Ik worstel eigenlijk al heel mijn leven met slaapproblemen. Wou als baby ook nooit slapen en moest uren gewiegd worden :') Het probleem bij mij is dat mijn hoofd vaak nog te vol is en dat ik niet rustig kan worden. Tegenwoordig probeer ik voor ik ga slapen yoga-oefeningen te doen. Ik heb op zich niets met yoga, maar het heeft er vooral mee te maken dat je even een momentje creërt dat je rustig moet worden. Dat kan ook op andere manieren. Er zijn oefeningen dat je je op je hele lichaam concentreert: eerst o pje voeten, dan je benen... Ook heb ik een tijdje een oefening gedaan dat ik tegen mezelf zei: 'Bedenk tien dingen die je vandaag hebt geroken', 'bedenk tien dingen die je vandaag hebt gevoeld'... Kleine dingen waardoor je er niet meer bij stil staat dat je in slaap probeert te vallen. Want dat is ook belangrijk: als je al verschillende nachten slecht slaapt, krijg je daar stress van en ga je al slapen met het gevoel dat het niet gaat lukken. Niet doen, want zo lukt het natuurlijk niet. Probeer rustig te worden en blijf gewoon liggen met de gedachte 'ik rust nu ten minste al uit'. Als je gaat beginnen stressen omdat je niet in slaap raakt, lukt het zeker niet.
Als je al heel lang wakker ligt, kun je best even uit je bed komen en iets gaan lezen of zo. Als je dan terug naar je bed gaat, lukt het vaak wel.
Ik heb ook een tijdje slaappillen genomen die ik door de dokter had voorgeschreven gekregen. Dat was omdat ik echt heel slecht sliep toen, tot vijf uur wakker liggen en zo. Ik sliep door die pillen wel, maar ik vond het heel eng, want ik wou absoluut niet verslaafd raken. Het was ook maar een paar nachten, om toch een beetje rust te krijgen. Maar pillen zijn dus geen oplossing, probeer het eerst op de natuurlijke manier.
Veel succes! Ik wens je veel slaaprust en hopelijk werkt één van deze tips (:
Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.