• Te vroeg geboren kinderen krijgen een heel bijzonder rustgevend kameraadje in hun couveuse: een handgehaakt inktvisje. Acht ziekenhuizen werken er al mee en de verwachting is dat er vele gaan volgen.

    Te vroeg geboren baby’s moeten de eerste dagen, weken of soms zelfs maanden aansterken in de couveuse. Vaak zijn ze behangen met allerlei slangetjes. Niet alleen een treurig gezicht, die slangetjes blijken vaak ook erg in de weg te zitten voor de kleintjes, waardoor ze er per ongeluk aan trekken en deze los kunnen laten. De gehaakte inktvissen werken als volgt; de tentakels voelen als een navelstreng, en daardoor blijven de kleintjes van infuusslangen af.

    Ria Knulst was in Zweden toen ze met de inktvisjes in aanraking kwam: daar worden ze al langer gebruikt. Toen ze zelf zo’n knuffel had gemaakt voor een baby was ze verkocht. Nu haakt ze talloze inktvissen. Klik hier voor meer informatie.


    Bron: hart van Nederland
    Link: http://www.hartvannederland.nl/dossiers-2/gezondheid-van-nl/2014/gehaakte-inktvis-maakt-couveuse-kindjes-rustig/ Hier is ook een filmpje te zien.

    Op vrijwillige basis kan iedereen die dit wil, inktvissen haken voor de couveusekindjes in Nederland, België en Zweden. Er zijn wel eisen aan verbonden; Zo moet het draad waarmee gehaakt wordt, moet 100 % katoen zijn en ook mag het niet pluizig zijn of worden in de was. Het moet op 60 % gewassen kunnen worden. De tentakels van de inktvis mogen uitgerekt niet langer dan 20 cm zijn, anders wordt het gevaarlijk. Het gaat uiteindelijk om hele kwetsbare baby's. Ook mag je de inktvissen niet zelf naar ziekenhuizen sturen of ziekenhuizen contacteren, anders worden ze daar echt helemaal gek van alle vragen.
    Maar goed, als je je aan de regels houdt kan je toch prima hele leuke, schattige, lieve inktvisjes haken voor de allerkleinste *O*.

    Ik ben bezig met mijn eerste inktvis en ik wilde dit met jullie delen, omdat ik het zo'n leuk project vindt! Er is een groep op facebook met meer informatie en het patroon. Zelfs als je niet kan haken kan je - het eerst leren en dan - mee doen =D

    Ahw, dat is echt een hele leuke actie!


    #WWED - What Would Emma Do?

    Noeees. Super lief. Ik vind dit nou echt een vet leuke actie. Jammer kan ik zelf niet haken en heb ik er ook geen tijd voor, anders had ik echt mee willen doen. En stiekem wil ik ook zo'n inktvisje
    Echt super van je Emma, dat je mee gaat doen!


    Miep