De buurvrouw - in ondergoed! - in een bushokje. Het kan zomaar gebeuren in de nieuwe reclamecampagne van Zeeman. De textielgigant liet professionele modellen links liggen en vroeg doodgewone klanten te poseren. 8000 mensen meldden zich, 90 werden uitverkoren.
Annie Karssen (58)
'Gekheid op een stokje' noemt Annie Karssen uit Oosterhout haar deelname aan de Zeeman-campagne. 'Ik zag de oproep en dacht: waarom ook niet. Ik had het bijna opgegeven toen ik het formulier op de computer niet ingevuld kreeg. Maar terug van vakantie bleek dat ik een telefoontje en twee mailtjes had gemist. Ik was door de selectie van 8000 mensen heengekomen, vertelden ze. Wow, dat ik dat op mijn 58ste nog mag meemaken.'
Karssen had totaal geen schroom op de foto te gaan. 'Hoezo? Ik had toch ondergoed aan. Ik zou zelfs naast een professioneel model durven poseren. Ik vind mijn lijf er nog super uitzien. Moet zij natuurlijk nog maar afwachten als ze 58 is. Ik heb een D-cup, maar geen hangborsten, weinig rimpels, heb een dochter gekregen en ik doe he-le-maal niks om er zo uit te zien. Ik houd niet van sporten, mij niet gezien. Ik vind het leuk dat Zeeman voor normale modellen heeft gekozen. Wij dragen hun ondergoed tenslotte. Die topmodellen hebben lingeriesetjes aan hun lijf die wij niet kunnen betalen.'
Myrthe de Dood (15)
Myrthe de Dood uit Middenbeemster meldde zich direct aan bij Zeeman, haar moeder Anette piekerde er niet over. Myrthe: 'Ik ben met mijn 1.67 meter eigenlijk te klein voor een model. Ze kiezen me toch niet, dacht ik. Ik vond het héél leuk een casting mee te maken. Ik heb me nu ook ingeschreven bij een castingbureau. Misschien breek ik dan wel door. Ik vind dat mijn lichaam goed in verhouding is. Minpuntjes kan ik eigenlijk niet noemen.' Lacht. 'Nou ja, mijn linker kleine teen is misvormd, maar dat valt niemand op. Ik weet niet of ik deze fotoshoot had gedurfd als ik dikker was geweest.'
Haar moeder Anette valt bij: 'Maar dat wordt ze niet. Myrthe is net haar vader, die kan elke avond een halve zak borrelnoten eten zonder dik te worden. Zelf heb ik maatje 40/42. Ik zou nóóit hebben meegedaan aan een fotoshoot. Ik vertoon me al niet in bikini in het zwembad - liever een badpak - laat staan dat ik in ondergoed poseer.'
Pim Steemers (23)
Tijd om een zonnebankje te pakken had Pim Steemers uit Enschede niet. 'Maar ik word toch nooit zo bruin. Ik moest ook zo naturel mogelijk op de foto. Zelf heb ik de Zeeman-folder nog niet gezien, maar mijn moeder heeft al een paar kopietjes verzameld. Het leek me een leuke ervaring om mee te doen.'
'Ik ben het helemaal eens met de gedachte dat veel modellen op reclameposters geen realistisch beeld geven', vindt Pim. 'Persoonlijk zou ik wel wat steviger willen zijn, maar verder ben ik happy. De onderbroek, die ik draag op de foto, hadden ze al voor me uitgekozen. Prima. Ik mocht hem houden.'
Bron: ad.nl
Ik vind het echt goed wat Zeeman heeft gedaan. Ik bedoel; waarom altijd 'perfecte' modellen gebruiken als je net zo goed doodnormale mensen van de straat kunt plukken en hun precies hetzelfde werk laten doen?