Facts schreef:
Wat zijn volwassenen soms toch ontzettend onvolwassen.
Weet je, dan ben ik ook racistisch: mijn gsm is wit. Is dat geen verheerlijking van blanke mensen, aangezien ik even goed een zwarte had kunnen nemen maar wit toch een mooiere kleur vond?
Die vergelijking is niet echt relevant, maar volgens mij snap je dat zelf ook wel :') In ieder geval deed het me denken aan een keer dat mijn broertje zei dat ik racistisch ben omdat ik witte chocolade lekkerder vind dan bruine haha. (maar dat was ook een grap gelukkig hoor haha).
Maar goed, ik ben dat gedoe rondom Zwarte Piet echt zat. Het is een onderdeel van onze cultuur en niemand bedoelt er iets slechts en racistisch mee. Door er zo over te gaan vitten breng je dat idee alleen maar naar boven. Kinderen - en ook volwassenen - zien het helemaal niet zo. Ik heb er zelf nog niet eens zo over nagedacht tot het moment waarop de discussie zo erg boven kwam. Degenen die er over zeuren zijn naar mijn mening gewoon te gefixeerd om overal racisme uit te halen. Plus, op welke manier is Zwarte Piet per se een slechte afbeelding? Ze worden gewoon normaal behandeld en hebben over het algemeen een goed imago; vriendelijk, sportief, spontaan, vrolijk, grappig... Leuker dan de gemiddelde Nederlander zou ik zeggen :')
The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom