Cas schreef:
(...)
Alcohol maakt onze maatschappij niet zo, het zijn de mensen die het drinken en er niet mee om kunnen gaan. Het word al eeuwen gedronken maar tegenwoordig toch groot en deels op een andere manier. Er zijn genoeg mensen die gewoon kunnen genieten van een wijntje of een biertje, jij hebt het meer over degene die er niet mee om kunnen gaan en gaan atten, comazuipen en er slecht op reageren. Dat is allemaal de schuld van een mens, niet van alcohol. Je geeft een wapen ook niet de schuld van een moord, maar het mens die de moord gepleegd heeft.
Maar als jij dat wilt vinden doe je dat.
Alcohol is een mede oorzaak van een fuckup maatschappij en natuurlijk heb ik het over de mensen wie er niet mee om kunnen gaan, maar dan vergeet je er even bij te vermelden dat het een vrij grote groep betreft wie dat niet kunnen. Ja, het wordt al eeuwen gedronken, maar in die tijd was de maatschappij ook anders en ik vind niet dat je het kunt vergelijken met hun. Mensen leefden toen in een andere tijd en hadden andere ongeciviliseerde gewoontes. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die er wel van kunnen genieten en volgens mij heb ik niet gezegd dat het niet kan.
Ik vind jou wel heel erg kort door de bocht met het is de schuld van de mens. Ja, het broeikas-effect is ook de schuld van de mens, maar er zijn wel oorzaken die het broeikas-effect ingang zetten. Alleen een schuldige vinden helpt je niet met het bestrijden van iets, je moet ook weten hoe en waarom. Bijna alles is de schuld van de mens, zo kan ik dat ook wel zeggen
maar in dat geval, er staat toevallig ook een mens op haar profielfoto, dus dan klopt het alsnog.
Technisch gezien is alcohol wel een wapen
Het is vergif, dus jouw metafoor zou eigenlijk goed zijn op het feit na dat het niet goed is. Om iets te bestrijden als moord dan kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld alles wapens weg te halen, daardoor wordt er minder moorden gepleegd, dus in dit geval het wapen heeft wel duidelijk een rol en is DE OORZAAK! van de moord.
Ik heb geen zin om nog zo'n tekst te typen, dus lees eens een keer goed deze tekst door en probeer er eens
objectief er naar te kijken.
"There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.