• Hoii,

    Ik had vandaag een Franse presentatie, 2 weken van te voren begonnen met leren en er kon voor mijn gevoel niets mis gaan. Maar toen ik op school kwam bleek iemand van het groepje waar ik de presentatie mee deed ziek te zijn. (Is hij wel vaker als er toetsen/presentaties zijn) Wij waren helemaal in de stress en hebben geprobeerd om zijn stukje uit ons hoofd te leren in een half uur. Dat lukte niet heel erg goed en we hebben het toen uiteindelijk opgegeven.

    Toen we voor de klas stonden begon de stress pas echt. Ik was als laatste van het groepje en het ging bij de andere super goed. We kwamen bij mijn dia aan en volgens mij gingen alleen de eerste twee zinnen goed. Ineens was eigenlijk alles 'weg' en kon ik niets meer vertellen. Zelfs toen ik de steekwoorden op de dia zag kwam er niet heel veel meer uit en begon ik erger te stressen. Uiteindelijk klikte iemand verder omdat er toch niets nuttigs meer uitkwam. Later moesten we nog een stukje samen doen maar daar was ik ook alles van vergeten.

    Normaal heb ik niet zulke erge black-outs en stress ik alleen maar, maar met de gedachte dat ik een goed cijfer moest halen omdat ik anders een probleem zou krijgen legde er al druk op. Ik heb een keer eerder zo'n black-out gehad en dat was toen ik moest zingen voor de klas.

    Weet iemand hoe ik de volgende keer er geen last meer van heb?

    x


    wat was dit ookalweer

    Oh, zo'n black-out heb ik in de tweede klas gehad. Ik was mijn blaadje met steekwoorden vergeten en heb de presentatie uit mijn hoofd gedaan, maar ik wist na drie minuten niks meer te vertellen. Iedereen begon te lachen en ik heb gevraagd of ik even op de gang mocht lopen. Daarna wist ik het weer en mocht ik verdergaan. :')

    In ieder geval, ik zou dat stukje dus niet uit mijn hoofd hebben proberen te leren, maar het gewoon hebben overgeslagen. Je gaat enkel nog meer stressen als je kort van tevoren nog iets aan die presentatie gaat doen.
    Als je nog eens een black-out hebt, vraag je gewoon aan je groepje of ze er later op terug willen komen, misschien drijft het dan wel weer naar boven. c:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Je minder druk maken over dingen die je toch niet onder controle hebt en altijd een backup plan hebben, zijn misschien goede tips. :)
    Maar ik kan je wss niet echt goed helpen hiermee, omdat ik de neiging heb om veel dingen te bagatelliseren, waardoor ik niet vaak onder stress kom te staan.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Niet de tekst vooraf uitschrijven en uit je hoofd leren. Ik heb nu een vak op school waarbij ons geleerd wordt hoe je moet presenteren. Schrijf steekwoorden op en leer die, maar maak verder je eigen presentatie er omheen. Dat doe ik nu ook en dat werkt veel beter. Dan heb je ook geen last van black-outs, omdat het je eigen verhaaltje is.

    En geen spiekbriefje gebruiken. Die heb je niet nodig en hoewel je de presentatie dan goed kent, ga je heel veel op dat blaadje kijken.

    [ bericht aangepast op 26 mei 2014 - 19:03 ]


    Take risks and conquer your fears.

    Hier ben ik ook altijd bang voor... Ik heb helaas geen oplossing dus ik ga dit topic even volgen


    Treat people with kindness

    Corday schreef:
    Niet de tekst vooraf uitschrijven en uit je hoofd leren. Ik heb nu een vak op school waarbij ons geleerd wordt hoe je moet presenteren. Schrijf steekwoorden op en leer die, maar maak verder je eigen presentatie er omheen. Dat doe ik nu ook en dat werkt veel beter. Dan heb je ook geen last van black-outs, omdat het je eigen verhaaltje is.

    En geen spiekbriefje gebruiken. Die heb je niet nodig en hoewel je de presentatie dan goed kent, ga je heel veel op dat blaadje kijken.


    Dankje! (:
    Ik heb over een paar weken er weer een dus ik zal het onthouden!


    wat was dit ookalweer

    Adem in, adem uit en ervoor gaan. Bedenk je dat je niet de enige bent die voor de klas moet staan en dat de rest ook zenuwachtig is, hoewel ze misschien zeggen van niet. Verder zijn de tips hierboven erg zinvol. Hoewel er natuurlijk niets mis is met een spiekbriefje met steekwoorden. Het geeft mijzelf namelijk meer zelfvertrouwen om er eentje te gebruiken..


    Hamartia

    Ik had heel vaak black-outs, maar heb hele erge faalangst, hoewel ik het nu redelijk goed onder controle heb. Ik heb dan ook trainingen gehad, waarbij we de irrealistische gedachten om moesten zetten in realistische gedachten en daarbij ook moesten ankeren.
    Oftewel, ik heb heel veel geoefend met de negatieve gedachten die ik had, bijvoorbeeld zoals jij ook had hoe vreselijk het zou zijn als het mis ging, om te zetten in een realistische gedachte. Want je kende het zo goed, dat je er best vertrouwen in had kunnen hebben en je hoefde je eigenlijk dus ook helemaal niet druk te maken. Bovendien doe jij gewoon je best, net als je vriendinnen en heb je al kei hard gewerkt aan de presentatie, dus zullen zij ook niet zo snel vinden dat je het verpest hebt. Dat soort dingen dus. Maar dat was voor mij heel veel opschrijven en op papier omzetten, voor mij dat een beetje lukte. Je kan het natuurlijk wel proberen zelf te doen.
    Ankeren houdt in dat je iets positiefs neemt waar je gelukkig en optimistisch van wordt. Bij mij is dat een bepaalde vakantie die naar mijn idee perfect was en waar ik helemaal relaxt was. Als je dan in de stress raakt en bang bent dat alles fout gaat, moet je eraan denken en je even voor een paar seconden (of minuten) afsluiten, zodat je daarna helemaal ontspannen weer verder kan. Ook dat was voor mij flink oefenen, want ik heb mij vooral de laatste tijd toch voornamelijk slecht gevoeld en kon alleen maar pessimistisch denken, maar ook dit kan je wel proberen.
    Verder is het altijd belangrijk je ademhaling onder controle te houden. Diep en laag ademen en ook goed uitademen. Let er ook vooral op dat je via de buik ademt en niet als een idioot je schouders optrekt, want dat heeft geen enkele nut. Voor je moet, kan je ook nog een ontspanningsoefening doen. Dit kan je doen door één voor één alle delen van je lichaam aan te spannen en weer te ontspannen. Dan ga je in ieder geval met een ontspannen gevoel de klas in.

    Meer tips heb ik helaas niet voor je. Ik hoop dat het in de toekomst beter gaat en je er iets aan hebt.


    Happy Birthday my Potter!

    Corday schreef:
    Niet de tekst vooraf uitschrijven en uit je hoofd leren. Ik heb nu een vak op school waarbij ons geleerd wordt hoe je moet presenteren. Schrijf steekwoorden op en leer die, maar maak verder je eigen presentatie er omheen. Dat doe ik nu ook en dat werkt veel beter. Dan heb je ook geen last van black-outs, omdat het je eigen verhaaltje is.

    En geen spiekbriefje gebruiken. Die heb je niet nodig en hoewel je de presentatie dan goed kent, ga je heel veel op dat blaadje kijken.


    Ik doe dit altijd, zelfs zonder spiekbriefje. Die paar woorden op het spiekbriefje kan ik dan ook nog wel onthouden. Verder heb ik -denk ik, afkloppen- nog nooit last gehad van een blackout. Maar het lijkt me wel echt vervelend.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Jafar schreef:
    Ik had heel vaak black-outs, maar heb hele erge faalangst, hoewel ik het nu redelijk goed onder controle heb. Ik heb dan ook trainingen gehad, waarbij we de irrealistische gedachten om moesten zetten in realistische gedachten en daarbij ook moesten ankeren.
    Oftewel, ik heb heel veel geoefend met de negatieve gedachten die ik had, bijvoorbeeld zoals jij ook had hoe vreselijk het zou zijn als het mis ging, om te zetten in een realistische gedachte. Want je kende het zo goed, dat je er best vertrouwen in had kunnen hebben en je hoefde je eigenlijk dus ook helemaal niet druk te maken. Bovendien doe jij gewoon je best, net als je vriendinnen en heb je al kei hard gewerkt aan de presentatie, dus zullen zij ook niet zo snel vinden dat je het verpest hebt. Dat soort dingen dus. Maar dat was voor mij heel veel opschrijven en op papier omzetten, voor mij dat een beetje lukte. Je kan het natuurlijk wel proberen zelf te doen.
    Ankeren houdt in dat je iets positiefs neemt waar je gelukkig en optimistisch van wordt. Bij mij is dat een bepaalde vakantie die naar mijn idee perfect was en waar ik helemaal relaxt was. Als je dan in de stress raakt en bang bent dat alles fout gaat, moet je eraan denken en je even voor een paar seconden (of minuten) afsluiten, zodat je daarna helemaal ontspannen weer verder kan. Ook dat was voor mij flink oefenen, want ik heb mij vooral de laatste tijd toch voornamelijk slecht gevoeld en kon alleen maar pessimistisch denken, maar ook dit kan je wel proberen.
    Verder is het altijd belangrijk je ademhaling onder controle te houden. Diep en laag ademen en ook goed uitademen. Let er ook vooral op dat je via de buik ademt en niet als een idioot je schouders optrekt, want dat heeft geen enkele nut. Voor je moet, kan je ook nog een ontspanningsoefening doen. Dit kan je doen door één voor één alle delen van je lichaam aan te spannen en weer te ontspannen. Dan ga je in ieder geval met een ontspannen gevoel de klas in.

    Meer tips heb ik helaas niet voor je. Ik hoop dat het in de toekomst beter gaat en je er iets aan hebt.


    Wow dat zijn er veel, bedankt! (:
    Ik ga ze opslaan en dan kan ik ze altijd terugvinden :Y)


    wat was dit ookalweer