• Voor een heel erg leuk vak (kuch) moet ik een portfolio maken rond krantenartikels en een van mijn artikels draait rond de VTM-serie 'Ontspoord' die niet meer op tv getoond mag worden omdat er teveel klachten tegen waren.
    Nu ben ik een beetje rond de pot aan het draaien omdat dat werk 2 bladzijden moet tellen en ben ik gaan afwijken naar geweld en shockerende dingen op tv.
    In de opgave staat dat ik mag vergelijken met andere landen dus wil ik even vragen aan mensen in Nederland:

    Zou een programma zoals Ontspoord dat feiten zoals moorden, de zaak De Gelder, etc, ... in een fictief jasje steekt uitgezonden kunnen worden op de Nederlandse tv zonder het protest dat hier geweest is?
    Ter herinnering: de serie is inderdaad afgevoerd omdat veel mensen 'het niet wilden zien omdat de zaken nog te vers in het geheugen liggen en het emotioneel te veel pijn doet' enz.
    Vinden jullie het kunnen dat het uitgezonden wordt?


    (Daarnaast ook nog omdat ze anders ambras gingen krijgen met de advocaat van Vangheluwe maar dat is nu even niet belangrijk.)


    If I were once a planet, you were the axis

    Ik ben dol op crime series/ documenten, dus ik zal het juist leuk vinden om zulke dingens op de buis te zien. Hoe gruwelijk het ook is, je leert er ook wat van. Zo ben ik een stukje wijzer geworden over wat voor soort gekken wel noet rondlopen. Bovendien alamneert (of hoe je het ook schrijft)] de mensen dat zelfs het persoon die je het meest vertrouwd, zulke gruwelijke daden kan plegen. Zulke dingens vind ik dus eerder een wake up call dan iets dat niet op het buis gezonden mag worden omdat mensen het niet leuk vinden.

    Ojee dat was niet je vraag.

    [ bericht aangepast op 11 dec 2013 - 16:57 ]


    -

    Niet in Nederland en ik weet niet of je er iets aan hebt, maar een paar jaar geleden al was er een aflevering van Witse die ook heel wat protest opriep. Het was volgens de programmamakers volledig zelf verzonnen (zeiden ze) maar er zaten opvallende gelijkenissen in met de 'parachutemoord'.

    http://www.hbvl.be/nieuws/media-en-cultuur/aid883041/witse-kwetst-nabestaanden-van-parachutemoord.aspx
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Parachutemoord


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    Ho, je moet daar eens over beginnen tegen L. en O. Ze waren er vandaag weer een hele dag over bezig! De laatste weken is dat echt terugkerend onderwerp in onze gesprekken.


    If you're going through hell; keep going

    Ik denk dat het op zich wel zou kunnen, als er overwegend meer fictie dan realiteit was.

    Ik zou het persoonlijk niet erg vinden, juist wel interessant, als er maar niet te luchthartig over zou worden gedaan en de slachtoffers/nabestaanden voor het maken van de uitzending om toestemming gevraagd wordt.

    Ik zal er zelf wel een hekel aan hebben als het wordt afgebeeld als de Net5 serie "overspel in de liefde" en de spinsels daar weer op.
    Deze series geven een totaal verkeerd beeld aan de mensen hoe iets is gegaan en beeld bepaalde mensen af als slecht.
    Maar terug naar het echte onderwerp. Ik vind dat je deze afleveringen wel mag maken, zolang je maar respect toont voor de mensen die het echt hebben meegemaakt en niet alleen maar kijkt naar het drama effect en de hoge kijkcijfers.
    Een gebeurtenis zoals de parachutemoord is namelijk echt gebeurd en heeft echt effect gehad op mensen - dat moet je niet te licht opvatten.

    Veel geluk met je verslag ;)


    Shoot for the moon. Even when you miss, you still get among the stars.