Ik ben nog altijd heel trots op deze SA, omdat ik vind dat hij heel goed en omschrijvend is En dan heb ik nog wel wat losse stukken tekst uit verscheidene SA's.
Mij bestrijden is als een strijd tegen geesten, onmogelijk en frustrerend. Medicatie is daar om mij zogezegd weg te drijven, terwijl er niks meer gebeurd dan een afstand creëren. Een dun membraan tussen jouw geest en mijn aanraking, niet dik genoeg om de strelingen van mijn vingers tegen te kunnen houden.
Na alles wat ze voor hem had gedaan, kwam het allemaal hier op aan. Een minderwaardigheidscomplex, onmogelijke verlangens en lusteloosheid in het leven. Ze had hem verzorgd, haar eigen jeugd weggegooid en er was niets goeds uit voort gekomen. Hij was er niet meer en had haar achter gelaten. Zijn erfenis was niet wat ze zich had gewenst. Een nalatenschap van woede, onzekerheid en angst. Angst voor al wat juist zo belangrijk is in het leven.
Dat is precies was ik van plan ben, vergeten. Hoe mij dat gaat lukken, dat weet ik nog niet. Ik zal verder gaan, of juist niet, dat moet in de toekomst nog blijken. Ooit zal ik een keuze moeten maken. Ooit zal er een uitweg zijn. Wat die uitweg is, dat weet ik nu nog niet, daar zal ik zelf over moeten beslissen, maar het pad is alles behalve duidelijk. Lang zal die beslissing echter niet meer op zich laten wachten. Leven en dood, warmte en kou, God heeft mij in de steek gelaten. Dood ben ik al.
Marteling is mogelijk op vele verschillende niveaus en manieren. Je hebt oorlogsslachtoffers, soldaten die vastgehouden worden tegen hun wil en de meest gruwelijke dingen meemaken. De ijzeren stier, waterboarding, de befaamde druppel techniek. Stuk voor stuk doordachte manieren om iemand in een levende hel te plaatsen, die ze vaak afsluiten met de daadwerkelijke dood.
Dan bestaat de meest verraderlijke vorm van marteling. De marteling die je zelf toe laat, waar je gedachtes zich haast expres mee vullen en die je tot de diepste, duisterste poelen van je wezen voelt. Herinneringen zijn de voedingsbron. Specifieke en verscheurende herinneringen, die je langzaam in je bewustzijn uitnodigt. Woede, verdriet en pijn, de enige gevoelens die dan echt lijken te zijn. Soms lijkt het alsof dat de enige manier is om nog te weten of je leeft.
Zelfs nu de geuren lang vervlogen zijn en de herinneringen vervagen, blijft het tastbaar. Ze zijn groot en warm, omhullen me met meters stof die als ik loop mijn lichaam niet eens lijken te raken. Maar als ze dat wel doen, dan zijn ze zacht, troostend. Ze wiegen me in slaap en laten me denken aan betere tijden. Herinneren me aan de man die mijn vader ooit was, de man die hij weer had kunnen zijn. Hoeveel pijn die gedachte ook kan doen, de helende gave er achter is wat het bijtrekt. Ik heb niet veel goede herinneringen, maar deze simpele kledingstukken hangen samen met de glimlach van mijn vader.
Okay, eigenlijk ben ik op best veel stukken van mijn schrijven trots. Ik ben ook altijd trots als ik iets heel persoonlijks heb geschreven en dat vind ik persoonlijk ook mijn mooiste werken. Deels omdat het nu tastbare herinneringen zijn geworden.
[ bericht aangepast op 4 aug 2014 - 13:33 ]
If you don't stand for something, you'll fall for anything.