Gestalt schreef:
(...)
Ik weet wat de medicatie inhoudt en wat depressie veroorzaakt (op biologisch gebied inderdaad bijvoorbeeld serotonine), maar ook de bijwerkingen van die dingen. Voor een SSRI als Prozac bijvoorbeeld: een verhoogde kans op een zelfmoordpoging.
Na alles wat ik erover geleerd heb, weet ik prima dat sommige mensen de medicatie nodig hebben. Echt waar.
Ik ben er alleen geen voorstander van en dit topic klinkt voor mij als een of ander reclamepraatje voor medicatie. Even lekker vergelijken wat we allemaal wel niet nemen. Dit klinkt nogal negatief, maar ik ben nogal negatief geschrokken van dit topic.
Nogmaals, ik snap dat sommigen het echt nodig hebben, maar wetenschappelijk bewezen blijft dat therapie (CBT bijvoorbeeld) veiliger en effectiever is dan pillen op dit moment.
Ja, dat van Prozac weet ik, daarom zei ik al dat ik bij fluoxetine nogal terughoudend ben. De bijwerkingen ken ik ook allemaal omdat ik die heb moeten leren, maar zoiets lees je maar vanuit je boek of je beeldscherm.
Daarom is dit geen reclametopic voor medicijnen, dat zou wel erg belachelijk zijn. Ik wil gewoon meer informatie, wel objectief en niet wat mensen ervan denken maar wat ze zelf meegemaakt hebben met die medicijnen. Ik wil weten wat ik kan verwachten, maar ik weet ook dat lang niet iedereen hetzelfde op dingen reageert. De informatie bezitten is nooit teveel, vind ik.
Ik heb zelf ook therapie geprobeerd, ik ben niet gelijk aan de pillen gegaan. Maar ik ben in een jaar geen stap vooruit gekomen, soms gaat het zelfs slechter. Je hebt gelijk dat het vaak veiliger is, misschien ook wel effectiever op de lange termijn. Ik heb ook afgesproken met mijn arts dat als dit niet werkt ik een nieuwe doorverwijzing krijg naar een andere plek om te kijken of therapie daar misschien wel lukt, maar ik heb op korte termijn iets nodig. (een nieuwe plek gaat tot de intake al minstens 3 weken duren vanwege de wachtlijst, het eerste gesprek is alweer 6 weken verder)
Your make-up is terrible