Ik werk nu ongeveer anderhalf jaar bij de jumbo als vakkenvulster. Toen ik er net kwam werken heb ik met de leidinggevende daar afgesproken dat ik best op zaterdag wil werken maar dat ik soms een wedstrijd heb en dat ik daar toch echt vrij voor moet hebben. Ze hebben toen beloofd dat ze er rekening mee zouden houden. Dat hebben ze wel geteld 1 keer gedaan. Toen hebben ze zonder zeuren gezegd: 'Het is goed. Veel succes, je hebt vrij.' Als ik nu aan kom met: 'Ik heb dan een wedstrijd.' Ik meld dit altijd minimaal drie weken van te voren. Dan zeggen ze: 'Ja zoek maar een vervanger.' Dat zou helemaal niet zo erg zijn, alleen niemand wilt op zaterdag werken. Maar dan ook niemand. Laatst heb ik ongeveer iedereen van mijn leeftijd gevraagd, ouder mag namelijk niet, en niemand kon. Een vervanger zoeken is dus helemaal geen optie en dat weten ze daar want dat is al door verschillende mensen aangegeven. Laatst had ik dan eindelijk vrij gekregen, krijg ik die zaterdag een whatsapp waar ik was want ik moest werken. Toen was ik dus best wel boos.
Nu ben ik ook nog, omdat ik 16 ben, naar de avond verplaatst. Dat betekend dat ik van 1700 tot het einde moet werken. Het einde kan 20.00 zijn maar ook 24.00. Ik heb best vaak dat ik de zondag om 7 uur mijn bed uit moet dus dat betekend dat ik dus nooit aan mijn acht uur slaap kom die ik echt moet hebben want anders stort ik serieus in.
Ik ben in totaal vijf keer in dat anderhalf jaar naar mijn werk gegaan om te vragen of ik alsjeblieft van die zaterdag af mag. Maar ze weigeren simpel weg mij gewoon van die dag af te halen.
Ik ben er serieus helemaal klaar mee.
"Ignite, my love. Ignite."