Nou ja, houdt niet neutraal blijven in deze context in dat we officieel een kant kiezen, of dat we ook werkelijk meevechten? Een kant kiezen moet namelijk sowieso, naar mijn mening. Mensenrechten worden geschonden, talloze mensen afgeslacht en buitenlandse gijzelaars worden op film onthoofd, dus dat is niet iets waar we neutraal over mogen of kúnnen blijven.
Militair ingrijpen zou wel weer een heel ander verhaal zijn. Natuurlijk hebben mensen in gebieden waar de IS binnenvalt niet veel aan wat woorden waarmee we uitten dat we het niet leuk vinden wat ze doormaken, maar er moet in ieder geval twee keer worden nagedacht voordat we dingen beginnen te bombarderen of militairen erheen zouden sturen. Dat zijn behoorlijk heftige beslissingen.
Al met al zou ik dus zeggen dat nee, ik vind niet dat Nederland en België neutraal moeten blijven.
Overigens, nu het toch over dit onderwerp gaat - iets waarvan ik wél vind dat het zonder twijfel heel duidelijk gemaakt moet worden, is dat dit geen oorlog of strijd tegen de islam is. Het zijn niet moslims in zijn algemeenheid waar tegen gevochten moet worden, maar de organisatie IS. Mensen zoals Wilders verdraaien de feiten graag precies zo dat het klinkt alsof alle moslims het soort vreselijke acties dat de IS onderneemt steunen, want dan kan de hele religieuze groep als zondebok afgeschilderd worden, maar dat is simpelweg klinkklare onzin. Er is een onderscheid tussen de IS en de gemiddelde moslim, die zelf ook niets liever wil dan gewoon in vrede zijn of haar leven te leiden. Het is heel, heel belangrijk om je daarvan bewust te zijn als je het over dit soort zaken hebt.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan