mooimike schreef:
(...)
Misschien kan de grens gaan liggen bij het woordje 'stop'
Maar het probleem bij mij is dat het bewijs alleenmaar subjectief is. Want het enige bewijs dat je krijgt, komt van mensen. En wie zegt dat die mensen niet kunnen liegen? In dit geval zal er geen pistool zijn, of een mes, of vingerafdrukken die als objectief bewijs kunnen dienen (en getuigenverklaringen kunnen ondersteunen).
In Nederland is het verboden om enkel op getuigenverklaringen iemand een (zware) straf op te leggen in het strafrecht. Want als dat wel toegestaan zou zijn, dan kunnen onschuldigen gestraft worden. Zoals ik al zei: mensen kunnen liegen. Voor hetzelfde geldt word
jij gestraft omdat iemand een geloofwaarfig toneelstukje opvoert (en er hoeft dan verder geen bewijs te zijn, want die persoon claimt 'stop' te hebben gezegd en jij ging door)
Met verbod op discriminatie heb je heb je hetzelfe probleem. Het is een grondrecht, en dat wil ik zo houden, maar als je voor de rechter staat omdat je je gediscrimineerd voelt dan heb je 99% kans dat de rechter geen straf oplegd (in Nederland). En dan heb ik het over burgers onderling.
I wonder what it feels like to be a unicorn