SolidSnake schreef:
(...)
Vandaar dat Brazilië met 7-1 ingemaakt werd door Duitsland en vervolgens nog eens werd verslagen door Nederland En Argentinië heeft bar weinig kunnen scoren na de poulfase met makkelijke teams waarna ze het voornamelijk gered hebben op penalties (Iran? Bosnië? Ghana? Zwitserland? België was hun eerste serieuze tegenstand en dat was al in de kwartfinales)
Luck of the draw speelt een grote rol in het WK. Een matig team met matige tegenstand kan ver komen, helemaal door penalties die zo'n 70% bestaan uit een loterij. Hoewel ik moet toegeven dat dat niet altijd geld: Chili die in een poule eindigde met de twee finalisten van het vorige WK slaagde er toch in om de poule te overleven terwijl Portugal het onderspit moest delven mede door de VS
Brazilië heeft inderdaad geen denderende ploeg, maar moesten ze echt slecht geweest zijn hadden ze wel al eerder afgegaan. Ja, de eerste wedstrijd moest Kroatië gewonnen zijn, maar de rest van de wedstrijden? Daar verliep het (bijna) net zo eerlijk als de andere wedstrijden - dat uiteraard in de mate dat FIFA eerlijk is, maar dat is niet eens een discussiepunt gezien iedereen weet dat FIFA niet eerlijk ís. Hun afgang tegen Duitsland was een mengeling van Duitsland die zelfs naar Duitse normen heel goed presteerde en Brazilië wiens verdediging op de zak trok - ze hadden zelfs geen verdediging. Dat is heel stom, inderdaad en neen, zelfs moesten ze deftige verdediging gehad hebben hadden ze Duitsland wellicht niet aangekunnen, maar beide parten spelen hierbij een rol, al is de dwaasheid van Brazilië - ook in de wedstrijd tegen Nederland, tezamen met de niet denderende ploeg, hen wel fataal geweest.
Ik weet best dat voetbal ook rond geluk draait. Ja, ze hebben het gered met penalties, maar ook dat heeft te betekenen dat de keeper goed is (of dat de shot niet goed was, maar het grootste gedeelte van de tijd draait het meer om de keeper dan om de shot). Daarbij, dat Argentinië het twee keer heeft gered met penalties is goed, want dat betekent, zoals ik al zei, dat de keeper goed is. Ze kunnen het er twee keer op redden, leuk voor hen, ze hebben ook een keer eerlijk gewonnen en een keer eerlijk verloren.
Toch blijf ik erbij dat een slecht team het niet tot in de finale schopt en een matig met wel héél veel geluk.