• Hey allemaal,
    Het zit een beetje ingewikkeld, dus ik hoop dat jullie het snappen.

    Mijn broer heeft een grote groep vrienden, aangezien wij in een dorp leven dat niet al te groot is, kent iedereen elkaar zowat, en iedereen kent mijn broer ook aangezien hij redelijk 'bekend' is. Dus als ik met (volgens mijn broer) verkeerde mensen afspreek, krijgt hij dit gelijk te weten en verbied hij me om met die mensen om te gaan. Hij is echt overdreven beschermend over mij, terwijl hij ook echt hele vervelende opmerkingen naar me roept 'als grapje'.
    Als hij een verkeerde dingen over iemand hoort of hij daar ruzie mee gehad heeft mag ik er geen vrienden mee zijn.

    Een tijdje terug, op zijn verjaardag (sweet 16) was hij dronken en ging hij om half 3 naar boven, de rest ging ook weg en was ik nog beneden met 3 vrienden van hem. Cjille (16) benjamin (17) en Stefan (15). Stefan en ik zaten bijna de hele avond al beetje bij elkaar, beetje klooien etc. Uiteindelijk lag ik dus naast Stefan in een ligstoel. Sinds dien, als hij bij ons was waren we gewoon aan het kloten. Mijn broer vond dit absoluut niet leuk.
    Ik ging ook afspreken met Stefan, daar kwam mijn broer achter en toen heeft hij verschrikkelijke dingen naar me geroepen. Dit was eigenlijk het punt waarbij ik als het ware terug in mijn depressie kwam, waar ik bezig mee was om te 'herstellen'. Dus het ging bergafwaarts met me, terwijl Stefan me niet met rust liet, hij bleef maar zeggen hoe erg hij me miste en alles. Uiteindelijk kwam ik een beetje over Stefan heen, tot Benjamin nu opeens tegen me begint te praten. (Flirten etc. ) Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet aanpakken en hoe ik heb duidelijk moet makken dat het niet slim is wat hij doet, en ik wil het stoppen voordat ik echt iets voor hem ga voelen, want dan kom ik nooit uit mijn depressie aangezien ik daar weer problemen meekrijg en dat ophoopt met wat ik al heb etc.

    Iemand tips?
    Het was vooral even om mijn hart te luchten, maar tips etc zijn van harte welkom!

    CURLYMONSTER schreef:
    Je luistert te veel naar je broer.


    We need a bigger boat.

    Je broer is meer je vader/politieagent/gevangenebewaarder dan je broer.
    Zoals al eerder is voorgesteld: knietje tussen zijn benen of een klap in zijn gezicht.
    Je moet niet over je heen laten lopen en je broer laten beslissen, want daar wordt je echt niet gelukkiger van. Leef je eigen leven en niet het leven dat je broer wil dat je leeft.

    [ bericht aangepast op 19 juni 2013 - 9:49 ]


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Sorry hoor, maar als je broer bevriend is met het hele dorp kan jij er ook niet echt aan doen als je gevoelens krijgt voor een van zijn vrienden. Het is nog steeds je broer en niet je vader. Luister eens wat minder naar hem en doe eens wat jij echt wilt.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ik zou er persoonlijk eens goed met je ouders over praten (als dat kan, natuurlijk). Het is wel duidelijk dat dit niet gezond is, maar het lijkt me ook erg lastig om gewoon niet meer naar je broer te luisteren. Hij scheldt je immers uit als je het niet doet. Ik kan begrijpen dat het dan erg lastig is. Je zou hem op de een of andere manier duidelijk moeten maken dat het overdreven / niet goed is wat hij doet. De eerste manier die ik daarvoor kan bedenken is om eens met je ouders te gaan praten, die kunnen hem hier misschien op wijzen. Als dat niet werkt, kun je het zelf nog tegen hem zeggen. En nadat je dat alles gedaan hebt zou ik gewoon doen wat je zelf wil en inderdaad beduidend minder luisteren naar je broer. (Maar je moet zelf afwegen wat daarin handig is om te doen, dat kan ik immers niet inschatten aangezien ik jouw ouders en broer helemaal niet ken)


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Ik heb inmiddels al gesprekken met mijn ouders en mijin broer gehad toen in de tijd dat ik met Stefan omging. Het is nu ook wel weer wat rustiger, maar mijn broer wisselt heel snel van aardig naar geïrriteerd etc. Dus ene keer doet hij echt super aardig.

    Maar tot nu toe gaat het al wat beter :)

    Hashirama schreef op 19 juni 2013 - 0:49:

    Ben je Turks/Marokkaans ed?


    Nee, ben gewoon een Hollander :)