Vaak heeft een proloog de functie om de lezer alvast nieuwsgierig te maken naar het verhaal op versnelde wijze. Vaak proberen schrijvers er dan al meteen iets van actie of mystery, drama of waar je boek ook om draait erin te gooien, zodat de lezer nieuwsgierig wordt naar de rest. Prologen hebben vaak ook de gave dat ze niet zo lang hoeven te zijn als de hoofdstukken zelf en zijn vaak één of een paar scene's, maar dat kan verschillen. Een proloog is het stukje dat nieuwsgierigheid eigenlijk teweeg brengt zonder al te veel te verklappen, dus als tip wil ik meegeven dat je probeert weinig te verklappen in een proloog of gelijk begin met de kernpunten van het plot.
Het is beter dat je één kernpunt van je plot pakt en daar de proloog omheen bouwt met de not-tell-but-show techniek. Daarbij bedoel ik dat je de dingen niet als achtergrond informatie of iets vertelt, maar laat 'zien'. Bijvoorbeeld een mobieltje is kapot dan ga je niet vertellen van: Het mobieltje was stuk. Maar dan ga je je protagonist mee laten kloten, dat hij iemand belt, maar geen bereik heeft, dat er zwart scherm verschijnt of wat dan ook. Wees daar creatief in
Veel succes!
"There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.