• Oh, man. Dit is dus de reden waarom ik de CD&V haat. Hoe ze haar kortzichtigheid zelf niet inziet, ik heb geen idee, maar er scheelt iets goed met de hersenen van dat mens.


    Volgens minister van Staat Miet Smet kan een groot deel van de bevolking een verhoging van het inschrijvingsgeld in het hoger onderwijs wel aan. "Men betaalt bijna even veel om naar Rock Werchter of Tomorrowland te gaan als om naar de universiteit te gaan."

    "In andere landen wordt veel meer betaald voor onderwijs", antwoordde Miet Smet op de vraag van Radio 1 of vooral middenklassegezinnen een prijs zullen betalen voor het regeerakkoord. "Indien bepaalde gezinnen hun kinderen door deze verhoging niet meer naar een universiteit of hogeschool zouden sturen, moet men de groep mensen die in aanmerking komt voor een studiebeurs maar vergroten."

    "Maar er is een groot deel van de bevolking dat zo'n verhoging absoluut aankan", vervolgt Smet. "Om naar Tomorrowland of Rock Werchter te gaan, betaalt men immers bijna even veel als om naar de universiteit te gaan."

    "Wereldvreemd", zo noemt Bram Roelant, voorzitter van de Vereniging van Vlaamse Studenten, die uitspraak van Smet. "Ze beseft niet dat juist de studenten die zich géén Tomorrowland-trip kunnen veroorloven, getroffen worden door het regeerakkoord? Iedere student moet trouwens het recht hebben zich te ontspannen, zeker na negen maanden van hard studielabeur."

    Studenten voeren actie tegen besparingen en verhoging inschrijvingsgeld

    Zaterdag hebben enkele tientallen studenten actiegevoerd tegen de geplande besparingen in het hoger onderwijs en de dreigende verhoging van het inschrijvingsgeld. Ze deden dat aan het Vlaams Parlement, tijdens het debat over de regeerverklaring van de regering Bourgeois I.

    De studenten vrezen dat de besparingen en de verhoogde kosten de drempel naar hogere studies zullen optrekken en zullen zorgen voor prijsconcurrentie tussen de hogescholen en universiteiten in Vlaanderen.

    Roelant had een brief bij voor kersvers minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V). In die brief wenst de studentenorganisatie de minister succes met haar functie, maar maakt hij ook duidelijk dat de studenten zich ongerust tonen.

    De VVS vreest dat een verdere besparing op de middelen van het hoger onderwijs de kwaliteit van dat onderwijs in het gedrang zal brengen. Een lineaire besparing van 5 procent "zal leiden tot ofwel minder kwaliteitsvol onderwijs, ofwel een slechtere omkadering, ofwel minder democratisch onderwijs - scenario's die allen onaanvaardbaar zijn", luidt het.

    "Hogere inschrijvingsgelden leiden niet tot kwaliteitsvoller onderwijs"

    Ook over de verhoging van het inschrijvingsgeld zijn de studenten niet te spreken. "Hogere inschrijvingsgelden leiden niet tot meer kwaliteitsvol onderwijs. Bovendien zou deze extra kost voor elke student en zijn of haar omgeving een extra drempel betekenen tot een evenwaardige toegang tot het hoger onderwijs."

    De studentenorganisatie beseft dat bespaard moet worden in Vlaanderen. Maar als dat ook in het onderwijs moet gebeuren, willen de studenten op zijn minst betrokken worden bij de gesprekken. "Een ondoordachte besparing zou namelijk niet verstandig zijn", luidt het.

    Minister van Onderwijs Hilde Crevits liet eerder al verstaan dat ze in dialoog zou gaan met alle betrokkenen in het onderwijsveld. (Belga/MI)

    Bron.

    [ bericht aangepast op 26 juli 2014 - 19:57 ]


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Weet ze ook dat sommige studenten maandenlang werken en sparen om het geld voor Tommorowland bij elkaar te sprokkelen? Ze kijkt niet veel verder dan haar neus lang is.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Die spoort niet helemaal o-o.


    Dear Molly. Watching over Fred like you have been watching over Harry all these years. Love, Lily.

    Die redenering is inderdaad waardeloos. Hoeveel zou het worden met die verhoging?


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Tuurlijk, want mensen moeten ook niet sparen voor zo'n ticket en studeren is nog niet duur genoeg zeker? Het gaat te ver tegenwoordig met die politieke mensjes.. daarom haat ik de politiek dus.


    16 - 09 - '17

    Tigresse schreef:
    Weet ze ook dat sommige studenten maandenlang werken en sparen om het geld voor Tommorowland bij elkaar te sprokkelen? Ze kijkt niet veel verder dan haar neus lang is.


    Dat heb je met de meeste rechtse en centrale partijen wel, naar mijn mening, maar dat is uiteraard mijn mening en gezien onze Vlaamse regering nu bestaat uit allemaal rechtse en centrale partijen, zal een groot deel van de bevolking het ook niet eens zijn met me.
    Maar neen, volgens mij beseft ze dit niet en, zoals ik zei, is dat grotendeels de reden waarom ik iets tegen de CD&V heb.

    @Edd: Geen flauw idee, dat moet ik nog even gaan opzoeken. Maar het is inderdaad een waardeloze redenering.


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Philocalist schreef:
    Tuurlijk, want mensen moeten ook niet sparen voor zo'n ticket en studeren is nog niet duur genoeg zeker? Het gaat te ver tegenwoordig met die politieke mensjes.. daarom haat ik de politiek dus.


    Exact mijn gedachtes. Onze regering is waardeloos. Dan had ik nog liever de vorige. Of neen, onze politiek over het algemeen is waardeloos.


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Ja, want dat geld schudden ze natuurlijk zomaar uit hun mouw en daar hoeven ze geen maanden voor te sparen. (cat)


    You only see the stars when they fall like rain.

    Teater schreef:
    (...)

    Exact mijn gedachtes. Onze regering is waardeloos. Dan had ik nog liever de vorige. Of neen, onze politiek over het algemeen is waardeloos.


    Dit dus


    16 - 09 - '17

    Tigresse schreef:
    Weet ze ook dat sommige studenten maandenlang werken en sparen om het geld voor Tommorowland bij elkaar te sprokkelen? Ze kijkt niet veel verder dan haar neus lang is.


    Queer zijn is gewoon alles

    Philocalist schreef:
    (...)

    Dit dus

    Ze willen nu gewoon massaal besparen op zowat alles. Kindergeld, elektriciteit, onderwijs, openbaar vervoer ... Wat wordt het volgende? Moeten mensen belastingen betalen voor de zuurstof die ze inademen?


    You only see the stars when they fall like rain.

    Klangkarussell schreef:
    (...)
    Ze willen nu gewoon massaal besparen op zowat alles. Kindergeld, elektriciteit, onderwijs, openbaar vervoer ... Wat wordt het volgende? Moeten mensen belastingen betalen voor de zuurstof die ze inademen?


    Logisch, toch? Zuurstof is dan ook heel kostbaar, hoor. We moeten opletten of er gaat er binnen tien jaar geen meer zijn.
    Stelletje idioten dat ze zijn.


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Klangkarussell schreef:
    (...)
    Ze willen nu gewoon massaal besparen op zowat alles. Kindergeld, elektriciteit, onderwijs, openbaar vervoer ... Wat wordt het volgende? Moeten mensen belastingen betalen voor de zuurstof die ze inademen?


    Echt eah, op alles is weer wat te vinden. Het was toch crisis? Wel meer en meer mensen moeten tegenwoordig leven met een paar euro's, hoe moeten ze dan ooit die hoge rekeningen kunnen betalen? Binnenkort ga je weer veel protest zien of gaan mensen hier nog vertrekken. Echt fijn he, bij mensen in hun zakken zitten? Zij hoeven namelijk niet naar hun centjes te kijken.

    [ bericht aangepast op 26 juli 2014 - 20:11 ]


    16 - 09 - '17

    Teater schreef:
    (...)

    Exact mijn gedachtes. Onze regering is waardeloos. Dan had ik nog liever de vorige. Of neen, onze politiek over het algemeen is waardeloos.


    Rt.


    wat was dit ookalweer

    En ik dacht dat onze regering een hopeloos geval was, bezuinigen op zorg en onderwijs.
    Studiefinanciering afschaffen, bah. Hoe ga ik mijn studie betalen, bij ons wordt het lesgeld ook steeds meer.