• Onderzoekers van de Royal Meteorological Society in Groot-Brittannië willen een zeldzame stormwolk officieel erkennen als een nieuw wolktype. De wetenschappers omschrijven de zeldzame wolk als een donkere, bobbelige wolkdeken die de complete hemel bedekt. Ze hebben het bijzondere type wolk de naam ‘Asperatus’ gegeven, dat is het Latijnse woord voor ‘ruw’. De stormwolk is voorgedragen om te worden opgenomen in het internationale namenregister voor meteorologen, naast bekende termen als cumuluswolk en stratuswolk.

    Wolkspotters
    De ontdekker van de ‘Asperatus’ is Gavin Pretor-Pinney, de oprichter van de Cloud Appreciation Society, een internationale organisatie voor wolkspotters. “We proberen altijd om alle foto’s van wolken die we binnen krijgen te classificeren, maar deze wolk paste in geen enkele categorie”, zegt hij in de Britse krant The Daily Mail. “Daardoor kwam ik op het idee dat het misschien een uniek wolktype was.” Tot nu toe is de stormwolk vooral waargenomen op plekken in Groot-Brittannie, zoals de Schotse hooglanden en het berggebied Snowdonia in Wales. Het is nog onduidelijk bij welk soort weer de ‘Asperatus’ precies ontstaat.

    Storm
    “De onderkant van dit woltype is behoorlijk ruw en bobbelig”, aldus Pretor-Pinney. “Het ziet er heel stormachtig uit. Maar de berichten die we tot nu toe krijgen, wijzen er op dat dit soort wolken meestal uiteen vallen, zonder dat er daadwerkelijk een storm ontstaat.” Als de ‘Asperatus’ wordt erkend als een speciaal wolktype, zou dat de eerste classificatie van een nieuwe wolk zijn sinds 1953.

    Ondoorgrondelijk
    “Het proces is lang en ondoorgrondelijk”, aldus woordvoerder Paul Hardaker van de Royal Meteorological Society. “Maar we hebben goede hoop dat deze wolk wordt toegevoegd aan het namenregister.”




    Vandaag heb ik deze zeldzame wolk kunnen spotten en er een foto van kunnen nemen. Deze wolkenformatie kondigd hevig onweer aan, wat dus wat later te zien was. Ik was enorm blij dat ik deze had gezien, ik had nooit gedacht dat ik zoiets zou zien, en stond een hele tijd versteld te staren. Hebben jullie al eens een zeldzame wolk gespot?

    [Doet mee aan IOTM]

    [ bericht aangepast op 9 juni 2014 - 20:49 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ziet er gaaf uit.
    Ik was me niet eens bewust van het bestaan van zeldzame wolken dus misschien heb ik er ooit wel eens gezien maar dan onbewust.


    "The worst things in life come free to us." -Ed Sheeran

    Wow, die foto is echt gaaf.


    Some infinities ar bigger than other. -John Green. [Redrosex -> Solise.

    so I did... het is hier al een uur bezig met zwaar noodweer, goeie voorspelling maar me not happy


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Het ziet er echt zo mooi uit!


    Alleen maar tranen van geluk

    Die heb ik geloof ik ook gezien. Ik heb er helaas geen foto van gemaakt :c


    That is a perfect copy of reality.

    Redrosex schreef:
    Wow, die foto is echt gaaf.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Author schreef:
    Die heb ik geloof ik ook gezien. Ik heb er helaas geen foto van gemaakt :c


    Ik geloof dat ie ongveer een kwartiertje bleef.
    Toen trok ie weer weg.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Wauw, wat een prachtige foto ö

    Nee, heb hem niet gezien, helaas.


    If I can't dazzle them with brilliance, I baffle them with bullshit. [Aethelthryth --> Leanansídhe]

    Neverlands schreef:
    Ziet er gaaf uit.
    Ik was me niet eens bewust van het bestaan van zeldzame wolken dus misschien heb ik er ooit wel eens gezien maar dan onbewust.


    Hamartia

    Mijn hele facebook werd volgespamt met foto's van die wolken :s
    Ze zijn welk cool moet ik toegeven


    • Oh my lord •

    Haha, je kent me, ik heb geen fb, dus maar via Q ^^


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik heb hem ook gezien.^^


    "It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart."

    Hahaha dat had ik wel verwacht van je (:


    • Oh my lord •