestaat - hij valt totaal uit de lucht en wijst je af. Alle kansen verkeken.
Tenzij jullie al een dichte band hebben, je kunt hem altijd nog verdichten, en dan langzaam als je merkt dat de connectie echt gewoon goed zit, oogcontact houden, even zijn arm aanraking als je in een spontane bui bent: zo van - o wacht [zijn naam] *raakt arm aan* ik ga even pudding halen als jullie aan een buffet staan bijvoorbeeld.
Al is oogcontact het gemakkelijkst, duidelijkst en veiligst vind ik persoonlijk qua signaal (:
Met aanraking krijg je weinig terug voor hen. Vooral als het wederzijds is, vertrouwen mensen heel weinig op één klein dingetje en gaan ze overdenken. Dus als je dat begint te merken, duidelijk zijn. Als je dat nog niet merkt, probeer eerst persoonlijker te worden. (:
[ bericht aangepast op 12 okt 2014 - 15:55 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.