• Hey hey,

    Ik voel me echt hartstikke rot, mede dankzij mijn broertje -die er zelf weinig last van heeft. Het begon allemaal een paar jaar geleden, toen ze erachter kwamen dat mijn broertje PDD-NOS heeft, een vorm van autisme. Laat me even uitleggen wat dat -in ieder geval bij hem- inhoudt. Hij leeft nogal naar eigen regeltjes, en vult die ook in voor andere. Hij denkt ook dat alles in de wereld om hem draait, en als iets niet naar zijn zin is, krijgt hij een woedeaanval.

    Het was in de tijd dat mijn ouders gingen scheiden, en ik voelde me al rottig in die tijd. Hij begon het te gebruiken als excuus en kreeg steeds sneller en makkelijker woedeaanvallen om de kleinste dingetjes, en ik werd er meestal voor gestraft, terwijl ik niet eens wist wat ik verkeerd deed. Ik heb hier erg veel moeite mee gehad, en ik kroop steeds verder mijn schulp in. Hij is in therapie gegaan en naar een speciale school, wat naar mijn idee maar een klein beetje hielp.
    Nu heeft hij heel af en toe nog last van woedeaanvallen. Ik woon inmiddels al een jaar bij mijn vader, wat niet bepaald om de hoek van mijn broertje is. Ik zie hem al zo weinig, maar meestal als ik hem zie, probeert hij zijn zin te krijgen. Ik weet eigenlijk vrijwel zeker dat mijn moeder zijn 'PDD-NOS' nog erger maakt, door hem zijn zin te geven. "Je moet dit en dit doen, anders word ik boos." Heeft hij ooit dit jaar gezegd. Mijn vader kon hier zelf niet zo goed tegen, en heeft het wel normaal opgelost. Maar omdat hij zich zo dom voordoet, kan ik me ergeren aan de kleinste dingen; Het praten tegen niemand in het bijzonder tijdens het gamen, iets niet eten omdat hij het niet lekker zou vinden, hyperactief bewegen... Maar het ergste is nog wel het continue aandacht trekken. Dan bedoel ik positief en negatieve aandacht, bij allebei mijn ouders. Ik kan nog niet eens een normaal gesprek voeren met of mijn moeder of mijn vader, of ik hoor wel zijn geschreeuw erdoorheen. Mijn moeder doet er naar mijn mening veel te weinig aan en geeft hem ook alle aandacht, terwijl mijn vader kalm blijft en probeert zijn aandacht te verdelen. Nog steeds maakt hij misbruik van zijn PDD-NOS, en ik weet me nu geen raad meer. Als hij er is, heb ik zin om mijn muziek aan te zetten en boven iets voor mezelf te doen. Dat, terwijl ik veel van mijn broertje hou en hij graag samen iets wil gaan doen -een spelletje bijvoorbeeld. Maar ik kan er gewoon niet tegen. Niet meer, en ik zal er ook niet tegen kunnen heb ik het idee.

    Verder gaat het redelijk goed tussen hem en mij, maar met mijn moeder en mij gaat het wat minder. Ik wil graag weten: Hebben meer van jullie hier ook last van en wat kan ik volgens jullie het beste eraan doen?


    "At least I am much stronger than when I was unaware of my own weakness."

    Kun je er niet met je moeder over praten als hij op bed ligt te slapen?

    Schrijf desnoods enkele steekwoorden op een papiertje. Zo weet je dat je niets vergeet te zeggen wat je dwarsligt. Veel succes. Hopelijk gaat het met de jaren dat je broertje ouder wordt, vanzelf wel minder.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Scribe schreef:
    Kun je er niet met je moeder over praten als hij op bed ligt te slapen?

    Schrijf desnoods enkele steekwoorden op een papiertje. Zo weet je dat je niets vergeet te zeggen wat je dwarsligt. Veel succes. Hopelijk gaat het met de jaren dat je broertje ouder wordt, vanzelf wel minder.


    Ik heb er al eens met mijn moeder over gepraat, maar die blijft er maar omheen draaien, en het hielp ook niet echt... Maar ik zal wel dt van die steekwoorden proberen. Bedankt!


    "At least I am much stronger than when I was unaware of my own weakness."

    Jeetje, dit klinkt als een lastige situatie. En jammer dat jullie relatie er zo onder lijden!

    Volgens mij is het een goed idee om te onthouden dat het niet jouw fout is. Ja, het is je broertje, maar als hij echt te lastig doet moet jij er niet mee blijven rondzitten. Je bent zijn zus, niet zijn ouder. Dus het is niet erg als je gewoon boven muziek wilt gaan luisteren als het je te veel wordt.
    Wat misschien kan helpen is om eens apart met je moeder en je broer proberen te praten. Je kan zeggen dat je het begrijpt dat hij met autisme zit, maar dat je het gevoel hebt dat je moeder minder aandacht aan jou besteed. Ik zou niet gaan zitten zeggen "jij doet dit en dat", want dat komt beschuldigend over en dan gaat zo'n gesprek er alleen maar moeilijker op. Je kan ook iets zeggen als "ik heb het gevoel dat je mijn broer minder regels geeft dan mij en dat vind ik wat jammer".
    Voor met je broer weet ik niet precies hoe je dit kunt aanpakken, maar als je ergens rustig samen zit waar er niet te veel stimulatie is (dus niet tijdens het eten of gamen ofzo), kun je rustig zeggen dat je het al super vind hoe hij zijn woede nu al beter onder controle kan houden. Zeg dat je het leuk vind van hem dat hij probeert mee te draaien met de rest, maar dat jij het gevoel hebt dat, als hij nog een beetje meer zijn best doet, hij een nog fijnere jongen kan zijn. Je kan desnoods iets zeggen in trant van 'als jij deze week iets proeft dat je anders niet wilt proeven, gaan wij samen iets leuks doen". Mijn kleine broer heeft DCD (iets helemaal anders) maar maakt er in mijn mening ook soms misbruik van door groot drama te maken als hij iets moet proeven. Het helpt als ik hem zeg van "hey broer, als je dat proeft, dan ga ik een kwartiertje met je gamen/mag je op mijn spelletje spelen/...". Ik heb hem ooit zover gekregen om in een restaurant van elk gerecht mee te laten proeven zonder drama te maken, en toen zijn we naar plopsaland geweest, waar ik hem van een burger heb doen proeven. Ik denk wel dat het hem kan raken als je zo'n interesse voor hem toont en laat zien dat je het wel goed met hem op hebt. Ik ben niet de meest sociale zus op aarde, en mijn kleine broer is dan altijd enorm blij als ik nog maar tv kijk met hem. (ik heb een angststoornis dus hij snapt wel dat ik het soms moeilijk vind om uit mijn kamer te komen, maar kom). Bekijk het als een soort wederzijdse stimulatie: jij kunt dingen plannen dat je anders nooit zou plannen, en hij kan zijn best doen om te zorgen dat die plannen uitkomen.

    Alvast veel succes!


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Probeer je eens in haar te verplaatsen. Dan kan je misschien beter met haar praten omdat je haar iets beter begrijpt. Geen idee of het voor jou werkt, hoor, maar voor mij werkte het wel.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Jeetje, dat is vervelend. Al kan ik me wel deels in jou verplaatsen. Mijn klein stiefbroertje heeft ook een vorm van autisme. Ik zie hem natuurlijk ook niet vaak, omdat ik alleen woon met mijn vriend. Maar ik vind het wel lastig voor je. Dus ik weet eigenlijk echt niet wat je er tegen kan doen. Ik heb mijn eigen strategie bij hem ontwikkeld en dat lijkt, als ik in de buurt ben, heel goed te werken.


    Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

    Dat klinkt lastig D: Mijn zusje is ook autistisch en nog een stel andere dingen waarvan ik ondertussen de draad kwijt ben wat ze wel en niet is, maar we kunnen het prima vinden. Hoop dat het jou ook lukt om een goeie relatie op te bouwen met je broertje.

    Al moet ik zeggen dat een aantal van je irritatiepunten kenmerken zijn van autisme. Dat is irritant maar dat is moeilijk voor hem om iets aan te doen omdat dat er bij hoort. Autisme is ook een van de dingen waar je alleen mee kunt leren omgaan, zowel de autist zelf als zijn of haar omgeving. De een lukt dat beter dan de ander, afhankelijk van de mate van autisme, type en ook de verdere persoonlijkheid. En andersom, in de omgeving zullen er ook altijd mensen zijn die er minder goed mee om kunnen gaan dan anderen

    Eledhel schreef:
    Probeer je eens in haar te verplaatsen. Dan kan je misschien beter met haar praten omdat je haar iets beter begrijpt. Geen idee of het voor jou werkt, hoor, maar voor mij werkte het wel.


    Da's moeilijk, want iemand met autisme heeft een volkomen andere belevingswereld en een ander gedachtenpatroon. Het is heel moeilijk om uit te leggen en het verschilt ook nog eens per persoon, type etc. Korte versie is dat het wss nooit zal lukken om te begrijpen waarom het broertje doet zoals hij doet, hoogstens leer je zijn patroon kennen. Mensen zijn gewoontedieren en mensen met autisme over het algemeen nog meer.


    quidquid excusatio prandium pro

    Beste mensen,

    Mijn broertje heeft op dit moment weer een woedeaanval. Hij sloeg me op mijn borst, iets wat ik niet pikte, en ik gaf hem een stoot tegen zijn vuist. Toen begon hij weer te grommen, te knijpen en slaan en schoppen. Dit pikte ik ook niet, en ik duwde hem van me af. Hij kneep in mijn borst en bovenarm, en ik duwde nog harder. Hij viel op de grond en ik kon mezelf niet meer inhouden, ik begon hem te trappen, tot mijn vader ingreep. Ik pakte kwaad mijn dessert en ben naar boven gegaan, trillend van woede. Nu heb ik pijn in mijn rechter borst, iets wat ik nu probeer te vergeten.
    Gisteren heb ik geprobeerd met hem te praten, en hij vond het moeilijk. Hij ging zich verstoppen in de dekens en dat soort dingen, dus ik heb het voor nu laten rusten. Dit is eigenlijk altijd zo, ook als ik met mijn moeder alleen praat. Verplaatsen in hem gaat ook niet zoals SolidSnake ook al zei. Dus dan heb ik twee opties al gehad.


    "At least I am much stronger than when I was unaware of my own weakness."

    dat herken ik een klein beetje van mijn broer.

    Heb je mensen op school. Zij kunnen je misschien helpen. Zelf toen ze bij mijn broer autisme ontdekte kreeg ik zelf hulp. Ze vroegen waarmee ik moeite had en toen gingen ze me uitleggen hoe ik ermee om moet gaan en waarom zoiets was daardoor kon ik me wat beter in hem verplaatsen en werd ik zelf neit zo snel meer boos.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    dat herken ik een klein beetje van mijn broer.

    Heb je mensen op school. Zij kunnen je misschien helpen. Zelf toen ze bij mijn broer autisme ontdekte kreeg ik zelf hulp. Ze vroegen waarmee ik moeite had en toen gingen ze me uitleggen hoe ik ermee om moet gaan en waarom zoiets was daardoor kon ik me wat beter in hem verplaatsen en werd ik zelf neit zo snel meer boos.


    Ik heb al een cursus gedaan over hoe ik met hem om moest gaan of zo, maar dat hielp dus echt niet. En school weet ik niet, ik mag morgen weer :')


    "At least I am much stronger than when I was unaware of my own weakness."