• Ik moet dit jaar een PWS (profielwerkstuk) maken, en ik doe het over zeeploze en parfumvrije zeep. Ik wilde alleen een bezoekje brengen aan de Neutralfabriek, zodat ik dat ook in mijn PWS kan verwerken.

    Ik heb nu een brief geschreven, maar ik wil graag even feedback, omdat ik dit best moeilijk vind.

    Geachte Mr./Mevr. ,

    Ik ben een middelbare scholier die net is begonnen aan haar laatste jaar van het gymnasium. Ik ga dit jaar een profielwerkstuk maken, en ik heb gekozen om het in verband te brengen met mijn overgevoeligheid voor parfum en zeep: ik wil een zeeploze en parfumloze zeep maken.
    Ik ben al begonnen aan het vooronderzoek naar zeep, het theoretische gedeelte.
    In overleg met mijn profielwerkstukbegeleider, heb ik besloten om ook een fabrikant te benaderen die zeeploze- en parfumloze zeep produceert, voor een bezoekje in de fabriek en antwoorden op mijn vragen aan de fabrikant. Wij gebruiken thuis ook veel producten van Neutral, omdat de overgevoeligheid bij ons in het gezin zit, dus het leek me vrijwel logisch dat ik jullie wilde benaderen.

    Is het mogelijk dat ik een dagje langskom bij jullie Neutral-fabriek en een rondleiding met uitleg over jullie productieproces krijg? Ik wil graag zelf ook nog vragen stellen over samenstellingen van jullie producten, en dit alles zal natuurlijk worden opgenomen in mijn profielwerkstuk.

    Met vriendelijke groet,
    [Mijn naam].


    Ik hoef trouwens geen commentaar dat het onmogelijk is, want ik houd daar natuurlijk rekening mee, maar niet geschoten is altijd mis.

    Alvast bedankt!


    Deep inside, I've never felt alive

    Allereerst; begin nooit je brief met 'ik', dat wordt als onbeleefd gezien. Ik zal 'm verder ook nog wel even lezen, maar dat viel me meteen op.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Ik denk dat je deze zin het beste óf iets anders kunt formuleren, óf misschien helemaal schrappen: Wij gebruiken thuis ook veel producten van Neutral, omdat de overgevoeligheid bij ons in het gezin zit, dus het leek me vrijwel logisch dat ik jullie wilde benaderen.
    Vooral het laatste gedeelte met dat 'vrijwel logisch', zou ik weglaten, omdat het niet erg relevant is en je het gevaar loopt dat het misschien ook als onbeleefd of iets dergelijks wordt gezien.
    Verder zal ik deze alinea ook iets anders schrijven:
    Is het mogelijk dat ik een dagje langskom bij jullie Neutral-fabriek en een rondleiding met uitleg over jullie productieproces krijg? Ik wil graag zelf ook nog vragen stellen over samenstellingen van jullie producten, en dit alles zal natuurlijk worden opgenomen in mijn profielwerkstuk.
    Het is op zich prima om deze vraag te stellen, maar ik zou het iets beleefder formuleren, bijvoorbeeld: Zou er een mogelijkheid voor mij zijn om langs te komen en enkele vragen te stellen over het onderwerp, en misschien een korte rondleiding te krijgen door de fabriek? Het zou mij ontzettend helpen met het maken van mijn profielwerkstuk.
    Je hoeft het echt niet precies zo te formuleren, maar ik zou wel iets meer werken met het woordje 'zou' en ook duidelijk maken dat het je heel erg zal helpen.

    Oh, en voor het woordje 'jullie', zou ik ook gewoon 'u' en 'uw' gebruiken, dat staat ook iets beleefder.

    [ bericht aangepast op 29 okt 2013 - 11:20 ]


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    And aside from what has been said already; wees niet bang om wat enthousiasme erin te gooien dan alleen statige beleefdheid. Ik zou proberen een balans te zoeken, zodat ze aan de andere kant weten dat je serieus bent, maar het ook heel tof zou vinden als je langs kan komen. Laat dit doorschijnen in je brief, misschien nog wat meer dan je nu doet ^^.


    No growth of the heart is ever a waste

    "Geachte Mr./Mevr. ," kan wel, maar meestal doe je alleen "Geachte," als je niet weet wie de brief ontvangt. Zo heb ik dat altijd geleerd en zo moet ik het nog steeds doen op mijn opleiding. Het staat ook netter als je het mij vraagt.

    [ bericht aangepast op 29 okt 2013 - 11:55 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ah, Parachutes was me voor. Ik heb geleerd om niet met het woordje 'ik' te beginnen. Is onbeleefd.


    † Love? I want to sleep.

    Thanks alvast! Ik ga er morgen verder aan werken, dus dan zal ik nog eens goed naar jullie tips gaan kijken ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Zoals Parachutes al zei, daar ben ik het mee eens.
    Overigens zou ik je brief beginnen met "Geachte heer/mevrouw," en niet zoals jij het momenteel hebt. Dit werd mij overigens aangeraden door mijn Nederlands docent, aangezien wij voor de vakantie een solicitatiebrief moesten schrijven en ook ik met "Geachte Mr./Mevr. ," begon.

    Superdankjewel allemaal! ^^

    Ik heb 'm nog even laten overkijken door mijn vader en ik ga 'm nu opsturen ^^

    Voor een moderator die dit tegenkomt: Hier mag een slotje op.


    Deep inside, I've never felt alive