Ik studeer Toegepaste Biologie aan de HAS. Ik zit nu in mijn tweede jaar. Het is, zoals de naam al zegt, een biologie opleiding die redelijk veel praktijk erbij heeft vergeleken met andere HBO opleidingen. De opleiding richt zich alleen op de ecologie, plant en dier en dus niet op de mens. (Er komen wel een aantal mens gerichte dingen aan theorie terug, zoals de afweer, omdat deze ook bij dieren een rol speelt). Het 1e jaar heb je PGO, dat is een ondersteunend vak voor de theorie. Het tweede jaar valt dit vak weg, en moet je er zelf voor zorgen dat je de stof kent voor de tentamenweek. Verder kom je ook ondersteunende vakken als scheikunde, wiskunde, statistiek, SPSS (soort excel), engels, communicatie en management tegen. Verder geven ze bij deze opleiding veel aandacht aan (correcte) verdlaglegging.
Het 3e jaar ga je een heel jaar op stage waarvan een half jaar in het binnenland en een half jaar in het buitenland (verplicht). Tijdens je 2e jaar wordt je begeleidt bij het zoeken/regeken van de stages. In het 4e jaar heb je je afstudeerproject.
Ik vind het zelf een hele leuke opleiding, maar je moet biologie wel echt leuk vinden. Op zich is de opleiding niet zo heel erg groot, we zijn nu met zo'n 75 man dacht ik. Niet iedereen kent elkaar heel goed, maar wel qua gezicht.
De opleiding kan je doen in Almere, Den Bosch en sinds dit jaar ook in Venlo. Die in Den Bosch en Venlo horen bij de HAS Hogeschool, waar die van Almere bij hoort weet ik niet, ook is de opleiding daar volgens mij net iets anders.