• Hoi, ik moet dit jaar in totaal zelf drie boeken thuis lezen voor Nederlands en eentje doen we in de klas. Ik ben meteen begonnen met ooggetuige van Simone van der Vlugt, in 1,5 uur uitgelezen en direct t het boekverslag gemaakt. Omdat ik dus in het examen jaar zit wil ik meteen doorwerken, maar ik vind geen leuke boeken die in de volgende eisen vallen:

    Nederlandse schrijver
    Literatuur, liefst geen lectuur
    Toch leuk om te lezen voor een Harry Potter/Divergent/Hungergames/ect fan.
    En niet al te veel pagina's want me examen jaar is vanzelfsprekend al druk genoeg.

    Kunnen jullie me helpen aub?

    [ bericht aangepast op 27 aug 2014 - 23:22 ]


    You were born original, don't die as a copy.

    De Kraamhulp van Esther Verhoef vind ik erg goed. (:

    [ bericht aangepast op 27 aug 2014 - 23:33 ]


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "

    Dat is nog eens lastig. Ik vond Bernlef fantastisch om te lezen. Voor de minder 'zware' literatuur zou ik Ronald Giphart aanraden. Soms een beetje grof, maar het leest als een trein.
    Deze boeken heb ik niet gelezen, maar ze schijnen wel leuk te zijn:

    Het gouden ei van Tim Krabbé
    De passievrucht van Karel Glastra van Loon
    Joe Speedboot van Tommy Wieringa


    I am an idiot, I move.

    Ik vond 'Haar naam was Sarah' een mooi boek. Volgens mij geen Nederlandse schrijver maar ik mocht het wel voor mijn examenjaar gebruiken.

    ^ Nee, die komt van een Franse schrijfster. Wij mochten die helaas niet gebruiken. :c

    OT: Zomerhuis met Zwembad van Herman Koch.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Die drie van Fisher raad ik ook aan. En deze raad ik verder aan:

    • Godverdomse dagen op een godverdomse bol van Dimitri Verhulst > het is een heel apart boek en de manier van lezen moet je aanspreken, maar je moet daar eigenlijk doorheen kijken. Opzich best grappig. :')
    • Daglicht van Marion Pauw
    • Voor een verloren soldaat van Rudi van Dantzig
    • Het Diner & Zomerhuis met zwembad van Herman Koch

    Hebben jullie geen Nederlandse literatuur lijst op school?
    Kijk anders ook even op bol.com en dan bij de literataire boeken, kijk of je iets aanspreekt en lees de beschrijving ervan. Doe ik heel vaak als ik leuke boeken zoek. ^^

    [ bericht aangepast op 27 aug 2014 - 23:46 ]

    Milde eisen zeg. Wij moesten van een bepaalde lijst kiezen waardoor we verplicht dingen moesten lezen als Eline Vere van Louis Couperus of iets in die richting. Als je een goed cijfer wilde voor je mondeling iig. Anyways, ik heb dus geen idee, hoewel ik van de boeken die ik moest lezen Hersenschimmen heel mooi vond.


    Happy Birthday my Potter!

    Fisher schreef:
    Dat is nog eens lastig. Ik vond Bernlef fantastisch om te lezen. Voor de minder 'zware' literatuur zou ik Ronald Giphart aanraden. Soms een beetje grof, maar het leest als een trein.
    Deze boeken heb ik niet gelezen, maar ze schijnen wel leuk te zijn:

    Het gouden ei van Tim Krabbé
    De passievrucht van Karel Glastra van Loon
    Joe Speedboot van Tommy Wieringa


    JAA, De onzichtbare jongen van Bernlef is echt geweldig.
    Verder vond ik Marcel van Edwin Mortier wel een goede!


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Een story hier heet Nederlandse en Vlaamse literatuur, kijk er eens. Klik.

    Dit schiet me net te binnen: Willem Elsschot.
    Het is een beetje ouderwets geschreven, maar ik vond het wel ontzettend grappig.


    I am an idiot, I move.

    Het Diner is niet zwaar en het is een goed boek op je boekenlijst. Bovendien is het geschreven door Herman Koch. Joe Speedboot (Tommy Wieringa) is ook leuk om te lezen en ook niet heel zwaar. Verder is 'De Tweeling', door Tessa de Loo, wel wat zwaarder maar ook wat 'spannender'. Bovendien is 'De kleine blonde dood', door Boudewijn Buch wat kleiner, maar wel zwaarder. Ik heb nog wel wel wat andere boeken, maar die zijn zwaar en het duurt tijd voordat je erdoorheen bent, als je in je examenjaar zit, is dat wellicht niet wat je zoekt.
    Hopelijk heb je hier wat aan!

    Oh, en nu ik toch bezig ben, leraren vinden het vaak leuk als je boeken leest zoals Karel ende Elegast en Van den Vos Reynaerde. Karel ende Elegast heb ik gelezen in het oud-Nederlands, weinig pagina's, maar wel even wennen. Ik vond het heel interessant.

    [ bericht aangepast op 27 aug 2014 - 23:50 ]


    Tijd voor koffie.

    Fisher schreef:
    Dit schiet me net te binnen: Willem Elsschot.
    Het is een beetje ouderwets geschreven, maar ik vond het wel ontzettend grappig.


    haha ook hier ben ik het mee eens: Villa des Roses van Elsschot was inderdaad wel leuk en goed als je een boek uit een vroegere periode moet lezen. Kaas van Elsschot vond ik persoonlijk dan weer wat minder.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik vind de boeken van Judith Visser echt leuk en ik kwam er wel snel doorheen :]


    El Diablo.

    Isabelle van Tessa de Loo is een goed boek. En bovendien en dunnetje, dus daar ben je gauw doorheen.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Perenbomen bloeien wit van Gerbrand Bakker vond ik heel mooi en was ook best dun, dus die zou ik je zeker aanraden. Isabelle van Tessa de Loo is inderdaad ook goed te doen. Verder ergerde ik me persoonlijk kapot aan Het Diner van Koch, maar goed, hij leest wel redelijk makkelijk door, dus misschien is het het toch waard om het een kans te geven.

    Overigens; mogen jullie Simone van der Vlugt lezen? O.o Bij ons is dat sowieso een verboden schrijfster, maar al helemaal aangezien De ooggetuige een geschenk is van de maand van het Spannende Boek en dus echt maar amper 90 bladzijden heeft...


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Een willekeurig boek van Arthur Japin.
    Zijn boeken lezen ontzettend lekker en vlot weg en ik vind ze gewoonweg prachtig. Het eerste boek dat ik van hem las was 'een schitterend gebrek', echt een buitengewoon mooi boek. Hij schrijft historische fictie en ik raad je echt aan om een boek van hem op te pakken.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.