• Beauty surrounds us



    Het gemiddelde tienermagazine, tienersite, inspirerende Facebook post, ouders, ze zullen ons allemaal vertellen dat we op ons eigen manier prachtig zijn. Maar zou het woord schoonheid wel hebben bestaan als dit waar is? Als het elke dag 17 graden met een zonnetje zou zijn, zou de term 'weer' nooit genoemd worden. Schoonheid geeft verschil aan.

    Survival of the prettiest. Zo ervaren we het vaak genoeg. 'Het begrip 'schoonheid' lijkt tegenwoordig haast een levensvoorwaarde. Zo steekt de maatschappij in elkaar; een fixatie en obsessie. Een mooi uiterlijk trekt ons aan al kunnen we dit niet helemaal plaatsen. Het is zonde dat dit de directe associatie met het woord schoonheid is. Wat we vaak lijken te vergeten is dat 'schoonheid' niet alleen het menselijk uiterlijk omvat en dat het zeker geen oppervlakkig begrip is. Onze wereld is ondergedompeld in schoonheid. En met de juiste ogen kan die de geweldigste gevoelens met zich meebrengen; ontroering, geluk, fascinatie. Een volmaakt iets wordt aanschouwd. Iets groots, majestueus of juist iets kleins en fragiel.

    "Ik ben de dingen waar ik schoonheid in vind. Wij zijn de dingen waar de schoonheid in vinden. En ik word niet gedefinieerd door de mensen die schoonheid in mij kunnen vinden."
    - Deilia Lama

    De wedstrijd
    Deilia en ik heb de afgelopen twee keer de IOM wedstrijd gewonnen en daarbij samen opgeteld 100 credits verdiend. Omdat deze credits grote kans lopen om te verstoffen, willen wij een ludieke en eenmalige wedstrijd organiseren en zo de credits aan de terechte winnaar geven. De wedstrijd bestaat uit één opdracht en houdt in dat je op een creatieve manier moet omschrijven wat 'schoonheid' voor jou is. Dus, door iets te schrijven, te fotograferen, dichten etc. Zolang je maar een manier vindt om het bovenstaande uit te beelden.

    De opdracht
    Schoonheid is aanwezig en goed te onderscheiden, maar extreem moeilijk te definiëren. We willen jullie aanmoedigingen hier over na te denken en uitleggen wat schoonheid volgens jou is. De wijze waarop of het medium dat je hiervoor gebruikt is zelf te bepalen.

    Praktische informatie
    - Creativiteit kent geen grenzen, vandaar dat je vrij bent om te doen wat je wilt. Zolang wij de essentie er maar uit kunnen halen. Het is mogelijk om te combineren (foto met tekst, gedicht met uitleg etc.) Er is geen limiet!
    - De creaties dienen op 19 feb. vóór 0:00 ingeleverd te zijn. Je hebt dan anderhalve maand om iets te creëren. Inzendingen zijn gesloten!
    - Wij willen jullie vragen om je ideeën voor je te houden en creaties niet alvorens te publiceren. Dit zodat je het creatieve proces van een ander niet verstoort.

    De prijs
    Voordat de €.€ in je ogen verschijnen: we verdelen het aantal credits over drie winnaars.
    1e prijs - 65 credits
    2e prijs - 30 credits
    3e prijs - 10 credits

    Deelnemers
    We houden geen deelnemerslijst bij. Zorg er dus gewoon voor dat je je inzending op tijd instuurt naar Deilia of mij per privé bericht.

    Inzendingen
    De inzendingen worden na de bekendmaking (max. 1,5 week na deadline) gepubliceerd in deze story. Deilia en ik hebben besloten dat publicatie wel verplicht is. Dit in verband met het kunnen verantwoorden van de winnaars. Alle inzendingen worden voorzien van feedback.

    Mochten er nog vragen zijn, voel je dan niet bezwaard om deze te stellen! Voor de nitpickers: ja, we hebben toestemming.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Bedankt voor de beoordeling. (: Ik zal jullie kritiek zeker in het vervolg gebruiken. Het maakt me niet uit welke plaats ik krijg, ik ben erg blij dat ik mijn visie met jullie kon delen en ik vond het een zeker leuke wedstrijd. (:


    The sun will rise and we will try again.

    Horizons schreef:
    Wow ik vind het echt knap wat sommige mensen hebben gemaakt. Ook de variatie aan inzendingen zijn mooi. Ik vind dat we allemaal toch ergens gewonnen hebben, want velen hebben een stukje van hun ziel blootgegeven en dat vind ik wel knap.


    Hier sluit ik me bij aan! Vind het ook erg leuk om te zien hoe gevarieerd de inzendingen zijn. En interessant om te zien of lezen hoe mensen over schoonheid denken.


    You are beautiful, you are love.

    Ik vind het commentaar af en toe wat apart. Jullie zeiden in de beginpost dat geen enkel antwoord fout zou zijn en dat iemand zelf kan weten wat zíj schoonheid vinden. Toch wordt er kritiek geleverd op de denkwijzen van de inzenders, omdat het "stereotypes" zijn, of het niet "origineel" is. Het is echter hún idee van schoonheid en dat jullie het niet diepzinnig genoeg vinden, is heel erg subjectief. Tja, dat is mijn bescheiden mening. :'D

    Ik bedoel het niet aanvallend o.i.d., maar het commentaar roept bij mij wat vragen op. (;


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Barnabas schreef:
    Ik vind het commentaar af en toe wat apart. Jullie zeiden in de beginpost dat geen enkel antwoord fout zou zijn en dat iemand zelf kan weten wat zíj schoonheid vinden. Toch wordt er kritiek geleverd op de denkwijzen van de inzenders, omdat het "stereotypes" zijn, of het niet "origineel" is. Het is echter hún idee van schoonheid en dat jullie het niet diepzinnig genoeg vinden, is heel erg subjectief. Tja, dat is mijn bescheiden mening. :'D

    Ik bedoel het niet aanvallend o.i.d., maar het commentaar roept bij mij wat vragen op. (;

    Ik denk dat je dat fout ziet. We zeggen namelijk nergens dat iemand zijn denkwijze fout is. We dagen alleen uit om verder te kijken dan het 'standaard' beeld van schoonheid, als ook beschreven staat in de beschrijving van de wedstrijd. Met zulke wedstrijden is en blijft het lastig om een volledig objectieve beoordeling te geven, maar naar mijn mening hebben we toch een hele goede poging gedaan.


    "I shut my eyes in order to see.'


    De uitslag is bekend! Ik verwijs jullie door naar de story.

    [ bericht aangepast op 8 maart 2014 - 16:44 ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Congrats! (:


    The sun will rise and we will try again.

    Graag zouden wij feedback willen op onze beoordelingen, dit naar aanleiding van de opmerking van Barnabas. Houd je vooral niet in! We leren er alleen maar van.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Khaleesi schreef:
    Graag zouden wij feedback willen op onze beoordelingen, dit naar aanleiding van de opmerking van Barnabas. Houd je vooral niet in! We leren er alleen maar van.


    Ik vond dat jullie in de beoordelingen redelijk goed rekening hielden met het doel van de opdracht. Zinnen als: 'Jouw definitie van schoonheid komt goed naar voren' &
    'Je hebt nagedacht over het onderwerp en de keuze om er een blog van te maken past hier perfect bij'
    , vond ik passend, omdat in de opdracht
    ook gevraagt werd om schoonheid te definiëren en hier over na te denken.
    'Plaatje voegt niks toe' en vergelijkbare zinnen (bijvoorbeeld dat iets zoetsappig is), zou ik iets anders geformuleerd hebben. Dus: 'Ik vind dat het plaatje niks toe voegt'. Dit deden jullie in sommige gevallen al wel, dus dat vond ik goed!
    Als ik de beoordelingen lees, lijkt het er op dat jullie hoopten op originele definities van schoonheid. Dat lijkt me wel begrijpelijk, maar had misschien duidelijker in het doel van de opdracht kunnen staan. Dan zijn uitspraken over inzendingen die cliché/oppervlakkig zijn wat beter te plaatsen.
    Verder vond ik veel van jullie reacties nuttig en leerzaam. Zo heb je er als ontvanger ook wat aan!


    You are beautiful, you are love.

    Gwaihir schreef:
    (...)

    Ik vond dat jullie in de beoordelingen redelijk goed rekening hielden met het doel van de opdracht. Zinnen als: 'Jouw definitie van schoonheid komt goed naar voren' &
    'Je hebt nagedacht over het onderwerp en de keuze om er een blog van te maken past hier perfect bij'
    , vond ik passend, omdat in de opdracht
    ook gevraagt werd om schoonheid te definiëren en hier over na te denken.
    'Plaatje voegt niks toe' en vergelijkbare zinnen (bijvoorbeeld dat iets zoetsappig is), zou ik iets anders geformuleerd hebben. Dus: 'Ik vind dat het plaatje niks toe voegt'. Dit deden jullie in sommige gevallen al wel, dus dat vond ik goed!
    Als ik de beoordelingen lees, lijkt het er op dat jullie hoopten op originele definities van schoonheid. Dat lijkt me wel begrijpelijk, maar had misschien duidelijker in het doel van de opdracht kunnen staan. Dan zijn uitspraken over inzendingen die cliché/oppervlakkig zijn wat beter te plaatsen.
    Verder vond ik veel van jullie reacties nuttig en leerzaam. Zo heb je er als ontvanger ook wat aan!

    Dankjewel! Dit helpt heel erg. We hoopten dat jullie uit de inleiding op zouden maken dat we juist op zoek waren naar originele definities, helaas is dit niet goed overgekomen dan. Ik kan me wel vinden in het stukje over het formuleren van beoordelingen, dat komt ook heel erg door de vorm waarvoor we hebben gekozen en de tijdsdruk. Soms hebben we het wat snel afgewerkt. In ieder geval hoop ik niet dat we iemand heel erg hebben beledigd. We hebben nooit de bedoeling gehad om een inzending af te kraken.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Khaleesi schreef:
    (...)
    Dankjewel! Dit helpt heel erg. We hoopten dat jullie uit de inleiding op zouden maken dat we juist op zoek waren naar originele definities, helaas is dit niet goed overgekomen dan. Ik kan me wel vinden in het stukje over het formuleren van beoordelingen, dat komt ook heel erg door de vorm waarvoor we hebben gekozen en de tijdsdruk. Soms hebben we het wat snel afgewerkt. In ieder geval hoop ik niet dat we iemand heel erg hebben beledigd. We hebben nooit de bedoeling gehad om een inzending af te kraken.


    Dat is fijn om te horen. En inderdaad, ik denk niet dat iedereen dat er uit opgemaakt heeft. Da's jammer, maar helaas. Goh, Wim T. Schippers heeft die uitspraak 'jammer, maar helaas' blijkbaar bedacht. Was even nieuwsgierig. :')
    En snap wel dat die tijdsdruk niet echt mee hielp, enerzijds omdat wij zo nieuwsgierig waren en anderzijds omdat je je schoolwerk moet bijbenen. Hoe dan ook, hoop dat jullie ook plezier hadden aan de wedstrijd. (:


    You are beautiful, you are love.

    Gwaihir schreef:
    (...)

    Dat is fijn om te horen. En inderdaad, ik denk niet dat iedereen dat er uit opgemaakt heeft. Da's jammer, maar helaas. Goh, Wim T. Schippers heeft die uitspraak 'jammer, maar helaas' blijkbaar bedacht. Was even nieuwsgierig. :')
    En snap wel dat die tijdsdruk niet echt mee hielp, enerzijds omdat wij zo nieuwsgierig waren en anderzijds omdat je je schoolwerk moet bijbenen. Hoe dan ook, hoop dat jullie ook plezier hadden aan de wedstrijd. (:

    Heheh. Ja, hoor! Zolang jullie er maar plezier in hebben gehad.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Wat ik wat dubbel vond was dat bij mij quotatie bij de ene stond dat mijn visie naar voor kwam en bij de andere het omgekeerde stond.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Khaleesi schreef:
    (...)
    Dankjewel! Dit helpt heel erg. We hoopten dat jullie uit de inleiding op zouden maken dat we juist op zoek waren naar originele definities, helaas is dit niet goed overgekomen dan. Ik kan me wel vinden in het stukje over het formuleren van beoordelingen, dat komt ook heel erg door de vorm waarvoor we hebben gekozen en de tijdsdruk. Soms hebben we het wat snel afgewerkt. In ieder geval hoop ik niet dat we iemand heel erg hebben beledigd. We hebben nooit de bedoeling gehad om een inzending af te kraken.


    Het enige beledigende wat ik heb gezien is bij de creatie van Beifong in Deilia's reactie. Ze zet er iets in over "dat jullie op zoek zijn naar een antwoord dat verder reikt dan make-up", maar dat zegt ze helemaal niet. Ze heeft gewoon make-up aan, en die reactie komt nogal hard over, vind ik.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Horizons schreef:
    Wow ik vind het echt knap wat sommige mensen hebben gemaakt. Ook de variatie aan inzendingen zijn mooi. Ik vind dat we allemaal toch ergens gewonnen hebben, want velen hebben een stukje van hun ziel blootgegeven en dat vind ik wel knap.


    Hier ben ik het helemaal mee eens!

    Deilia en Khaleesi, heel erg bedankt voor jullie feedback en voor het organiseren van deze wedstrijd! Ik vond het echt een leuke en originele opdracht. En congrats aan de andere winnaars (:


    "Remember, Red, hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies."

    freestyle schreef:
    (...)

    Hier ben ik het helemaal mee eens!

    Deilia en Khaleesi, heel erg bedankt voor jullie feedback en voor het organiseren van deze wedstrijd! Ik vond het echt een leuke en originele opdracht. En congrats aan de andere winnaars (:


    Pretty is just a pretty word.