Yayde schreef:
(...)
Brood is een goede bron van jodium, maar de fytinezuur in het brood zorgt er ook voor dat zink, ijzer, calcium en magnesium minder goed wordt opgenomen door je lichaam. Bovendien zit het bomvol gluten, koolydraten en omega-6. Een goede broodvervanger kan speltbrood of roggebrood zijn. Bovendien zitten er in aardappelen, pasta, noten, mais, en rijst dezelfde voedingsstoffen en zijn dus goede broodvervangers. Havermout is ook echt aan te raden, omdat er weinig calorieeën inzitten, maar enorm veel (gezonde!) voedingsstoffen bevat, waardoor je een lang vol gevoel krijgt.
Als je in de avond aardappelen eet, is het dus beter als je de rest van de dag geen brood eet. Dat heet compenseren, want wat je lichaam teveel binnenkrijgt wordt opgeslagen en omgezet tot vet. Hoop dat mijn uitleg van "geen/weinig brood eten" nu duidelijk is? (:
Het gaat mij er meer om dat er in dit topic dingen worden geroepen die vermeden moeten worden volgens diegene, maar er geen goed alternatief wordt gegeven. Zo kan je bijv. niet ineens maaltijden overslaan en water drinken of geen brood meer eten. Daarnaast lijkt het alsof je zegt dat brood per definitie slecht is, wat natuurlijk niet zo is. Ik weet dat er veel twijfels zijn over gluten, daar kan ik ook niks over zeggen. Koolhydraten zijn niet meteen slecht, zolang je het maar goed balanceert en omega-6 is ook niet meteen verkeerd. Geloof wel in grote hoeveelheden. Daarnaast levert brood ook gewoon veel vezels, ook niet onbelangrijk. Fytinezuur heb ik geen weet van, maar ik lees net bij het Voorlichtingsbureau Brood dat het mogelijk ook gunstige effecten kent. Daarnaast zijn er meer stoffen die elkaar tegen werken. Zo werkt calcium de opname van ijzer tegen.
Aardappelen, pasta, noten, maïs, rijst en havermout bevat geen jodium.
. Zeevis bevat het bijv. wel of je kiest een ander soort brood, zoals je ook zegt. Bakkers gebruiken over het algemeen 'bakkerszout' waar jodium aan is toegevoegd, omdat het lastig is om voldoende binnen te krijgen.
[ bericht aangepast op 23 jan 2014 - 15:59 ]
"I shut my eyes in order to see.'