Destined schreef:
Eens,
Kunst gaat verder dan elke definitie die je eraan kunt geven. Er is eigenlijk geen echte definitie voor wat kunst is, want in de kleinste dingen kun je al iets van de inspiratie of schoonheid van kunst zien.
Je hebt gelijk in dat je in de kleinste dingen al kunst kan zien, maar betekend dat dan ook sowieso dat je er geen definitie aan kan geven? Je kan natuurlijk niet zeggen: 'Dit is wel kunst en dat niet.' Maar je kan er volgens mij wel een definitie aan geven. Hoe de mens zichzelf uitdrukt, en daar misschien reacties door wil oproepen, meningen vraagt of gewoon iets moois of juist heel lelijks wil maken, in welke vorm dan ook.
Square schreef:
Oneens. Ik denk dat je er best een definitie aan kunt geven, het is meer dat het verschilt per persoon.
Het probleem daarmee is dat een definitie wel moet kloppen. Definities zijn bedoeld om dingen duidelijk te maken, een nauwkeurige omschrijving te geven van een begrip. Dus als je bedoeld dat die definitie per persoon kan verschillen, ben ik het met je oneens.
Maar als je bedoeld dat je er een definitie aan kan geven EN dat kunst per persoon kan verschillen, dan ga ik volledig akkoord.
Zelf kan ik er zo direct niet echt een definitie aan geven. Die definitie zou dan wel heel ruim moeten zijn, denk ik.
Kunst is volgens mij een manier van jezelf te uiten, of een vorm van communicatie.
BEINGBILLY schreef:
Eens. Kunst is immers een mening.
Hoezo is kunst een mening? Of iets mooie of goede kunst is of niet is een mening, maar je kan toch niet naar een schilderij lopen en zeggen van: 'Ik vind dit geen kunst.'? Want het schilderij is echt kunst, je vind het alleen geen mooi schilderij.
De schilder is de kunstenaar en het schilderij is zijn stuk kunst. Ongeacht van wat de rest van de wereld ervan vind. Kunst is kunst.
Nja, ik ben het dus oneens met de stelling, er kan wel een definitie op geplakt worden, maar die moet heel erg ruim zijn.
(Kan ik ook even offtopic zeggen dat ik het heel spijtig vind dat jullie jullie meningen heel weinig tot niet onderbouwen? En sommige mensen gaan dan ononderbouwde meningen citeren, omdat ze dat ook vinden. Dat vind ik jammer, het is goed een mening te hebben, maar als je ze niet goed verdedigd, kan iedereen ze ontkrachten. Ik weet dat het niet altijd gemakkelijk is, maar ik probeer het altijd wel en het is, vind ik, veel fijner om te spreken met iemand die sterk achter zijn idee staat en daar ook echt dieper op in kan gaan. Dat kan enorm leerrijk zijn en zelfs als het dat niet is, ongelofelijk interessant. Dus hier even mijn oproep aan jullie om jullie meningen meer te onderbouwen!)
Yeah, dankje als je heel mijn tekst tot hier gelezen hebt, nu zie ik er vast uit als zo'n irritante weirdo die nooit wat zegt en dan opeens komt liggen klagen en doen, maar zo bedoel ik dat niet!
And the funny thing is, she doesn't have a cat