Zo, nou... mijn eerste zeiktopic op dit forum.
Ik kan er écht niet tegen. Bij ons op school moeten we dus een toneelstuk opvoeren, en we bedenken het zelf. Eén jongetje speelt een soort bosjesman, als ''grappig'' typetje bedoelt. Eén probleem, hij zit chronisch in een psychose. Hij speelt het zo ontzettend realistisch, en het doet me gewoon heel erg terugdenken aan mijn tijd toen ik zelf in een psychose zat. Maar hij maakt er een grapje van, en iedereen lacht niets vermoedend mee. ''Haha, kijk hem nou, hij is gek!''
Er zit gewoon zo'n taboe op psychische problemen, en ik kan er echt niet tegen. Mensen weten bij lange niet na hoe afschuwelijk het is om in een psychose te zitten. Het is afschuwelijk. Je zit letterlijk in een nachtmerrie waar je niet wakker uit kunt worden, je bent namelijk al wakker. Het is op dat moment voor jou realiteit en dat is dood en doodeng. En dan wordt het hier afgebeeld als iets grappigs, terwijl dat alles behalve grappig is. Ik ga toch ook niet mijn hoofd kaalscheren en dan zogenaamd doen alsof het ''grappig'' is om kanker te hebben?! Waarom mag dit dan wel?
De lerares heb ik er al wel op aangesproken. Maar veel doet ze er niet mee. Ze heeft het even kort genoemd voor de klas, maar heeft mij er niet echt bij betrokken. Ze weet ook niet echt mijn verhaal en hoe ik er echt over denk, omdat ik dat eigenlijk ook niet durf te vertellen en ook niet voor mijn mening durf uit te komen. Bang om zijn rol te verpesten. Want hij speelt het verder wel echt heel goed en is ergens ook heel grappig. Maar door wat ik zelf heb meegemaakt kan ik er gewoon niet op die manier naar kijken. Het maakt het zo moeilijk...
Zo, dat is er even uit. Bedankt voor het lezen.
It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso