Square schreef:
Ja. Voor zover ik weet is de reden dat ze dat niet mogen dat homoseksuelen een verhoogde kans op hiv/aids hebben, maar ze moeten al het bloed dat ze verzamelen sowieso controleren, dus is het volkomen bullshit dat kerngezonde mensen vanwege hun seksuele oriëntatie geen bloed mogen doneren. Het is niet eens zo dat alleen mannen die seks hebben met mannen hiv kunnen hebben. Soms snap ik de wereld gewoon niet. :')
girltough schreef:
Het bloed word volgens mij gewoon altijd gecontroleerd op ziektes, dus waarom zouden zij dan niet mogen doneren? Het is ook belachelijk dat er onderscheid word gemaakt.
Lexia schreef:
Homo's moeten gewoon het recht hebben dat ze alles mogen doen zoals hetro's
En je kan toch altijd testen of je hivpositief ben? Want misschien kan esn hetro dat ook hebben!!
Zoals eerder ook al gezegd is, er zit ongeveer een maand tussen het moment van infectie (en het moment dat je dus HIV kunt overdragen aan iemand dmv bloeddonatie) en het moment dat het meetbaar is in het bloed. Een HIV test is dus niet waterdicht.
Het feit dat mannen die seks hebben met mannen geen bloed mogen doneren hangt daarmee samen. Een ander aspect is kans: Waar de prevalentie van HIV in de algemene bevolking ongever 0,1% is, is dat bij manenn die seks hebben met mannen 5% als ik
deze interview met Sanquin uit 2013 mag geloven. Daar komt bij dat volgens de schattingen van HIV monitor uit 2013 lopen er 6,750 mensen rond in Nederland die niet weten dat ze HIV hebben. Als je deze twee samen neemt dan is de kans dat een man die seks heeft met mannen HIV heeft en dat niet weet vele malen groter dan de kans dat een heteroseksuele man/vrouw/vrouw die seks heeft met vrouwen dat heeft en niet weet. Sanquin heeft daarom dus besloten geen bloed af te nemen van deze groep. Hier is
nog een artikel hierover, maar dan uit België.
Nog meer cijfers: 67% van de in 2012 met HIV besmette mensen was een man die seks had met mannen, tegenover slechts 27% besmet door heteroseksueel contact. Bij heteroseksuelen behoorden de nieuw geinfecteerden vooral tot 45+ers, bij mannen die seks hadden met mannen waren dit vooral jongeren onder de 25. Een beetje off-topic, maar het opzetten voor een campagne ter aansporing van condoomgebruik bij voornamelijk homoseksuele jongeren zou nuttig zijn. Volgens mij was dat er vroeger maar is dat gestaakt.
Zo, dan is dat duidelijk, nu zal vast niemand meer die vraag...
Schweinsteiger schreef:
Als het bloed gewoon getest is op HIV (net zoals bij hetero's gebeurt) en er is niets te vinden: wat is het probleem dan?
NOOOOO
[ bericht aangepast op 10 aug 2014 - 18:42 ]
quidquid excusatio prandium pro