Een hoofdstukje waar ik co-auteur van ben.
Als alle spullen aangekomen zijn, geef ik opdracht ze op te bergen in de toren. Van hieruit kan je die alleen bereiken via de smokkelgang.
'Alle goederen moeten binnen drie uur in de toren zijn, want dan ontvang ik een koper. Dit kan ons duizenden gulden opleveren, dus er mag niks misgaan!' roep ik. De koper, een man uit Limburg, is één van de grootste handelaars in gestolen spullen.
En zo worden de spullen van de haven naar de toren verplaatst. Catherina had grote twijfels over die toren tijdens de bouw, maar ik had haar gezegd dat de toren alleen zou dienen als uitkijktoren. Dan is de toren inderdaad nutteloos, maar de toren wordt ook gebruikt om de gestolen goederen in op te bergen. Uiteraard weet Catherina niks van zijn tweede functie af. Ook van de smokkelgang weet ze niks.
Ik loop mee met de bemanning. De smokkelgang is bijna volledig van hout en wordt verlicht met kandelaars. Hij loopt vanaf de haven, door het huis naar buiten, de toren in. Vanaf buiten is de gang goed te zien, maar iedereen denkt dat je vanuit het huis, op het dak van de toren kunt geraken zodat je niet eerst naar buiten moet. Ook dit is maar de halve functie. Via de smokkelgang geraak je in het midden van de toren, waar de spullen worden opgeborgen. De toren loopt door het huis, dus moest hij zo gebouwd worden dat er geen geluid buiten de gang kan komen.
Daarvoor dient het hout als eerste laag, steen als tweede laag en dan de muren van de omliggende kamers als derde laag. In de gang zelf is het vochtig en koud. Het is een lange gang, maar uiteindelijk komen we midden in de toren aan. Het is een lange en hoge koker. Aan de muur gaat een trap naar beneden en omhoog; de koker wordt verlicht met tientallen kandelaars. Beneden liggen al heel veel spullen van de vorige keren. De mannen die net als ik al boven zijn lopen de trap af om de goederen op te stapelen.
De Vliegende Hollander lijkt dan misschien wel een jonge, beeldschone kapitein, maar in werkelijkheid is hij een monster zonder angst, niet bang om te stelen en te kapen. Ook moorden is voor hem geen probleem.
I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it