lnfinity schreef:
Ik snap de stelling niet helemaal, maar ik vind dat iedereen zelf moet bepalen of ze nu een donor willen zijn of niet. En niet dat er een of ander wet is die je eigenlijk verplicht een donor te zijn. Zo komt die wet bij mij over tenminste. Ik snap dat sommige stervenden er veel aan die wet hebben, maar het gedachte alleen al dat iemand straks met mijn organen rondloopt, is niet erg prettig.
Vanaf je 18e ben je in België automatisch orgaandonor. Je familie kan wel eisen dat je het niet bent eenmaal je dood bent.
Ik ben eigenlijk pro en contra op deze stelling.
Ik vind het juist goed dat het automatisch is bij ons, want ik ben er van overtuigd dat 95% van de totale bevolking bij ons er niet op zou komen naar het gemeentehuis te stappen en zich aan te melden als orgaandonor. Het feit dat het automatisch is, denken de mensen er niet aan en worden er zo veel meer levens gered.
Ergens is het wel ethisch verantwoord dat je zelf de touwtjes in handen hebt en het dus niet automatisch mag zijn. Maar het enige wat me dan eerder pro maakt aan deze stelling is het feit dat wanneer jij zelf zegt orgaandonor te willen zijn, je familie er niet meer tussen kan komen. Ik vind het namelijk alles behalve erg om orgaandonor te zijn en raar maar waar, ik wil het al sinds ik kind was. Als ik nu morgen dood zou vallen, zou ik het mijn moeder niet vergeven moest zij zeggen dat ze mijn organen niet mogen gebruiken. Ik ben dan toch dood, ik ben er dus niks mee, dus een ander zijn leven mag er zeker mee gered worden. Ik begrijp wel dat het heel moeilijk is afstand te doen van je dierbare en je dan liever niet ziet dat iemand alles er gaat uithalen (al zie je dat niet, maar je weet wat ik bedoel), maar dan nog. Je familie heeft gewoon het recht niet om daar over te beslissen vind ik. Als je het dan zelf zou vastleggen, is het een feit dat je het bent en kan niemand er nog tussen komen.
Het jammere met deze automatische regel is wel dat veel mensen dit volgens mij niet weten. En als je het dan bijvoorbeeld echt niet wilt, dan is het ook wel weer niet ethisch verantwoord. Hoe je het draait of keert, je komt altijd op pro en contra terecht bij deze stelling.
[ bericht aangepast op 19 jan 2014 - 10:05 ]
Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?