Ik ben al een tijdje bezig met deze story en daarvoor heb ik nog zeven hoofdstukken/onderwerpen die ik uit ga werken. Als laatste hoofdstuk wil ik een Q&A doen waarbij iedereen vragen kan stellen over schrijven die nog niet behandeld zijn in de story of nog niet duidelijk zijn. Het is eigenlijk een beetje hetzelfde idee als bij de Question box in de story alleen ga ik bij de Q&A direct vragen beantwoorden en ze niet verwerken in één van de hoofdstukken.
Dus ik zou zeggen: brand maar los.
Lijst met vragen
Werk je altijd de verhaallijn uitgebreid uit voor je begint met een story?
Hoelang zijn de hoofdstukjes die jij schrijft meestal?
Heb jij het begin en het einde al bedacht voordat je begint met schrijven van een verhaal?
Hoe maak jij het vaakst je proloog?
Werk jij je karakters van te voren goed uit?
Hoe diep ga jij in op bij personages?
Hoe kan ik emoties verwerken in mijn verhaal?
Hoe kan je goed opbouwen in spanning?
Wat denk jij dat handiger is: schrijven uit de ik-persoon of de hoofdpersoon met de naam benoemen?
Is het handig om een persoon in je verhaal te baseren op een persoon die je kent?
Vindt jij dat als je een fanfiction schrijft, het echt moet uitkomen met het verhaal, zodat het bijna echt zou kunnen zijn gebeurt, of dat het juist leuk is om het heel 'onrealistisch' te schrijven?
Is realiteit in een verhaal erg belangrijk volgens jou?
Hoe beschrijf je een stem?
Hoe beschrijf je dat iets er niet is?
Hoe creëer je een nieuwe wereld?
Vanuit hoeveel POV's kun je het beste schrijven, als je meerdere hoofdpersonen hebt?
Hoe vaak wissel je het beste van POV? Doe je dit zo regelmatig mogelijk, of juist niet?
Als je karakter in een echte omgeving woont waar je nog maar een keer of nooit geweest bent hoe beschrijf je die dan?
Hoe zorg je er voor dat de acties en keuzes die je karakters maken altijd bij hun karakter passen, en hoe vergeet je niet om dit bij de dialoog erin/erbij te schrijven?
Als je een verhaal helemaal in het Engels schrijft maar van je hoofd personen 2/5 in een niet-Engelstalig land woont, hoe laat je de lezers merken dat ze elkaar niet altijd verstaan, en dat ze een accent hebben?
Hoe maak je een fantasyverhaal realistisch?
[ bericht aangepast op 21 mei 2014 - 21:24 ]
My fake plants died, because I did not pretend to water them.